• Vi 5

30+ med första barnet 1-3 år

Tack Sirre, ska också försöka hjälpa till med spridningen! Hoppas ni får det härligt på resan!

Minimalla, usch så trist! Håller tummarna att det blir billigt!!!

juni, har du mycket kvar? Låter jobbigt att hålla på så här sent...

• Vi 5

Pyttis, håller helt med om att det är en helt vansinnig regel! Jag har också råkat ut för den, tyvärr, för den funkar inte att tillämpa på mitt jobb heller. Jag kan ju tex ha ett undervisningspass som är längre en dag och då kan det vara skönt att vila nästa. Och sedan finns det ju massa olika sjukdomar, med tex min krisreaktion spelar sdet ju inte så stor roll om jag skulle jobba mer en dag och mindre/inget en annan, det är ju att man sammanlagt inte orkar lika mycket. Stå på dig! Skickar lite extra kraft!

Milla, usch vad jobbigt med sura föräldrar! Min man brukar lite skämtsamt säga efter något sådant "jag har ingen klust att vara container åt deras inneboende aggressioner" Jag tycker att det är ganska klockrent!

Lia, usch för klåda, bra iaf att det är lite bättre, men hoppas du kan bli av emd den!

Kaz, hur går det med amningen?

• Vi 5

Aggis, hoppas det går fint på mvc idag

Frk Kanin, förstår dina tankar om datumen, men det borde inte vara någon fara med att gå över tiden ändå, det måste ju vara många som har osäkra datum (pga långa cykler osv) och på vissa ställen i landet får man ju gå över 18 dagar innan de sätter igång. Om du går över kan du ju be om extra ul och kolla flödet från moderkakan, för det är ju det som kan vara nackdelen med att gå över för mycket, just att moderkakan inte ger så mycket näring på slutet.

ego, 9 dagar kvar nu Var på vattengymnastiken igår och hade sd hela tiden, kunde knappt göra några rörelser, har också sd hela nätterna, men jag hoppas ändå på att jag får gå tiden ut.  Och vet ni? -jag har blivit nominerad till "bästa lärare" igen *stolt*. Utdelningen är på onsdag så vi får se om jag kan vara med och se vem som får priset.

• Vi 5

Aggis, usch så läskigt, men bra att de kollar så noga. De skulle inte släppt hem dig om det var något! Jag verkar ha fått lite sådant vena cava syndrom eller vad det heter, när man blir yr och svimfärdig av att ligga på rygg, då kan tydligen bebisen också bli det. Kanske låg bebisen tokigt iaf precis när hon skulle lyssna? Vi kunde inte höra hjärtljuden förra gången jag var inne för min bebis ligger i vidöppet läge med ryggen mot mn rygg och vi fick gå över till ctg och ligga på sidan för att höra något, som tur var sparkade h*n samtidigt så jag förstod att det iaf måste finnas hjärtverksamhet även fast det inte hördes något.

Milla, jag har för mig att man ska kolla ögonen om man misstänker hjärnskakning, undrar om inte sjukvårdsrådgivningen skriver om det på sin hemsida. Vet vänner där barnet trillat där sjukvårdsrådgivningen sagt att de ska väcka barnet under natten för att se att de inte blir medvetslösa, men då hade barnet reäl blåtira så det var kanske speciellt.

Lia, skönt med salvan!

Mandra, Nej, blev ni sjuka en omgång till stackars er! Nej hon den galna vattengympaledaren har inte gjort något lika uppseendeväckande igen, men det är mycket "upp med muttorna i taket", "hoppa högre så jag ser era vackra tuttar" "raka nu inte muttorna innan förlossningen" osv hela tiden. Nu har jag vant mig och skrattar mig igenom hela passet.

out, 6 h över tiden Det låter perfekt! Jag har försökt lägga in en beställning på att bebisen ska komma mellan 6:e o 9:e dec, (dvs bf till bf+3)

• Vi 5

LLina, jag tänkte faktiskt på hjärnskakning när jag läste ditt inlägg, men eftersom du inte skrev något om tt han trillat så kändes det lite långsökt att skriva något om det. Skönt att han verkar må bättre iaf.

Drutten, funderade på det där med att du inte får något stöd av bvc ang. läggningarna. Håller  f.ö. med Pyttis om att det verkar märkligt att rekommendera 5 minmetoden nu när han är så stor, inte mycket vits. Jag tycker du ska be om att få komma till bvc.psykolog eller kurator. Eller ring upp själv om du inte vill be sköterskan. De är ofta duktiga på sådant med sömn och att hitta mönster och faktorer som kan ligga bakom och hjälpa till att komma på bra strategier. Jag tänker att ni behöver er sömn allihop i familjen och det har ju varit så här ganska länge nu. Det är väldigt vanligt att gå till bvc-psykolog/kurator så man behöver inte se det som ett "stort steg". Kramar till er!

Frk Kanin, usch så jobbigt med sådan granne. Är det ofta så alltså? Om det är ofta kan man kanske prata med värden om det?

Sirre så härligt ni verkar ha haft det 

Nisselina, kul att se dig! Men trist att ni varit sjuka, och så jobbigt när de inte vill ha medicinen, antar att ni försökt "smyga" ner medicinen i maten utan framgång?

Pyttis, låter som att det är bra att gå till vc med A. Ni har ju varit sjuka så himla länge nu. Skönt iaf att din hosta är bättre. Tycker dessutom det är bra att ni pratar med förskolan om det.

