Inlägg från: SchumiFerrari |Visa alla inlägg
  • SchumiFerrari

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Saskia skrev 2008-11-23 21:29:02 följande:
    Jag ser inte riktigt det stora problemet med det. Det har ju visat sig att de klarar nationella prov lika bra som barn från vanliga skolor och samtidigt utvecklar de sin kreativa sida.

OM Alliansens förslag om legetimation för lärare går igenom så kommer de efter 2010 inte kunna anställa lärare längre. De behöver inte lägga ner så länge deras nuvarande förtsätter jobba men sedan.

De bedömer elever efter kroppshållning! Ger dem "stämplar" som si eller så!

• SchumiFerrari
    Saskia skrev 2008-11-23 22:06:43 följande:
    Ja alliansens förslag har jag aldrig gett mycket för.
    Jag tycker det är bra! Vill ha en bra kvalitet på mina barns lärare! En legitimation som kan underlätta att man vet att man har det är underbart!
  • SchumiFerrari
    Lady Dahmer skrev 2008-11-24 08:45:15 följande:
    lite om matematik i waldorf:www.antroposofi.info/utbildning/waldorf/matem.../

för mig så låter det flummigt allan.. Skapar problem om du byter från Waldorf till vanlig innan du "fått lov" att lära dig matte... Har en kompis vars sambo inte klarade natur eftersom att man inte lär sig något av det som krävs för natur innan gymnasiet....

Alla pratar om att waldorf är så bra på att se individen... Men de ser individen OM den passar inom deras mall.. Gör barnet inte det utan att ha mer intresse för matte och den biten, kanske inte så mycket för konst och estetiska ämnen så lägger man skullden på föräldrarna... Något som jag anser vara helt fel... Små barn (upp till 13-14 år) har INGET att säga till om när det gäller val av skola... Som 8-9åring kan man inte gärna vägra gå till skolan...

• SchumiFerrari
    Lady Dahmer skrev 2008-11-24 09:34:58 följande:
    SchumiFerrari skrev 2008-11-24 09:26:17 följande: detta håller jag inte med om dock. svågern som gick waldorf är idag programmerare (och han har inte gått nån utbildning) och tjänar 45.000 i månaden på sina matematiska och logiska kunskaper. Så visst ser man individen. Sen finns det som sagt sämre skolor och dåliga lärare, oavsett genre.
    så tolkade jag det inte när jag läste... Där står det att vi gör si och vi gör så. Matte börja man med då och inte innan.. men har ju så klart vissa "glasögon" på mig när jag läser..
  • SchumiFerrari
    yasmino06 skrev 2008-11-24 09:57:04 följande:
    Vet inte faktiskt om jag skulle det.Jag har gått på både Waldortförskola och Waldorfskola ända från första klass till sista året på gymnasium.Båda mina föräldrar har arbetat många år på Waldorfskola.Så jag är ett riktigt Waldorfbarn hehe =).Om jag skulle sätta mina barn på en Waldorfskola finns det bara en skola som jag skulle sätta dom på och ALDRIG den jag gick på, har inget bra att säga om den skolan dom har tyvärr ingen som hellst koll på vilken lärare som barnen får, i mitt fall fick vi en tyran som mobbade och tryckte ner ett flertal ellever i många år och en annan som gav en kille i min klass en rejäl örfil, ett kök som man inte fick laga mat i men som dom gjorde det iallafall och det som gjorde mest ont i mig var att jag behövde hjälp i matten så att jag kunde få godkännt i slutet på klass 9 så jag kunde gå på det gymnasium som jag ville, matte lärarn sa att jag inte behövde jag skulle klara matten galant, men jag fick underkänt iallafall så jag var tvungen att gå kvar på den skolan, det sved för jag hade bett om hjälp många gånger.
    jag tror jag vet vilken.. den som nämns i www.thewitch.se
  • SchumiFerrari
    Lady Dahmer skrev 2008-11-24 09:53:20 följande:
    jo men alla skolor har ju en läroplan de utgår ifrån! tror inte att de i vanliga skolor t.ex börjar med språk eller andra ämnen tidigare bara för att en elev visar intresse för det. Det är där förälderns roll spelar in, man får ta eget ansvar för att ens barn får den stimulans den behöver utöver det skolan erbjuder.

I vanliga skolor så har skolan ett HELT annat ansvar för att tillvara ta elevens intresse... det läggs inte på föräldrar... Utan skolan tar sitt ansvar... Det gör inte Waldorf utan de lägger ansvaret på föräldrar...

• SchumiFerrari
    minimou skrev 2008-11-24 10:29:34 följande:
    Jag har aldrig haft någon undervisning i "antroposofi" eller "Rudolf Steiner" under mina 12 år i Waldorfskola.

Märkligt.. då kan de inte varit med i waldorfskolekonfederationen eftersom att första punkten i villkoren där är:

§4 VILLKOR FÖR MEDLEMSKAP

Ordinarie medlem med stämmorätt kan den skola vara, som:

a/ arbetar efter Rudolf Steiners riktlinjer för waldorfpedagodik

Sedan har de skolorna följande ansvar:

