• Venus

Cerazette - Jag vill höra o veta allt...

Hej...
    Jag tänkte kolla med er som använt Cerazette om hur de funkat för er...
    Jag vill veta ALLT och då menar jag verkligen ALLT, så snälla skriv ner ALLT, jag vill ha låååååååånga svar =))

Skämt osido...

Jag är inne på dag nummer 3 på mina tabletter, men än så länge är allt lugnt... Så nu är jag nyfiken på hur dessa små minipiller funkat för andra och vilka symtom de givit, både positiva och negativa...

Jag vill till exempel veta om:
    *huvudvärk, yrsel, synrubbningar
    *muntorrhet
    *kåthet - plus/minus
    *magen - lös/hård/gasig
    *illamående
    *PMS -mer/mindre
    *blödningar - mer/mindre
    *mellanblödningar
    *humörsvängningar utöver PMS
    *ägglossning, då dessa tydligen ska vara ägglossningshämmande
    *eventuell graviditet under intagandet av dessa piller

Även era egna reflektioner över hur ni tyckt att de fungerat och gärna varför ni slutat med dem om ni gjort det... Och om det är något mer ni tycker jag missat att ta upp i min frågeställning så tillför det gärna...
    Äckelvarningar är till för andra inte mig, jag tål det mesta *skrattar*

Tack på förhand // Emma

• Svar på tråden Cerazette - Jag vill höra o veta allt...
  • DoJ

Ne fy för Cerazette...
    Gick upp 20 kilo
    Sjuka humörsvängningar
    Dålig hy
    Mellanblödningar hela tiden i dom 2 åren jag tog dom

• EllanEriksson

Jag gör tummen upp för dessa! Käkat dem i över ett år nu och ÄLSKAR dem!

Ingen mens, jag HATADE det faktum att jag hade mens! Mådde psykiskt dåligt, ville kräkas bara jag såg den där gräsliga rödbruna sörjan.. Och då.. Inte älskar men ändå jo.. Annars är jag så fascinerad av blod att jag faktiskt har "druckit" det nån gång. Tycker om smaken men men.. Annan historia!
    Jag har inga som helst problem med dem.. Visst.. Ingen sexlust men det hade inte pojkvännen när jag började med dem medans jag ville ha sex tills båda hade skavsår xD
    Nu är jag dock inte så sugen men det är också mera av andra anledningar ^_^

Jaaa... Det var väl allt jag hade att säga.. Inte märkt av några andra biverkningar så.. Blir svårt att kommentera dem.. Okej.. Humörsvängningar.. Jaaa.. Hade ganska grova innan så vet inte om jag ändrats nått där :/

• Rose Lloyd

Jag har tagit Cerazette i lite mer än 4 månader och jag vill byta illa kvickt. Jag började ta det pga att jag har mycket stark migrän, vardagligen, vilket också innebär att om jag tar vanliga p-piller kan det bli spänningar i hjärnan som kan ge mig skador där.. Kan va bra att veta för dem som har migrän också ^^'

Men iaf;
    Jag har som sagt jätte mycket migrän så jag har svårt att svara angående huvudvärk ect.
    Allt jag kan säga om det är att jag har mer och oftare huvudverk. Måste använda mycket treo och sumatriptan. Rynkar på näsan

Men det kan också helt enkelt vara att min migrän har blivit värre naturligt. Fick migrän först i 4an och sen dess har det bara blivit värre och värre. Dx

Kåthet, vet inte. Jag tror att det är ungefär den samma.
    Inget större problem med magen, allt jobbigt jag har med magen har jag haft sen innan.
    Men jag mår illa hela tiden, måste alltid ha godis eller något att äta på pga illamående. >_<
    Jag har aldrig haft något problem med pms, inte nu heller.

Angående blödningar är jag så otroligt avundsjuk på er allihop x)
    Största anledningen till att jag vill byta från cerazette är för att jag har mens VARANNAN VECKA! Skrikandes
    och den veckan jag inte har mens har jag då ägglossning. Roligt -.-

Jag ville ha ett annat p-piller men det gick inte, så jag ska nu byta till p-spruta, om det fungerar ska jag ha p-stav.