Helenas, hoppas det går bra idag, du kan väl rapportera sedan?

• Vi 5

Aggis, det låter spännande Undrar just vad det är för "känningar" du har? Mina onda sd har helt försvunnit så nu tror jag nog det dröjer lite.

FrkKanin det har jag också hört, det där med makaron. Men även för ännu lite större barn att stoppa in tabletten i en banan så att barnet biter av bananen och sväljer biten.

Sara75, tack vad gullig du är Jag tror stenhårt på din teori om vila och illamånede. För mig är det värre ju tröttare jag är och ju mindre jag vilar.

Pyttis, virus igen! Suck! Lider med er som aldrig verkar bli friska...

Lia, vad skönt att hon är så stadig och "stor", kan tänka mig att det underlättar när du har storatjejen att hinna med också

• Vi 5

Förresten, jag skulle vilja ge några julklappstips;

Unicef säljer jättefina leksaker till barn, köper man dem så stödjer man deras arbete;
    http://www.unicef.se/butik/privat/leksaker
    De säljer också gåvor som ges direkt till nödställda, tex kex med näring till svältande barn, filtar till frysande, fotbollar eller hopprep till barn som kan behöva leka, man får om man köper något sådant ett gåvobrev som man kan ge/skicka till någon man annars bara skulle köpt en onödig pryl eller chokladask till; http://www.unicef.se/stod-oss/gavoshop 

• Vi 5

gbg, ja, jag känner mig väldigt laddad, ser fram emot förlossningen med spänning. Jag har ju en väldigt positiv upplevelse av min förra förlossning (även fast den var lång och fast att jag brast mycket).

Olimpia, Vi brukar inte heller köpa så mycket i familjen, vi gör ibland ett "bok-lotteri" Där vi köper pocketböcker av olika slag, slår in och skriver en vers till varje, lite fyndigt om vad den handlar om. Så drar vi lott och den som får nr 1 får välja bok först osv. Det är sedan tillåtet att byta med varandra efteråt Brukar vara trevligt.
    På UNICEF-shopen har jag köpt de gåvor som man skickar direkt till nödställda; näringskex, filtar, den näringsberikade mjölken och till min gudsons familj köpte jag fotbollar och hopprep, tror att barnen kan relatera till det. Vi ska också köpa av de leksaker man ger själv, det var lite svårt att välja, så jag väntar tills min man kommer hem, men till en familj blir det nog iaf glitterpennor och "sjukhus setet" och funderar själv på babyfilten och speldosan. Memospelet är jag inne på till en annan familj. Men har inte helt bestämt än som sagt.  

• Vi 5

Halloj, kikar bara in för att säga att jag vaknade av en rejäl värk i morse kl 5.30, samtidigt släppte slemproppen och en liten blödning kom, sedan hade jag ganska regelbundna värkar som blev längre och intensivare fram till kl 10.30, då hade jag ca 1 min långa värkar med 2-4 min mellanrum så vi ringde förlossningen. Kände mig jätteförväntansfull och glad. Men precis då när jag ringde avtog det och sedan har jag bara haft några enstaka värkar per timme. Blev ganska nedslagen faktiskt. Försöker nu vila och äta, men de värkar som kommer gör rejält ont och jag tycker inte om att ligga eller sitta när jag får dem för då gör det så himla ont, samtidigt kan jag ju inte stå upp hela tiden, det kan ju ta flera dagar eller veckor (hoppas inte) till. Kramar!

• Vi 5

Tack för alla grattis Jag har inte läst igenom hela tråden och vet inte om jag hinner riktigt nu för vi har fått en matglad kille och jag är själv hemma just nu

Jo, det var en drömförlossning, helt lagom lång, jag kände att jag hade full kontroll och kände mig stark och förväntansfull nästan hela tiden. Fick värkar kl 05.30 på onsdagsmorgonen, det satte igång rätt bra direkt och vid 10.30 hade jag 4 st en-min-långa värkar per tio min. Det stannade dock av och jag fick vila några timmar mitt på dagen med bara lite värkar som visserligen var rätt starka. Åt och vilade. Vid 14 satte det lite mer fart i gen och vi åkte in vid 18. Då var jag helt öppen. Sedan tog det ca 2.5 h innan han kom ut kl 20.43. 

Jag andades mig bra igenom värkarna och tyckte att det kändes väldigt bra att bara andas igenom alla värkarna, kände att jag hade full kontroll. Det var härligt!  Det tuffa var krystvärkarna som jag ju varit lite orolig för pga bristningen förra gången. Men med bra hjälp av bm och min man gick det superbra, krystade ca 8 min!! (Jämför med 2.5 h förra gången).

Ut kom en röd hal bebis och det första jag tänkte var "oj vad knubbig bebisen är jämfört med Albin" Han skrek och vrålade som besatt, hela han var knallröd och han visade verkligen att han kommit till livet (Albin var ju lite medtagen och blev först gnuggad innan han kom upp på bröstet för att nästan direkt tas till barnbordet). Så det var så skönt att denna bebis var helt sin egen från första stund Det kändes helt fantastiskt att ha honom på bröstet.

Hela förlossningsberättelsen finns i min blogg. Jag brast genom hela mellangården, men klarade hela sfinxtern så jag är jättenöjd. Han har inte fått något namn än, men vi är på G med det. Många kramar till er alla från den stolta mamman till en liten lillebror!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år