Inlägg från: sandyrosa |Visa alla inlägg
  • sandyrosa

Hur känns det att vara död?

Clarissa83 skrev 2008-11-23 23:12:58 följande:

Är ju väldigt många som blir troende när de vet att de är döende. Då passar det minsann! Pöh...
    Kan du vara snäll och utveckla det resonemanget?!
  • sandyrosa
    rasajj skrev 2008-11-23 23:14:10 följande:
    Eftersom du skriver "naturligtvis". Det borde ju ga att bevisa da? Att det verkligen forhaller sig sa som det "naturligtvis" ar..
    Den kunskap vi har idag talar för att vi upphör att existera efter döden. Den medicinska och biologiska vetenskapen är enig här. Att somliga önskar sig evigt liv gör inte denna önskan sann, tyvärr.
  • sandyrosa

anmara skrev 2008-11-23 23:16:17 följande:

Eller så är det precis tvärtom, i ditt "icke-existerande" tillstånd minns du allt. I detta livet minns du bara detta liv.
    Mycket märklig tanke, att man skulle minnas saker när man inte existerar.
  • sandyrosa

anmara skrev 2008-11-23 23:22:20 följande:

Det är just det som är kruxet, tro är ingen kunskap. En gång i tiden visste vi att jorden var platt. Några trodde att jorden var rund. Så man vet ju aldrig.
    Och just därför behöver vi den vetenskapliga metoden och inte önsketänkanden som grund för vår tro, anser jag.
  • sandyrosa

anmara skrev 2008-11-23 23:24:26 följande:

Eller hur! Det kan du fundera på när du inte kan sova.En tall som fallit i en skog, ingen har sett det, har då tallen fallit?
    Jag kan alltid sova.

Filosofi är ingenting för mig.
  • sandyrosa

EnsamPappaEtuna skrev 2008-11-23 23:00:01 följande:

Ibland önskar jag att var troende. Det känns som det skulle vara till en stor tröst inför slutet på den väg vi alla ska vandra.
    Kan trösta dig med att troende inte har det lättare än icketroende i nära anslutning till döden. Dödsångest är lika vanligt och den psykiska hälsan är den samma. "När Fan blir gammal blir han religiös" är en myt.
  • sandyrosa

anmara skrev 2008-11-23 23:29:58 följande:

Visst behöver vi vetenskapen. Men vetenskapen kan inte förklara allt.
    Så när vetenskapen inte kan förklara en företeelse gör vi bäst i att vilt fantisera ihop en förklaring? Varför tro på någonting som öht inte går att påvisa? Slöseri med energi tycker jag...
  • sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-23 23:33:39 följande:

Det enda som betyder nåt är vad vi själva tror och hur vi ställer oss till det..
    Och varför då tro det mest orimliga? När vi nu lever i en upplyst tid?
  • sandyrosa

Eisa skrev 2008-11-23 23:32:33 följande:

Men det är väl klart man existerar före och efter jordeliven! Fast det minns man inte när man går här på jorden och harvar.
    Du uttalar dig väldigt tvärsäkert. Kom ut ur snuttefiltsgarderoben istället!
  • sandyrosa

Barletta skrev 2008-11-23 23:45:21 följande:

Tycker mest att det verkar väldigt tråkigt att mena att allt måste ha en vetenskaplig förklaring..
    Varför då? Det finns fantastiska saker i världen att upptäcka! Och tänk vad mycket vetenskapen gjort för just dig.
Svar på tråden Hur känns det att vara död?