Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer
    SchumiFerrari skrev 2008-11-24 09:48:12 följande:
    så tolkade jag det inte när jag läste... Där står det att vi gör si och vi gör så. Matte börja man med då och inte innan.. men har ju så klart vissa "glasögon" på mig när jag läser..
    jo men alla skolor har ju en läroplan de utgår ifrån! tror inte att de i vanliga skolor t.ex börjar med språk eller andra ämnen tidigare bara för att en elev visar intresse för det.

Det är där förälderns roll spelar in, man får ta eget ansvar för att ens barn får den stimulans den behöver utöver det skolan erbjuder.
  • Lady Dahmer
    Marline skrev 2008-11-24 09:53:22 följande:
    Lady DahmerNu har jag precis fått lära mig om waldorf men jag undrar vad du tycker om den "tro" som ligger bakom waldorfskolan? Tron på det ockulta. Antroposofi."Antroposofin grundades i början av 1900-talet av österrikaren Rudolf Steiner, som motsatte sig den dåtida vetenskapens syn på kroppen som en enbart fysisk enhet. Steiner kallar själv sin lära för ockult. Antroposofin kom till genom Steiners brytning med teosofin (här menas den yngre teosofin som i sin tur kommer ur spiritismen) Antroposofin är grunden för Waldorfpedagogiken och biodynamiskt jordbruk. Antroposofisk medicin grundas även den på Steiners teorier men innehåller inslag från homeopatin."Jag tycker det låter läskigt. Bara nyfiken vad du som gillar waldorf tycker. Inte menat som något påhopp.
    jag tror ganska mycket på det -- däremot så är detta ingenting som egentligen märks speciellt mycket i skolorna.

vad är det du tycker är läskigt?
  • Lady Dahmer

men sen som det står på waldorf.se:

det är ju fånigt att börja i en drakflygarklubb om man egentligen vill ägna sig år kickboxing och tjatar om detta på varje möte. Om Du förstår jämförelsen. Det jag försöker säga är att det förstås inte är någon riktigt bra idé att sätta sina barn i en waldorfskola om man inte i huvudsak känner till och uppskattar grundtankarna i pedagogiken.

• Lady Dahmer
    Marline skrev 2008-11-24 09:59:31 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-24 09:55:15 följande: Jag är personligen emot spiritism, ockult och new age. Men det är ju bara min åsikt och jag var bara nyfiken på hur du tänkte. Många är ju väldigt skeptiska eller emot ockulta saker. Jag tycker det är rätt fascinerande att en skola i sverige bygger på detta och ändå är så accepterad. Alla tycker vi olika. Är bara nyfiken på hur andra tänker.
    vad är det egentligen du är emot när det gäller new age? och varför skulle inte det vara tillåtet? kristna och muslimska skolor är ju tillåtna och de är ju mycket mer utpräglat religiösa än waldorf.
  • Lady Dahmer
    SchumiFerrari skrev 2008-11-24 10:03:04 följande:
    I vanliga skolor så har skolan ett HELT annat ansvar för att tillvara ta elevens intresse... det läggs inte på föräldrar... Utan skolan tar sitt ansvar... Det gör inte Waldorf utan de lägger ansvaret på föräldrar...

det är väl klart att föräldrar har ansvar i vanliga skolor också! t.ex jag som gillade dans, inte fan krävde min mamma att skolan skulle tillgodose detta, utan hon såg till att jag fick dansa utanför skolan. Samma sak med mitt konstintresse. Inte fasiken räckte den timme bild man hade i veckan! *s* Utan det blev mammas uppgift att stimulera.

Sen som sagt -- tycker man inte om waldorfpedagogiken så är det ju bara att låta bli att sätta sina barn där! Jag tycker inte om kommunala skolan och hoppas på att kunna undvika den.

• Lady Dahmer
    Marline skrev 2008-11-24 10:06:55 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-24 10:03:02 följande: Det är bara inte något jag tror på eller står för. Jag menar inte att det inte skulle vara tillåtet utan bara att så många brukar vara emot sånt och att det är fascinerande att inte folk haft mer åsikter om det. Kristendom tex är ju rätt mer accepterat då sverige är ett kristet land. Det var inte menat att säga att jag tycker du har fel utan jag vara bara nyfiken.
    jag vet att du inte menar att jag har fel -- jag är ju också nyfiken på vad DU tycker, därav min fråga. Det finns mycket fördomar om waldorf, om new age, etc. New age är ju ett samlingsnamn för en alternativ tro och det inbegriper hundratals t.o.m tusentals olika religioner och synsätt. Att bara förkasta allt bara så där tycker jag känns konstigt.

