Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ med första barnet 1-3 år

Piggley Wink skrev 2009-01-31 10:37:54 följande:
    Tänkte på en grej. Igår var ju jag magsjuk, då får ju inte H gå till dagis, kan mannen VABa då även om barnet inte är sjukt? Jag kunde ju inte ta hand om henne (kunde knappt ta hand om mej själv).
    Hmm, vet inte om maken kan VAB:a i sådana fall, men jag vet många barn som kommer till förskolan trots att föräldrarna har magsjuka...
    Mamma till världens finaste Gabriel, och Knytet i magen BF 14/4-09
  • Milla C
    Knase: Välkommen till sjukdomsträsket ! Och jag har lika  svårt att få min man att förstå det där med sjuk själv + ta hand om barn = inget roligt.
  • Milla C
    Ela: Det är väldigt individuellt med hur mycket sömn barnen behöver - oavsett ålder. Gabriel har aldrig sovit längre nätter (med några få undantag) än 10 timmar, och sovit 1-2 timmar på dagen (mindre på förskolan, för där finns det ju så mycket roligt att hinna med att man inte har tid att ligga halva eftermiddagen och sova ). Förstår dillemat med en pigg och speedad T samtidigt som du behöver få din sömn. Det har varit likadant här ett par dagar denna vecka. Gabriel brukar somna vid 11-11.30 när han är hemma, men denna vecka har det varit allt ifrån 12.30 till som senast 14.00. Vi märker också av när sovstunden blir för sen, för då är det svårt att somna på kvällen.

I dag har vi varit i Örebro på "Lek&Buslandet" på eftermiddagen, och oj! vad Gabriel och maken har klättrat, skjutit bollar, åkt rutschkanor osv. Jag var avbytare en liten stund, men det är svårt att komma fram i klätterställningarna när man är i vecka 30 . Nu gick maken och Gabriel upp för att sova för mindre än en kvart sedan, och det är redan alldeles tyst däruppe. Undrar vem som somnade först .
  • Milla C
    Gustie: Usch vilken dag ni hade . Och stackars stora sonen som har råkat ut för Crohns.

Sara: Vi ska till fjällen i slutet av nästa vecka (men vi åker "på platten"), och jag tänker inte delta i den allmänna skidhysterin som kommer råda i stugan. VISSA privilegier anser jag mig ha som då kommer vara i vecka 32 .

Tjet: Jag har ju en "smidig" mage, men jag tänker inte göra om de akrobatnumren på ett tag nu. Jag har varit sååå öm i magen idag eftersom Knytet tog en gruvlig hämd genom att fara runt som en besatt varje gågn jag vaknade i natt så att jag inte kunde somna om.

intehemma: Här går barnen med den förälder som är med, oavsett om det är mamma eller pappa. Dock tyckte jag själv att gränsen var lite överskriden senast jag var på badhuset och en kille på 10-12 år var inne i tjejernas dusch med sin farmor/mormor. (Mest för att han inte kunde sluta stirra på mig när jag duschade.)
  • Milla C

Bara inne en snabbis innan jag ska åka till jobbet.

Vi 4: Mmm, förstår det där med smaken när man måste byta mat. Jag har nu precis börjat gilla smaken av glutenfritt (hembakat) bröd, men det tog ett år . Men om eksemen kom tillbaka i samband med att du återinförde ägg i kosten skulle jag nog också provat att ta bort det igan.

juni: SJ är fantastiska / (vet inte riktigt om man ska skratta eller bli arg egentligen)

• Milla C
    kaz: I ett försök att muntra upp dig kan jag berätta att svägerskans två stora barn är helt olika i maten. Den älsta fick smakportioner enligt konstens alla regler - och är jättekräsen med maten. Den andra vägrade allt utom fruktpuré och torsk tills han var över tio månader - och äter nu nästan allt som serveras (inklusive laxsushi).

olimpia: Vi har också en Mickispis till Gabriel, och ett kastrullset och ett bakset i metall.

Oj, nu vaknade G...
  • Milla C

Jag har världens sötaste radarpar i Gabriel och maken. Nu skulle de gå iväg till badhuset (de får en rolig stund tillsammans och jag får en lugn stund för mig och Knytet), och när de kom ut på tomten så började de skotta. Först maken med den stora skyffeln och efter G med sin lilla. Sedan bytte maken till borste, och efter en stund gick Gabriel också och hämtade sin lilla borste, tog den i ett likadant grepp som pappa hade sin och sopade efter. Det var sååå sött!

• Milla C
    Pyttis: Ja, det är verkligen kanon när barnen själva hjälper till så fint. Till våren får vi nog utrusta G med riktiga "blåbyxor" - för då har maken planer på att bygga veranda .

Kan ju bara berätta också att jag och Gabriel har en liten egen rutin på de helgmornar vi är vakan tillsammans: Vi bakar scones! I dag när jag frågade om vi skulle baka så svarade han "JA!" och skuttade ut i köket, öppnade lådan och tog fram 1/2 dl-måttet. "Den här tar vi" sa han, och sedan tog han fram bakbunken och öppnade skafferiet så att jag kunde ta ut mjölmix och bakpulver. Sedan mätte han upp alla ingredienser och hällde ner i bunken och rörde jätteduktigt (Knappt att jag fick hjälpa till alls med vare sig uppmätning eller rörande). Slutligen fick jag "på nåder" knåda ihop degen och dela i två delar. Den ena tryckte G ut till en brödkaka, och den andra tryckte jag ut. Tro inte sjutton att Gabriels kaka blev finare än min . Naggade och delade gjorde han också (delandet med lite hjälp). Undrar om han kommer bli bagare när han blir stor, eller om han kommer att vara urless på att baka .
  • Milla C
    juni: Ja, och han blir så stolt, så stolt. Det var det första han visade sin pappa när han kom ner till frukost i morse. "Boggoss!"(= smörgås) "Vaaarmmt!"
  • Milla C

Jaha, då har man sett låtarna på första deltävlingen på Melodifestivalen då.... Alcazar är ju alltid ett säkert kort, men annars vet jag faktiskt inte vad man ska tippa på.

Nu ska jag gå och sova.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år