Inlägg från: sandyrosa |Visa alla inlägg
  • sandyrosa

Hur känns det att vara död?

Svar på #136
    Tillägg: Bjuda hem Sturmark och Company
  • sandyrosa

mandorle skrev 2008-11-25 15:52:10 följande:

ok tack så mycket ,för egentligen säger du bara att jag är knäpp..för i mina ögon är någon som ser saker som inte finns knäpp..så enkelt är det.Men då är vi färdigt diskuterat.
    Du har har fel. Man behöver INTE vara psykiskt sjuk för att misstolka verkligheten. Plugga lite psykologi vettja!
  • sandyrosa

Free Spirit skrev 2008-11-25 16:14:29 följande:

må alt påvises vitenskapelig for å tro på det?
    Nej, tanken är fri! Personligen tror jag endast på sådant som det finns starka skäl att tro på.
  • sandyrosa

Free Spirit skrev 2008-11-25 16:10:01 följande:

Visst spiller det noen rolle va man tror...men døden er i allefall det samme for alle.Besviken er inte noe du kan uttale deg om da det er din åsikt og inte sannheten
    Det är en åsikt ja. Och en rimlig sådan.
  • sandyrosa

mandorle skrev 2008-11-25 16:14:49 följande:

Men om det är så varför kan andra som är där samtidigt då ser precis samma sak???Exakt detsamma...jag är alltid öppet för allt,om någon kan förklara mina uplevelser på ett vetenskaplig sätt kommer jag att tro dom,men ingen har ännu kommit med bra förklaringar eller bevis på motsatsen.
    Det är omöjligt att vetenskapligt förklara någonting som inte går att mäta. Ni såg säkert någonting, frågan är ju vad? Ögat kan bedra oss, ingen tvekan om det. Om man därtill gärna vill tro så är det lätt att skapa efterhandskonstruktioner av en händelse. Ni kanske inte alls såg samma sak men påverkade varandra i efterhand när ni diskuterade upplevelsen?
    Hur som helst så är steget från att "se något" till att vara alldeles övertygad om ett liv efter döden väldigt lång.
  • sandyrosa

Det BORDE vara långt, snarare.

• sandyrosa
    Svar på #154
    Nej, jag förhåller mig kritiskt till kvällstidningarnas löpsedlar (en vanlig inställning hos skeptiker). Du är således helt fel ute här.
  • sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-26 10:25:34 följande:

På liknande sätt förhåller det sig i våra dagar med psykiatriker och andra terapeuter som vägrar att undersöka och värdera de bevis som föreligger när det gäller överlevnad av den fysiska döden och tidigare-liv-minnen.
    Vad är det för "bevis" du talar om här?
  • sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-26 10:25:34 följande:

"Jag menar bara att det vi antar för sant, hela tiden förändras. Det som människan "visste" för 100 år sedan stämmer inte alls idag. Tills den dagen kommer då vi med "vetenskapliga" metoder kan säga att ett liv utöver det fysiska vi lever just nu inte existerar så tycker jag det verkar ignorant att påstå att det inte gör det..
    Nej, det är inte sant att "allt" man med vetenskapliga metoder kommer fram till ständigt förändras.

Ignorant? Är jag ignorant om jag påstår att det förefaller osannolikt att du kan flyga till mars med hjälp av en roddbåt? Är det inte tvärtom ignorant att ignorera vetenskapliga evidensbaserade studier och istället klamra sig fast vid en dogmatisk världsbild?
  • sandyrosa
    Svar på #164
    Åh, tack! Självklart är egna upplevelser av övernaturliga fenomen och en och annan religiös läkares förvirrade uttalanden evidens. INTE.

• sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-26 18:26:48 följande:

Om det finns någon vetenskaplig förklaring på hur människor under hypnos plötsligt börjar tala ett främmande språk, tex latin eller hebreiska, eller beskriver platser så som de såg ut för flera hundra år sedan utan att ha tidigare kunskaper om detta så är jag väldigt nyfiken på att höra den..
    Man har alltså uteslutit att individerna inte har dessa kunskaper sedan tidigare? Hur kan man vara säker på det?

Hjärnan har inte kapacitet nog att komma ihåg allt den registrerar och det är antagligen förklaringen på dessa fenomen. Jag läste en gång om en kvinna som efter en olycka började tala hebreiska. Detta blev medialt uppmärksammat och betraktades säkert som någon sorts bevis för reinkarnation av många. Det visade sig att kvinnan vid 3-5 års ålder haft en judisk dagmamma.
  • sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-26 18:26:48 följande:

Om det finns någon vetenskaplig förklaring på hur människor under hypnos plötsligt börjar tala ett främmande språk, tex latin eller hebreiska, eller beskriver platser så som de såg ut för flera hundra år sedan utan att ha tidigare kunskaper om detta så är jag väldigt nyfiken på att höra den..
    Du förstod inte? Ska försöka konkretisera.

Vetenskaplig förklaring: Personerna HADE kunskap om både platserna de beskrev och det språk de började tala. Om du hävdar att så inte är fallet undrar jag hur du kommit fram till den slusatsen?
  • sandyrosa

Hjärnskador kan leda till minnesstörningar, vanligen i negativ riktning. Men ibland minns patienter exempelvis sin barndom tydligare än innan de förvärvade skadan.

Svar på tråden Hur känns det att vara död?