Waldorf utgår från en hollistisk idé om människan Men Waldorf är ingen religiös friskola. Den bygger inte på en religion. Det finns en kristen värdegrund, och detta är inte mer annorlunda det som vanliga svenska skolor också bygger på. En kristen värdegrund t.ex innebär inte automatiskt att skolan är religiös.

Man behöver inte vara antroposof för att ha barnen i Waldorf, Waldorf är öppen inför skilda trosriktningar och uppfattningar om livet.
  • Lady Dahmer

som förälder kan man ta sitt ansvar och tillfredsställa de behov skolan inte gör oavsett om det handlar om matte, läsning, dans, konst osv.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    teambe skrev 2008-11-26 23:09:41 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 22:52:33 följande: Det håller jag med om, men jag tycker stenhårt att matte och läsning ingår i skolans arbete och resten kan jag ombesörja! Skulle vara helt avigt enligt mig om skolan prioriterade kreativa aktiviteter framför multiplikationstabeller och korrekt grammatik. Waldrof kan nog passa vissa så jag är inte emot att dessa skolor existerar, men för mig låter det som en typ av skola jag själv hade avskytt djupt. Vi har valt en skola till barnen med ganska höga akademiska krav, baserat på våra egna erfarenheter och på barnens läggning. På samma sätt kan jag förstå att andra föräldrar känner att Waldorf passar dem och deras barn. Jag kan tänka mig själv på ett Waldorf-föräldrarmöte; det skulle ryka ur öronen på mig efter tre minuter :)
    varför är matte värt mer än t.ex musik?
  • Lady Dahmer
    teambe skrev 2008-11-26 23:22:33 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:15:47 följande: Det är det jag menar; för mig är det en så absurd fråga att jag tycker det är kanonbra att det finns en skola som passar din grundsyn och en annan skola där jag känner igen mina egna värderingar! Sen ur ett rent samhällsperspektiv så kan man framhålla att vi har betydligt mycket mer nytta av välutbildade matematiker inom allt från medicinsk statistik till ekonomi till högteknologisk forskning än vi har av samhällsmedborgare som är skolade inom musik och konst etc
    jag förstår hur du menar men jag håller faktiskt inte med! Jag tror vi behöver konsten lika mycket som vetenskapen.
  • Lady Dahmer
    Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:28:27 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 22:52:33 följande: Inte om man har barn på Waldorf. Då är det nämligen ett stort No no! Man ska leva i enlighet med dess pedagogik. Om du har barn på en Waldorfskola och gör det så blir det tyvärr väldigt synd om ditt barn...
    strunt. då var det fel på läraren ingen jag känner som gått waldorf har upplevt detta.
  • Lady Dahmer
    Deoran skrev 2008-11-30 21:40:33 följande:
    Om jag skulle använda samma metodik för att kritisera den kommunala skolan som jag har sett exempel på i denna tråd för kritk av Waldorfskolan så skulle INGEN ha mage att sätta sitt barn i kommunal skola! I många kommunala skolor är mobbing och misshandel närmast satt i system. Misshandeln utövas av eleverna på rasterna, men är ofta systematisk och djupt destruktiv för de som utsätts. Så sker inte i samma utsträckning på Waldorfskolorna. Bara detta är ett tillräckligt skäl, anser jag, att använda Waldorfskola i st f kommunal skola. Sen tillkommer de pedagogiska skälen som jag anser klart tala till fördel för Waldorf. Jag tycker också att man behöver vara beredd att agera livvakt för sitt barn om man sätter det i vissa kommunala skolor ... Har dessutom personlig erfarenhet av denna sak från min egen uppväxt så jag vet vad just det innebär.
    japp. Jag och många av mina vänner blev mobbade, utsatt för sexuella kränkningar av jämngamla elever i alla mina 9 år (och lärarna var medbrottslingar då de medvetet såg åt andra hållet alt. bortförklarade det med "de är ju kär i dig" eller "boys will be boys") Raggad på av manliga unga lärare, tafsad på dagligen, misshandlad av en lärare, kränkt.  Blev offer för en pedofil på klassresa då jag var tio, inget anmäldes och lärarna skyddade mannen. (han var ju bara full)

jag har gått i 6 olika skolor och ingen var bättre än den andre. samma skit på alla.

pedagogikt? för stora klasser. ingen tid för den enskilde eleven.
    dessutom -- Allt är fyrkantigt. Inget utrymme för personlig utveckling eller för alternativ inlärning.  
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?