Inlägg från: sandyrosa |Visa alla inlägg
  • sandyrosa

Hur känns det att vara död?

rasajj skrev 2008-11-23 23:44:45 följande:
    Den "kunskap" vi har ar inte alls enig. Den ar obefintlig.
    Nej, nej. Vi har god kunskap om bl.a neurologi. När blodcirkulationen i hjärnan upphör så är vi döda.
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-23 23:50:52 följande:
    Ungefar som att du VET att "naturligtvis" finns mannvarken fore eller efter det korta jordelivet. Anda tills du dor och upptacker att du visst finns..
    Inser du inte skillnaden mellan din och min tro? Jag tror på sådant som det finns goda skäl att tro på. Du tror på något som endast kan sägas vara ett önsketänkande eller en fantasi.

Det är en fråga om vem som befinner sig närmast sanningen och detta är också vad vetenskapen sysslar med.
  • sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-23 23:57:00 följande:

Jag förringar absolut inte vetenskapen, den gör jättemycket viktigt i vårt samhälle. Jag menar bara att visst, när blodet inte cirkulerar i hjärnan så är kroppen död, men vad är det som säger att inte själen lever vidare? Så vitt jag vet har vetenskapen ännu inte lyckats bevisa motsatsen i alla fall...
    Vetenskapen kommer aldrig att kunna bevisa motsatsen. Detta är mycket viktigt att förstå! Man kan inte bevisa att någonting inte finns (Varken själen eller tandfen). Somliga anser att tro är någonting bra. Jag tycker det är tragiskt att vuxna människor lurar sig själva.
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-24 00:00:03 följande:
    TRON att livet upphor att existera i dodsogonblicket ar lika mycket en TRO, som min tro pa livet bade fore och efter min korta vistelse har pa jorden.
    Det är skillnad på tro och tro. En tro kan vara välgrundad men den kan också vara absurd och orimlig.
  • sandyrosa

humle82 skrev 2008-11-24 00:03:26 följande:

va menar du? hur kan DU sitta och säga att vi lurar oss?fy vad tråkigt att vara du.
    Eftersom ni inte kan styrka era teser så är det rimligt att anta det, tyvärr.
  • sandyrosa

Eisa skrev 2008-11-24 00:03:22 följande:

VARFÖR är det tragiskt att ha en tro man mår bra av och som inte skadar någon?
    Som vuxen bör man kunna se sin plats i världen och klara sig utan låtsaspappor och snuttefiltar. Om man inte mäktar med verkligheten bör man åtminstone erkänna att så är fallet, inte göra sin tro till sanning. Och verkligen inte jämställa den med vetenskap, det är verkligen förmätet och fräckt!
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-24 00:08:18 följande:
    Din tro ar inte mer grundad an min, ser du inte det? Det ar lika absurt och orimligt att anta att allt ar over, som det ar att anta att det inte ar det.
    VARFÖR är det absurt att anta att man inte är medveten efter döden, när vi nu VET att medvetandet dör med blodcirkulationen? Du påstår att vårt medvetande är skiljt från kroppen, varför bevisbördan ligger hos dig!

Om jag säger till dig att jag kan flyga och min bror lika bestämt hävdar att så inte är fallet, innebär det att våra påståenden är lika sannolika/välgrundade? VEM av oss väljer du att tro på?
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-24 00:37:07 följande:
    Na, bevisbordan ligger hos dig, som pastar att "man" VET att medvetandet dor med blodcirkulationen. Vilket inte alls ar bevisat!!! Du ger inga lankar till vetenskapliga studier, som stoder ditt pastaende.
    Begriper du inte att man inte kan bevisa icke-existens med vetenskapliga metoder? När ska ni troende lära er detta? Det är den som påstår att en odödlig själ existerar som har bevisbördan. Det är alldeles självklart.

Förstår du vad begreppet hjärndöd innebär? Vid en hjärninfarkt upphör hjärnans samtliga funktioner och då kan man inte tänka, känna eller uppleva någonting.

Varför är det föresten just medvetandet som överlever döden? Lika troligt att valfri extremitet antar andlig skepnad, kanske våra lilltår eller vänsterarmar?
  • sandyrosa

iubirea adevãratã skrev 2008-11-24 01:51:26 följande:

det vore ju enklare att tro på att man slutar existera, då har man inte nån krav på sig att leva bra för att få del av Guds nya värld
    Du är alltså en god människa eftersom du hoppas på en belöning efter döden? Vad händer om du förlorar tron på Gud, frågar man sig då?
  • sandyrosa

humle82 skrev 2008-11-24 02:31:39 följande:

hur vet du att man inte levt innan man föddes?
    Det vet man inte. Men det finns inga goda skäl att tro det.
Svar på tråden Hur känns det att vara död?