Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ med första barnet 1-3 år

kaz: Jo, det har ju blivit ganska mycket mindre flygning för mig sedan Gabriel kom. Visst saknar jag det, men som du skrev så tar jag mig inte den tiden. Det blir mest att det är maken som får flyga när det finns tid, även om han faktiskt tar Gabriel så att jag får åka ut till flygfältet själv om jag vill.
    Mamma till världens finaste Gabriel, och Knytet i magen BF 14/4-09
  • Milla C
    Lina: Vilken härlig tårta! Den skulle Gabriel också gilla skarpt, även om han inte äter tårtan i sig.

Eftersom hostan nu är helt utom kontroll (har provat både hostmedicin, varmt thé och varm saft, och ingenting hjälper) och jag hostar till jag kväljs eller kräks (ursäkta) så ringde jag Hälso- och sjukvårdsupplysningen. Hon föreslog att alltihop satt i mitt huvud, och att jag skulle försöka med att gå ut i en halvtimme för att få ner värmesvullnaden ifrån hostan. Men jag var ute i typ tjugo minuter idag på väg till Apoteket (lider ju av lite inkontinens, som INTE blir bättre av hostan, så jag skulle köpa läckageskydd), och det blev ju bara etter värre av det.
    Det vettiga jag fick ut av samtalet var att man inte kan avgöra själv om man har feber eller ej, och faktiskt så hade jag 37,5 (har 36,5 i normaltemp) när jag tog tempen. Nässpray kunde man tydligen "brassa på" hur mycket som helst med tyckte hon jag pratade med, och sedan ta Alvedon för att lugna ner kroppen.
    Ska vänta tills familjen kommer hem ifrån sin utflykt till badhuset i Lindesberg och se hur jag mår då. En lördag kväll på akuten lockar inte direkt, men jag kan ju inte hålla hela familjen vaken hela natten heller - och det verkar inte finnas någon jourmottagning i krokarna.
  • Milla C

Tja, just nu sitter jag och väntar på att familjen ska ringa och tala om att de är på väg hem. Tog två Alvedon direkt efter det att jag skrivit förra meddelandet, men tempen är fortfarande 37,5. Tycker att den borde ha sjunkit efter en timme, men men. Hostan blir faktiskt lite mer hanterbar med isvatten (ett annat tips jag fick på Sjukvåedsupplysningen). Hostar fortfarande lika mycket, men "kiknar" inte lika mycket. Ska ta en stor kopp thé nu, för man ska tydligen varva varmt och kallt. Blir det hanterbart kanske man kan ringa imorgon på dagen och se om man kan åka någon annan stans än akuten på dagtid.

• Milla C

Hej, hej!
    Har faktiskt sovit i sammanlagt fem timmar i natt pluss en timme idag. Hostan är bättre, men å andra sidan har nästäppa och snuva slagit till igen. Ingen feber i morse, så jag ringde aldrig till Sjukvårdsupplysningen. Tänkte att VC får sjukskriva mig om det behövs imorgon istället.

Febern kom tillbaka i eftermiddags, men det överskuggas helt av familjens andra sjukling: Gabriel har fått hosta och feber, och är helt meddtagen. Han bara sover och ligger och tar igen sig hela tiden. I morse verkade han jättepigg och for omkring, men sedan bara kroknade han vid niotiden, och somnade i makens famn. Sedan var han kokhet (termometern har stått på 38,6 hela tiden trots Alvedon) och ville sova, men hade svårt att komma till ro. Efter en Alvedon sov han mellan 12 och 15, och sedan låg han helt som en trasdocka och tittade lite på "Nasses stora film" tillsammans med maken. Så fort pappa försvinner ifrån honom så börjarn han gny och ropa på pappa, jag är liksom bara till för att se till att 1. Pappa kommer tillbaka, eller 2. vi går till där pappa är. Just nu har maken bäddat ner G i vagnen och gått till affären för att handla. Sedan blir det nog en välling med Alvedon, en ren blöja och pyamas och så ner i sängen igen (vår säng- så fort man försöker lägga honom i hans egen säger han "sova pappas säng" )
    Ser alltså ut som att vi är hanna hela familjen imorgon, eftersom jag är så pass hostig och snuvig att jag helst också bara vill ligga i sängen, och inte orkar ta hand om en liten sjuk tvååring.

• Milla C

Rapport ifrån sjukstugan: Jag ringde VC igen i morse, och fick en läkartid ! Jag har en sk "sekundår bakteriell infektion", vilket betyder att en bakterie hoppat på mina av förkylning irriterade slemhinnor och bosatt sig där. Så nu har jag varit och hämtat Kåvepenin och Molipect på Apoteket och blivit sjukskriven hela veckan. Jag smittar tydligen i 48 timmar efter det att jag började med Kåvepeninet, men sedan är det allmäntillståndet som avgör om jag kan/vill gå tillbaka till jobbet. Jag har fått tag på ena jobbet och sagt att jag blir borta minst tom onsdag, och de tyckte att det var upp till mig - men skulle jag inte vara hemma hela veckan? Snällt när de tänker så.

