Sertrallin
Har ni provat eller har Sertrallin?
Hur fungerade / fungerar dom på er.
Har ni provat eller har Sertrallin?
Hur fungerade / fungerar dom på er.
Har ätit dom i 5 år och dom räddade livet på mig. Mådde så jävla dåligt innan att jag bara ville dö för att sedan må bra och njuta av livet. Efter en vecka började jag må bättre - efter 1-2 månade var jag stabil och medicinen hade full effekt.
Fick du några biverkningar av dom? Har dom hemma men vågar inte byta pga vad jag kan få för biverkningar. Har ju en liten och ta hand om. Äter paroxetin för tillfället 20 mg.
Ska du inte trappa ner paroxetinen först?
Hmm. min dr sa att det skulle räcka att jag hoppade över paroxetinen en dag för att sedan gå på sertrallinen.
Mkt lite biverkningar - men framförallt blev jag speedad - jävlar vad rent det blev hemma =)
Vilken dos sertralin har du blivit rekommenderad?
Anonym (ensam) skrev 2008-11-25 23:27:14 följande:
Jag blev rekomenderad 50 mg/dag.
Jo jag vet att man skall trappa ner men dr.n sa något i stil att det var samma aktiva ämnen i bägge medicinerna så därför var det inte lika noga med nertrappningen. Kommer inte ihåg riktigt vad o hur han sa det.
Jag har ätit den här medicinen i strax över 2 månader nu och äntligen har medicinen gett full effekt och jag har kommit över alla biverkningar.
Det jag råkade ut för var minskad aptit, darrningar, sömnproblem, hjärtklappning, ökad ångest och depression, försämrad syn, trötthet, illamående. En hel del med andra ord. Dessa biverkningar fick jag under den första veckan jag åt medicinen och en vecka per gång som jag höjde doseringen av medicinen.
Idag äter jag denna medicin tillsammans med Atarax och jag mår så mycket bättre. Jag är mer stabil i humöret och jag känner mig som en helt ny människa. Det var tufft att ta sig igenom de tre gångerna jag påbörjade/ändrade medicineringen men det var "bara" att hålla ut och ta sig igenom den perioden.
Alltså jo det kan väl vara substanser som liknar varandra, men det är ändå konstigt att du bara ska hoppa rakt över. Ifrågasätt det tycker jag - Vet inte vars du går, men man kan ju alltid ringa till Mobila Teamet på NUS och prata med dom. Jag blev ordinerad att böeja med 25 mg Sertralin första veckan för att sedan höja till 50. En period provade jag att byta ur Sertralin till Cipralex - även det ett SSRI-preparat som ska fungera likadant, men fick trappa ner sertralin samtidigt som jag trappade upp cipralex - tog ungefär 3 veckor. Om det är en allmänläkare och inte en psykläkare som rekommenderat detta så tycker jag verkligen att du borde fråga någon annan - annars är risken att du får obehagliga biverkningar, och även om det inte är farligt så är det ju onödigt om man nu kan slippa det. Lycka till.
Jo sant. Jo det är en psyk läkare jag går till. Skall fråga honom först i säkerhets skull.
Det är INTE samma verksamma ämne i sertralin och paroxetin.
Har ätit Sertralin i ca 3 år med uppehåll på ca 12 mån när jag var gravid och ammade. Tar nu 150 mg/dag. Har testat ca 7-8 olika antidepp och sertralin funkar bäst för mig, har mått sämre de första 2-4 veckorna efter insättning men sen har det blivit mycket bättre. Svårt att säga om det öht har varit biverkningar som fått mig att må sämre först eftersom jag redan mått så uselt. Rekommenderar definitivt att testa dem iaf och se hur de funkar för dig.
Alltså jo det kan väl vara substanser som liknar varandra, men det är ändå konstigt att du bara ska hoppa rakt över. Ifrågasätt det tycker jag - Vet inte vars du går, men man kan ju alltid ringa till Mobila Teamet på NUS och prata med dom. Jag blev ordinerad att böeja med 25 mg Sertralin första veckan för att sedan höja till 50. En period provade jag att byta ur Sertralin till Cipralex - även det ett SSRI-preparat som ska fungera likadant, men fick trappa ner sertralin samtidigt som jag trappade upp cipralex - tog ungefär 3 veckor. Om det är en allmänläkare och inte en psykläkare som rekommenderat detta så tycker jag verkligen att du borde fråga någon annan - annars är risken att du får obehagliga biverkningar, och även om det inte är farligt så är det ju onödigt om man nu kan slippa det. Lycka till.