§3 ANSVAR

Federationen kan främja waldorfskolornas utveckling i Sverige genom att stå till förfogande med hjälp och råd till nya waldorfskoleinitiativ, skapa ett organ för utveckling av waldorfpedagogiken genom utbyte av information, idéer och resurser, samt agera gemensamt i viktiga skolpolitiska och pedagogiska frågor

allt är taget från www.waldorf.se

• SchumiFerrari
    Saskia skrev 2008-11-26 21:13:12 följande:
    Jag tycker det är bra att man inte håller på och lär små barn att läsa. Det är bättre att lägga en bra grund så blir det lättare att lära sig allt möjligt sen.
    Visst en bra grund ska de få men man ska inte hindra ett barn som är nyfiket och vill veta.. och speciellt inte försöka få ett barn som redan kan läsa att glömma det för att det inte är moget enligt waldorf.. .kan det läsa så är det uppenbarligen moget!
  • SchumiFerrari
    Saskia skrev 2008-11-26 21:39:24 följande:
    Visst en bra grund ska de få men man ska inte hindra ett barn som är nyfiket och vill veta.. och speciellt inte försöka få ett barn som redan kan läsa att glömma det för att det inte är moget enligt waldorf.. .kan det läsa så är det uppenbarligen moget!Det är inte alls säkert. Det är kunskaper som att kunna läsa och räkna som premieras av omgivningen och barn vill ofta vara duktiga och kanske kämpar med sånt som de får beröm för. Fast de hellre skulle vilja leka och skapa något eget.
    Jag är ett av det barn som har läst sedan jag var 4 år... Inte för att någon krävde det eller något men jag ÄLSKADE och ÄLSKAR än idag böcker och att läsa... Bild och vara kreativ är mest ångest för mig...  När små bara läser så är det för att det är en lek för dem som de gillar..
  • SchumiFerrari
    Saskia skrev 2008-11-26 21:47:23 följande:
    Jag är ett av det barn som har läst sedan jag var 4 år... Inte för att någon krävde det eller något men jag ÄLSKADE och ÄLSKAR än idag böcker och att läsa... Bild och vara kreativ är mest ångest för mig...  När små bara läser så är det för att det är en lek för dem som de gillar..Det kan vara så. Men det kan ocså vara så att de får uppskattning och uppmärksamhet genom detta.
    och det kan de inte få genom att måla bra?
  • SchumiFerrari
    Lilith74 skrev 2008-11-29 13:22:28 följande:
    Fast gäller samma sak muslimska friskolor...?
    hmm sverige har mer tolerans med muslimska än kristna....
  • SchumiFerrari
    Gäspan skrev 2008-12-01 10:40:30 följande:
    Pedagogiken bakom må vara vansinnig, men om resultatet blir att ungarna får leka ifred och om deras föräldrar drivs av idéer som gör att ungarna inte sätts i vare sig engelska- it- eller aktieklasser redan i treårsåldern så tycker jag att det är bra. Om man nu ska dra lite åt andra hållet och visa upp några av de överpedagogiska knasiga inslag som vår tid visar upp. Måhända är ungarna som går på Waldorfskolor lite idisslande med linsrester mellan tänderna, men de är iallafall inte sönderstressade. Och många av dem kanske bara driver runt efter skolgången. Men de verkar ändå ha en god självkänsla och känna att de duger som de är.

hmm vad jag har förståt så leker de inte i fred utan finns krav på vad man ska skapa... man ska rita ditten och datten.. sy strumpdockor mm.. så där finns det krav.. fast inte på det som resten av samhället kräver...

själv hade jag heller satt min son på en engelskskola då det är något han har nytta av... Handarbete kan Oma lära honom

• SchumiFerrari
    Gäspan skrev 2008-12-01 11:17:50 följande:
    Ja,och jag är bättre på att lära min son engelska än handarbete. Så vi är ju olika

Det jag menade med mitt inlägg var att handarbeta har min son inte minsta nytta av i samhället så vida han inte ska bli typ slöjdlärare...

Sedan har lärarna på waldorf ingen lärarutbildning.. utan en utbildning grundad på Steiners läror...

• SchumiFerrari
    Gäspan skrev 2008-12-01 11:56:09 följande:
    Jag tror att de flesta pedagoger inom alla olika sorters pedagogik ändå menar att det är viktigt att utveckla handens motorik också. Jag menar "ha nytta av" vad är det för tänkande när det handlar om barn? Mina söner har teckning, musik och spelar handboll i den vanliga skolan utan att för den skull bli konstnärer, musiker eller handbollsproffs. Vi är ju inte bara hjärnor på en stor, tjock rumpa. Än.
    skillnaden är att inom waldorf så ligger tyndgpunkten på just måla, sy,dansa mm... inom alla ämnen ska man måla.. Deras geografi lektioner går ut på att måla egna världskartor i tekninken vått i vått vilket innebär att kartorna ser ut som stora blobbar... Svart färg får man inte använda och inte linjerat papper.. man får inte rita raka linjer... mm....
  • SchumiFerrari
    minimou skrev 2008-12-12 11:27:50 följande:
    Nu har jag mailat waldorfederationen, och enligt svar från dem stämmer dessa siffror INTE: "Det skulle vara intressant var du hittade denna informationen på internet, för det är ju som du förstår djupt ,missvisande.SÅ gott som alla waldorfelever fortsätter gymnasiet efter klass 9. På vissa skolor fortsätter merparten till andra gymnasier än waldorfskolans, på andra stannar merparten kvar."
    Ok skulle de säga annat? Det hade ju inte sett bra ut alls för Waldorf! Klart att de säger att Skolverkets siffror är missvissande!
  • SchumiFerrari

Finns en rapport/uppsats från Karlstads Univeristet om Waldorf

• SchumiFerrari
    minimou skrev 2008-12-12 13:26:20 följande:
    Den räknas tydligen inte för den var utförd av en sk "antroposof". Själv tycker jag att man borde kunna använda sig av den rapporten minst lika mycket som av alla länkar till oilka artiklar av "humanisterna", som inte heller är det minsta opartiska, utan har ett politisk mål bakom sin kampanj mot Waldorf.ok.. det har jagf inte koll på... men forskning ska enl mig vara gjord av opartiska forskare
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?