Gabriel har 40-graders feberGenerad, och är allt annat än pigg och glad. Just nu duschar han med maken, eftersom han vägrar släppa sin pappa ur blickfånget alls. Jag gav honom en Alvedon vid tvåtiden i natt, men maken har inte gett n¨gon nu på morgonen. Tänkte passa på antingen vid blöjpåsättningen efter badet eller i vällingflaskan och hoppas att det hjälper. Gabriel brukar aldrig vara så här medtagen så länge.

• Milla C
    Piggley Wink skrev 2008-12-08 11:39:10 följande:
    Nu ska jag till skolan och ta tag i grupparbetet, efter att ha suttit hemma i lugn och ro och pluggat på förmiddagen. Laddar för fullt för att hålla mej lugn och inte bli arg . Det är inte så lätt när folk bara förvränger allt och ljuger mej rätt upp i ansiktet men jag ska försöka hålla mej tills fi fått ihop ett klart projektarbete att lämna in! Lina: Visste inte att man kunde färga marsipan så mörk, vad har du använt?
    Usch så jobbigt när det inte fungerar i en grupp . Har tur nog aldrig haft det SÅ tufft som du verkar ha det i din grupp, men har råkat ut för "latmaskar" som bara vill "glida med" - och tyckt att det varit jobbigt nog. Hoppas att det löser sig till slut. Tycker nästan att du borde ta upp det med någon ansvarig - det är ju ditt betyg också.*Kram*

Angående språkutveckling så benämns allt härhemma just nu med färg: " Jöd hoko" (=röd helikopter), "Gjön tatoj" (= grön traktor) osv. Och frågar man vad något är så svarar Gabriel just nu vilken färg det har istället .
  • Milla C
    Pyttis: När jag ringde till jobbet idag kände de inte ens igen mig på rösten . Hoppas att du snart är kry, och att ni slipper magsjuka. Annars är det ju "standard" på förskolorna så här kring lucia...
  • Milla C
    Wilma: Plåstret syns knappt, klänningen är jättesöt och jag tycker att det är mycket trevligare om man ser barnets personlighet på kortet (säger jag som snart måste ta kort på Gabriel, som bara ska ta kameran ifrån mig ) Dessutom har du ju världens sötaste tomtetrolla !

Almisen: Välkommen hit! Tänk att Edith blivit ett år redan !

Juni: Skönt att arbetet blev klart i tid, men jag tycker nog ändå att det kan vara på sin plats att göra som Sara föreslog och prata med kursansvarig.

kaz: Utvecklingsfas kanske? Gabriel blev alltid extra trött när han gjorde ett "utvecklingshopp".
  • Milla C
    Aggis: Här är det 15 h/vecka som gäller, och t om årsskiftet så är det 8-11 varje dag som gäller på G´s förskola. Tur nog ska de ändra så att man kan välja att ha barnen där 8.30-13.30 tis, ons, tor istället fr om 1 januari. Jag tror G hade blivit galen annars. Han älskar förskolan.
  • Milla C

Hmm, få se om jag kommer ihåg allt jag ska kommentera (antagligen inte):

Kentfan: Om du har havandeskapspenning eller är sjukskriven på slutet så trot jag faktiskt inte att förskolan kan hindra dig från att ha henne där heltid (Vi har t ex ett barn som går 7-17 varje dag trots att pappa är hemma och är sjukskriven, och då gäller det tyvärr även alla dagar nu på jullovet).

Mirmis: Jag jobbar ju också på förskola, och när jag jobbade på en 1-2-årsavdelning förut så hade vi också tiden 8-11 varje dag, och jag tyckte att det var jättebra både för barnen och för verksamheten. Men nu - i egen sak - så tycker jag att det blir kanon med 8.30-13.30 tre dagar i veckan, eftersom Gabriel inte verkar nöjd alls när han går så korta dagar som 8-11, och det dessutom inte är "pedagogisk verksamhet" varje dag på Gabriels förskola på samma sätt som vi hade på förskolan jag arbetade på i Sthlmstrakten.

Så till sjukinformationen: Idag var det makens och Gabriels tur att vara på läkarbesök. Själv går jag på pencilin sedan i måndags, och det går otroooligt långsamt med tillpiggnandet tycker jag. Gabriel har haft feber och varit hängig sedan i söndags, och maken fick hög feber i tisdags kväll. Nå, Gabriel hade en öroninflamation och ska tvingas i Kåvepenin i fem dagar, och mkaen har en förkylning med feber och fick stakrare värktabletter utskrivna (och mår helt plötsligt prima ). Så vi får väl se vem/vilka av oss som orkar åka till min familjs julfirande på söndag.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år