Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

    Lektråd- Vad gjorde Du ????

    Väntade på bussen. Är på bussen nu.

  • Auditanne

    Stökade lite i köket. Pressade grapefrukter, diskade, drack kaffe vilket jag egentligen inte borde göra.

    Förberedde en fin bas till glass som jag ska göra snart. Hemgjord glass är den överlägset godaste. 

  • Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-05-08 19:44:41 följande:

    Kokade rabarberkräm 


    Åh vad gott! Hade själv tankar på att göra rabarberkompott till midsommarlunchen, som efterrätt då.

    Hade passat så bra till hemgjord vaniljglass och jordgubbar Tungan ute
  • Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-05-08 19:59:02 följande:
    Jag hade en del rabarber kvar i frysen så jag fick ett ryck att göra rabarberkräm efter som det är så gott.
    Det låter ju också gott och en lite annorlunda midsommar efterrätt  
    Det gjorde du helt rätt i! Känns som att rabarber är lite underskattad, med tanke på hur god den är i olika sylter och som kräm.

    Är det nån större skillnad på kompott och kräm förresten? Kanske att kräm är lite tjockare i konsistensen då men lika gott är det, vilket som.

    Ja, antingen kompott eller möjligen en rabarberpaj med glass till då. Rabarber är en sommarfrukt för mig.
  • Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-05-08 20:39:08 följande:
    Jag fick ihop över 3 kg rabarber i somras  så det har blivit två pajer och kräm.
    Det är en del frukter eller vad nu rabarber är  som är lite underskattade.
    Kompotten innehåller lite större bitar av stjälken men annars är det ingen skillnad.
    Rabarberpaj är jätte gott fast med vaniljkräm för min del
    Ja, vaniljkräm eller sås går precis lika bra. Fast själv köper jag hellre den färdiga kylda såsen från Arla. Dreamy Dessert heter den visst. När jag gör egen vaniljkräm så smakar den alltid ägg av nån anledning. Gör väl fel på nåt sätt vid tillagningen. 

    Så du har egenplockade rabarber? Kan tänka mig att dessa är ännu mer smakrika än de man köper i butik. 
  • Auditanne

    Handlade rispudding och bär åt mamma, fikade med min gårdskatt, tvättade, hängde upp kläder, diskade, torkade, ställde in saker, bäddade, tvättade hallgolv, gjorde rent badrumsgolv och tog en låååång kall dusch. Helt slut.

    Värmen gör en inte direkt piggare heller. 

  • Auditanne

    Gick första långpromenaden för veckan. Blir ännu en imorgon.

    Startpunkten från Linnéplatsen till botaniska och en bit upp mot skogen där det finns en karpdamm och ett fint litet vattenfall. 

    Sedan tillbaka ner och promenad genom Slottsskogen till Järntorget och därifrån upp till Chapmans torg i Majorna. Tur att man har en väninna som är i god form och älskar långpromenader och utflykter. 

  • Auditanne

    Använde min nya klädångare på en nyinköpt lång sommarklänning. Funkar bra mycket bättre och smidigare med en ångare än ett besvärligt strykjärn.

  • Auditanne

    Vaktade syskonbarn och köpte smultronplantor till mamsingen. Sitter på gården nu och chillar med min kattkompis. Så fin så.

  • Auditanne
    Nandez skrev 2024-05-22 22:30:12 följande:
    Smultron, så gott 😀

    Ah, så mysigt
    Ja, vi hoppas att det ska växa lite fler av dessa gudagoda bär i årets plantor. Allt beror på hur vädret blir till sommaren. Hoppas på en varm och solig sådan som varar till september ut och med få regnskurar Solig

    Ja, det är rena terapin att få umgås med min söta grannkatt nästan varje kväll numera.
    Hon gör så mycket för mitt välmående. Till skillnad från min värdelösa psykolog för ett par år sen som bara tog betalt och sällan hade tid eller några goda råd att vägleda mig med.

    Inte var han någon man hade lust att kela med heller, till skillnad från den silkeslena pälsängel som välkomnar en hem med sitt sockersöta jamande HjärtaKattHjärta

    Hoppas det gick bra på röntgen Glad
  • Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-05-23 19:54:43 följande:
    Det är så mysigt att gosa med en katt 
    Ja, visst är det så Solig De blir lite mer gosiga om sommaren också har jag märkt. Brer ut sig på marken, vänder upp ansiktet mot solen med slutna ögon och riktigt njuter av det sköna vädret. 

    Var ute nyss igen med lite godis i form av kattkyssar till min lilla kattkompis.

    Provade att blinka mot henne med båda ögonen ett par gånger. Har läst att detta ska betyda "jag älskar dig" på kattspråk. Hon blinkade tillbaka, den lilla sötnosen Hjärta

    Bra att ta blodtryck ibland. Om inte annat så bara för att hålla koll.
  • Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-05-23 20:29:15 följande:
    Katter gillar ju värme så då blir dom nog också lite extra gosiga.
    Jag har också för mig att jag har läst det.
    Jag har fått lite förhöjt blodtryck nu när jag är gravid så då är det bra att hålla koll på trycket   så det inte överstiger 140 
    Aha, då förstår jag att det bli extra viktigt att mäta. Lycka till dig Glad
  • Auditanne
    Nandez skrev 2024-05-23 22:26:33 följande:
    Ja, det sägs att katter svarar så😍😸
    Undrar just hur kattexperterna kommit fram till detta? Frågade de katterna eller? Solig

    Om kattspråket nu stämmer så verkar det som man är älskad tillbaka iallafall. Det känns gott för själen. 
  • Auditanne

    Satt på marken utanför min entré då det regnade och blixtrade.

    Hon kom inte till mig idag, missen min. Det är ok, hon blir rädd och stressad av höga ljud och muller, liksom jag själv. Imorgon. 

  • Auditanne

    Promenerade med väninnan med våra paraplyn uppfällda.

    Imorgon blir det vandring på landet för oss två igen och då hoppas vi på bättre väder.

Svar på tråden Lektråd- Vad gjorde Du ????