• honduvet

Jag åt cerazette ett år och har nu i efterhand kommit på biverkningarna, vilket gjort att jag slutat med dem:

Håravfall - kraftigt håravfall (har fått så tunt hår att jag skäms :()  Mellanblödningar om jag missade ett piller Torr i slidan - vilket ledde till att det gjorde jätteont vid sex Mindre sexlust - jättetråkigt då jag är värsta galningen vanligtvis. Så det klarade jag inte av. Fick ingen mens alls från dag 1 (om jag skötte dem) men det tyckte jag var hemskt då det kändes som att jag förstörde min kvinnokropp. Man har ju mens för att vi är gjorda för att ha det. Då kändes det väldigt onaturligt när jag inte fick det :(   Blev gravid en gång när jag hade missat två piller. 

Så jag har inte alls några bra erfarenheter av dessa skitpiller! :/  
  • lillstrumpaan

Är väldigt olika hur ens kropp klarar p-piller. Jag åt först Neovletta 28, men nej, jag fick migrän anfall av dom flera gånger. Så när jag bytte till Cerazette så slutade anfallen direkt. Visst, mellanblödningarna var jobbiga, blödde ofta men inte alls så mycket som jag gör utan p-piller. Och för mig funkar Cerazette, inte mycket biverkningar alls.
    Blev dessutom snabbt gravid utav dom, endast 1 vecka efter upphållet :) 

• TanyaK

Jag älskar cerazette! Har alltid varit lite större så det där med att gå upp i vikt har jag inte märkt av, gick mer upp i vikt av vanliga p-piller.
    Jag var tvungen att byta till cerazette för att jag har auramigrän och borde då inte äta östrogen (fick auramigränen ungefär varje vecka) och nu får jag det kanske varannan månad.
    Min mens har uteblivit helt, och jag har inga humörsvängningar och får ingen värk. Det är verkligen olika från person till person, och tycker att dom flesta slutar allt för fort och låter inte pillret få sin chans. Dom första månaderna är till för att vara knepiga och man får ALLITD humörsvängningar på dom första månaderna eller oregelbunden mens.
    Jag är tamejtusan helt jävla nöjd med mitt val att börja med dom, även om jag inte har förhållande eller något sånt, så är det faktiskt rätt skönt att bara slippa roliga veckan en gång i månaden. :D 

• Kima89

Har väl ätit cerazett lite till och från. Men orka inte skriva en histora gör lite punkt aktigt och lite vad jag tycker:) 

*Börja med Cerazett när dottern va 3 månader i Aug 2010, slutade efter 2 veckor pga hemska humörsvägningar icoh med alla extra hormoner eftersom ja ammade. 
    *satte in kopparspiral Sep 2010.
    *Tog ut spiralen Maj 2011 pga att den satt fel och var böjd(???) Och hade hemska smärtor. Började med Cerazett igen samma dag.
    *Blev gravid Juli 2011 MED cerazett, (tog och tar dom samma tid vare dag) men fick missfall så när ja blött färdigt börja jag med dom igen.

Äter dom fortfarande och är jätte nöjd med dom, trots den graviditet som blev, men jag kan inte heller äta något annat för jag får inte äta p-piller för min pappa har haft proppar och jag tål inte hormonerna för ja blir helt förytt.
    Och har provat på koppar spiral 2 ggn men båda gångerna har dom vart på väg ut och vänt eller böjt sig.

¨~*100525 föddes Roxanna*~¨
  • Annet

Dom var inte bra för just mej för jag fick mycket kraftiga blödningar varje dag. Så jag slutade med dom. Och det var jobbigt att ha mens varje dag alltid. Men jag var van med mycket mens för jag hade det i min vanliga m cykel. Men föra tisdagen satt jag in p-staven nexplanon och nu har jag haft några menas fria dagar men vet inte hur det blir med mensen. Hoppas ju bli helt menas fri men jag får se. Kan rekommendera p-stav om man har svårt att komma ihåg p-piller

• Ninnis75

cerazette

Fördel

Ingen blödning.Min mens försvann sedan jag började med dom april- 10

Nackdel

Minskad sexlust (tror jag bl.a pga cerazette)

Torrare vid sex

Nu har jag slutat med dom sedan 14 dagar tbx.

Någon som har en aning om när äl och mens kommer tbx ?

Lite kortfattat från mej :)                       

• TereseA

jag slutade när vi planerade barn.. Jag blev gravid 3 v efter att jag slutat med dem. Så jag slutade strax innan jul, mens vid julen och plussade 29 jan..så jag blev gravid direkt. Hade inte äns koll på när jag hade ägglossning.

Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Cerazette - Jag vill höra o veta allt...