Inlägg från: MHE i CH |Visa alla inlägg
  • MHE i CH

30+ med första barnet 1-3 år

Hoppar in lite snabbt (på nya jobbet) och säger JÄTTEGRATTIS till vi4 och aggis!
    Milla- hur länge har du varit sjuk? Jag tycker att du ska insistera på att komma till en läkare! Stå på dig!!!!! Vet inte riktigt vad man får och inte får som gravid men som ngn skrev vet jag att man i andra fall kan få kortison spray och avsvällande tabletter (Rinexin). krya på dig!!

• MHE i CH

Hej alla Supermammor
    Jag och Sara vill önska er alla
    en God (& vilsam) Jul och ett gott (& sjukdomsfritt) 2009!
    tack för att ni alltid är där med goda och kloka råd
    M & S

• MHE i CH

Hejsan alla
    God forsättning på det nya året. Grattis till Siggan och välkonma alla nya Vi har haft det ganska bra. Sara har varit ett mönsterbarn och har fått massa beröm. Hon fungerar såå bra när vi har haft folk hos oss eller vi har varit på besök. Även människor som är mkt "kritiska" har berömt henne. Vi kan inte vara annat än stolta förstås Men nätterna har inte varit roliga. Hon sover numera alltid i vår säng och det är mycket aktiviteter i sömnen.... Tack och lov har vi varit friska alla i familjen och det var längesen vi var det!
    Annars var det tyvärr inget roligt nyår för vår del... min pappa somnade in efter en svår tid med cancer...Även om vi inte har varit så nära och vi har vetat om det sedan mars så är det ändå tungt... Jag får gråtattacker då och då

• MHE i CH

ja ett "komma" försvann
    det skulle ju stå
    Tack alla, ni är så snälla!
    men det är väl inte 1:a gången jag skriver obegripligt..

• MHE i CH

Hejsan,
    Först o främst kram till alla sjuka! Det är mkt tufft . Vi hade en jobbig perid i höstas men nu har det varit rätt bra för Sara i 3 VECKOR!! hon har ju visserligen fått hörntänder och det var tydligen smärtsamt... eftersom hon skrek till när jag kände på tandköttet!
    Speciella kramar till Lia (o även om jag inte minns fel även Pyttis).
    till er som har börjat med inskolning- Det är hjärtskärande när man lämna dem och de gråter. Men de kommer att älska förskolan!

Grattis till Ela (såg att ni väntar andra barnet!)
    Nu måste jag jobba!
    Just det .. såg att ngr av er skrev om duktighetens vara eller inte vara. Jag har läst en del argument emot att man ska duktigt när de äter el. liknande. vår princip är snarare att ger mkt självförtroende men märkera mkt tydligt respekt för andra och mycket kommunikation... Jag måste erkänna att uppfostran är ngt jag tänker mkt på och det är inte lätt! Jag har ngr förebilder (vänner med välartade barn) som jag gärna frågar. Annars tycker jag att det finns en hel del "trender" i sk "experters" råd och tips. Hur gör ni? läser ni mkt barnpsykologi-böcker?

• MHE i CH

hej
    vi har en tjej med högrisk för allergi (hennes pappa har en del allergier) och till oss har de sagt att vi skulle undvika äggvita och fisk till 1 år sedan nötter (speciellt jordnötter) och kiwi till 3 årsåldern! Kan vara bra att tänka på om ni det finns allergier i familjen.
    Rapsolja och plommon och mkt vätska tyckte vi var bra för magen!

• MHE i CH

Kaz- Vi fick de rekommendationerna i Schweiz men när jag tog upp dem i Sverige, höll ssk med om att det låg ngt i det. Samtidigt sa hon att de inte brukar nämna det för föräldrarna???!! lite konstigt. Jag tycker att det är inte såå nödvändiga livsmedel varför inte undvika dem..ang fisk finns det lite debatt om det är allergen eller inte och vissa menar att fördelen att lära sig att äta fisk väger tyngre...
    På tal om sånt det finns tvister om. Hur länge har ni gett ert/a barn A&D droppar? Går det att få köpa bara D? A-vitamin sägs påverka benen på ett negativt sätt...

• MHE i CH

Vi4- som du skriver är det svårt att säga om eksemen har med ditt ättande att göra. Det är väldigt kallt och torrt, bebisar (ja även vuxna) kan få prickar. Generrelt är jag mkt försiktigt med Soja eftersom det finns ämne i soja om är mkt likt östrogen. Jag vet inte om det påverkar Edvin men för din egen del bör du vara försiktigt med sojamjölk.
    Gustie- va jobbigt med din styvson! Jag forskade en del på IBD (inflammatiry bowel diseases). Feast en molekylärnivå och det var 7 år sen. Jag vet inte var ni bor men Sophiahemmet (i Stockholm) är rätt bra. Kramar!!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år