• kaz

30+ med första barnet 1-3 år

Ja, här är det en massa bråk. Simon är 2½ år nu. Tror det gäller att komma ihåg att det är normalt med bråk nu. Härrom morgonen kom jag till dagis helt utan bråk (om att ta på ny blöja, kläder, ytterkläder, vantar, åka alt gå till dagis...) och då tänkte jag att detta måste jag komma ihåg som en väldigt bra morgon för så här är det verkligen inte var dag.

Ni som har ammat liggandes i sängen... Sara är nu 3 mån och helt tuttokig på natten. De senaste dagarna är det som om hon inte kan sova utan en tutte i munnen. Tror inte hon är hungrig för jag har försökt ge henne ersättning som hon ratar och i morse spydde hon en massa (i de rena lakanen). Nu tänker jag att jag håller på att vänjer henne vid att ligga och snutta hela nätterna... Känner mig lite villrådig... Kanske ska försöka ploppa in en napp på natten. Hon ratar ju nappen annars. Samtidigt kanske det går över av sig själv när hon börjar äta gröt och annat.

• kaz

Vi4: Tyvärr så vägrar Sara nappen... Har försökt men den är inte särskilt poppis. Har dock haft ngr nätter nu då jag kunnat lägga henne lite ifrån mig. Tror att jag ska börja lägga tillbaka henne lite oftare i hennes egen säng när jag ammat men man ska orka också... Det är i alla fall slut med långa sovpass - nu ammas det varannan eller varje timme. Jobbigt att E är så orolig om natten. Har du testat Minifom? Eller är det så att han vänt lite på dygnet? Kramisar

Vi är nog rätt hårda med Simon. Han får absolut inte klättra upp på möblerna eller hoppa i soffan. Det känns farligt. En kompis till S slog huvudet i vårt soffbord... Simon klättrar på allt så vi har skruvat fast allt - bokhyllor och byråer - i väggarna. IKEAS malm byråer tippar tex. jättelätt när alla lådorna är utdragna. De verkar ju så stadiga att man inte tror att det behöver skruvas fast...

• kaz

Sirre: Igår tog hon faktiskt nappen ett tag.

Drutten: Stor kram till dig. Du verkar ha det tufft!

• kaz

Gustie: Stor kram gumman!

Vi4: Vad skönt att E sovit lite bättre. Det tar ju ett tag innan lilla magen funkar somd en ska.

Juni: Skönt att maken kommer hem!

Simon har sovit jättebra den sista tiden. Jag får väcka honom för att gå till dagis. Jag såg fram emot lite sovmorgon idag men då vaknade Simon såklart kl 5 och somnade inte om förrän ca halv åtta. Maken är och klättrar i helgen. Idag kommer mamma. Det ska bli mysigt.

• kaz

Ansluter mig till de sentimentala och kastar ut lite julkyssar

Nu är de sista klapparna inhandlade, så himla skönt!

Vi4: Kram, det är ju så vanligt att magen strular i början. Vi kör fortfarande med Minifom här. Slutade med det ett tag och då blev nätterna genast oroliga igen.  

• kaz

Hoppar in och önskar alla en riktigt god jul Hoppas också att alla kryar på sig! Kram på er alla!

• kaz

Mandra: Tar gärna en fika när tillfälle ges . Vi bor ju på Söder så det kanske är nära din mamma...

LLina: Stackars både M och er! Har tyvärr inga tips att ge... Kan en nattlampa hjälpa? Kastar bara ur mig det utan att egentligen veta ngt...

Vi har haft en bra men intensiv jul! Även hos oss fick barnen en massa klappar men det kanske är så det ska vara. Simon fick en keyboard men väldigt hög volym. Kan dock inte låta bli att le när han sjunger sjörövar fabbes farfarsfar och slår på tangenterna  Lilla Sara börjar bli stor nu och söker kontakt med alla. Hon är dock lite rädd för främlingar men när hon sitter i mammas/pappas famn så charmar hon omgivningen. Simon är också så söt mot Sara. Har börjat sänka ner henne i Simons bad på kvällarna och då kramar han och pussar henne. Härrom kvällen pekade han på henne och sa "där är Saras tuttar men var är snoppen?"

Kram på er!

• kaz

Har läst i kapp men kommer inte ihåg vad jag ville säga...

Vi4: Stackars E! Hoppas det blir bättre utan mjölk och ägg!

LLina: Vi läser alltid saga för Simon och ligger kvar och sjunger tills han verkligen har varvat ner. Vi har också perioder med mardrömmar och då får en av oss också ofta ligga kvar i hans säng ett tag (ibland tar det upp till 2-3 h innan han somnat om igen). Det kommer och går hos oss också. Simon är 2½ nu.

LLinda: Ja, Simon är fint Annars gillar jag Viktor och Oskar. Om vi får en 3:a (och fortsätter med S-namn) funderar jag på Selma eller Sebastian.

Till nästa år önskar jag massa PLUS till tråden!

Mitt nyårslöfte är att jag ska träna 2 ggr per vecka, batsa!!!

GOTT NYTT ÅR!!!!!

• kaz

GOTT NYTT ÅR ALLA TOPPENMAMMOR

Vi firade Nyår hos ett par vänner igår. Jag kände typ ingen förrutom kompisarna. De flesta hade äldre barn så Simon blev lite blyg. Pust, jag tyckte det var lite körigt att vara på middag med okända med 2 barn. Vi åkte hem redan kl 1 vilket känns skönt idag.

• kaz

Jag orkar inte heller läsa längre. Läste en del i somras men sedan Sara kom har jag typ inte läst en rad. Här är det oroliga nätter. Sara vill helst ligga vid bröstet hela nätterna... Och Simon vaknar runt 5-tiden och har svårt att somna om. Såg att det är kindtänder på G.

Olimpia: Simon har aldrig sovit särskilt "bra". Det enda jag har lärt mig är att inget är bestående, utan bra sovperioder följs av sämre osv. Vi har alltid haft sämre sovperioder när vi rest mycket samt varit hemma en längre tid från dagis.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år