Inlägg från: Ekorrmamman |Visa alla inlägg
  • Ekorrmamman

    Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

    nix! Jag har haft mina barn på Waldorfdagis samt 6-års (den äldsta dottern) innan jag insåg vad som gömde sig bakom oerhört vackra kulisser (läs dimridåer) Kika gärna in på www.thewitch.se där en annan avhoppare redogör vad man kan hitta bakom de vackra fasaderna...

  • Ekorrmamman
    Saskia skrev 2008-11-23 20:23:40 följande:
    Det hänvisas till en massa länkar men det står ju inget särskilt i dem...mobbing? Det sker väl på alla skolor?
    Du måste ha missuppfattat, det är en blogg om du kollar under Kategorier och väljer "skola" så hittar du lite om waldorf. Börja med att läsa de äldsta inläggen.

    Det står en hel del. Och visst mobbning sker nog tyvärr på i stort sett alla skolor.(Fast på många Waldorfskolor förnekar man i o f s det, det blir mest praktiskt så/det får deras skola att framstå som mycket mer perfekt..)
  • Ekorrmamman
    Elinar skrev 2008-11-25 23:30:01 följande:
    Absolut, eftersom jag gjort det en gång förut och det var en räddning för min son (ja, det är samma skola som thewitch skriver om i sin blogg, så alla har inte samma erfarenheter). Han fick tillbaka sin självkänsla efter att ha varit nertryckt och terroriserad i den 'vanliga' skolan, av både lärare och elever. Jag säger inte att Waldorf är 100% bra alltid, eller att 'vanliga' skolan alltid är sämre, det funkar absolut olika för olika personer. Jag känner en del som gått Waldorf som barn, och en del vänner (utöver de som jag lärde känna genom skolan) som valt att byta till Waldorf för sina barn. Resultatet är kanske grovt räknat 50-50, en av mina vänner som själv gått på W önskar att hon inte gjort det och vill inte att hennes barn ska gå där, en annan anser att det räddade hennes liv. En har tagit ut sin son från Waldorf, en annan vill att hans andra barn också ska börja där, så det funkar olika för olika personer, till att börja med. Dessutom är det väldigt beroende av hurdan läraren är, eftersom läraren påverkar undervisningen mycket, så man får känna sig in.Att säga att W-skolan inte förbereder barnen för den hårda världen utanför känns rätt så sorgligt. Min son gick från en skola där lärarna försvarade mobbarnas rätt att reta en som hade en annorlunda mössa på sig och uttryckte att sonen var 'överkänslig' som lät sig retas, till en där han blev uppmuntrad att vara sig själv, där man arbetade med att acceptera varandra som de är och där två lärare (utöver klassläraren) kom fram på skolavslutningen när vi skulle flytta och sade om pojken att 'Han har så nära till sina känslor' och 'Han har ett så stort hjärta'. Kan låta flummigt, men det sättet att se på honom har gett honom upprättelse och nytt mod att möta världen som sig själv. Måhända är han inte lika erfaren i att möta tuff konkurrens och mobbingmentalitet, men chansen att han får växa upp till att tycka om och tro på sig själv är väl värt det. För min del.Inte sagt att det aldrig förekommer mobbing på W-skolor också, det tror jag visst det, men där han gick så jobbade de med det och tog tag i det så att det aldrig fick chansen att växa till sig.
    Kul att höra att du och din son har goda erfarenheter av Waldorf i Uppsala! För oss blev det tyvärr tvärtom..

    Jag upplevde också att det är precis som du skriver att det är VÄLDIGT beroende på vilken lärare som barnen får.

    Så kan det visserligen vara TILL VISS DEL även på andra skolor. Visst är det tråkigt att det ska vara så!

    Orsaken att det är lite väl ojämn kvalité på undervisningen/lärarnas sätt att agera mot barnen etc inom Waldorf är troligtvis att det är något av en skyddad verkstad.
    Hur kan det ha blivit så? Det kan man spekulera i...

    Är det kanske för att friskolorna är så rädda om sitt rykte (för att få bidrag,för att få finnas till för att få elever etc.)? Eller kan det vara så att "ytterligheter"/alternativa filosofier (inget negativt menat) har en förmåga att dra till sig större andel vilsna själar/labila människor än samhället i stort består av.
    Det kan också bero på att skolan har en oerhört svag ledning och att det är lite för "inavlat" för att man ska våga föra fram saker i ljuset (jmfr byskola, alla känner varandra väl på olika sätt, är kanske släkt umgås privat med varandra/bor grannar/umgås med varandras familjemedlemmar är i beroendeställning till varandra etc) så man vågar inte föra fram saker i ljuset utan väljer i stället att sitta som de tre mycket välkända aporna (jag ser inte, jag hör inte, jag talar inte)

    Jag fick tyvärr se min dotter sloka ganska rejält på Waldorf. Det förvånade mig en hel del och det tog mig tyvärr ett tag att inse att det var faktorer på skolan ("pedagogen") som fick min annars så strålande unge att sloka som en maskros i en vas. Det fanns så mycket fint i Waldorfpedagogiken som tilltalade mig, så mycket som gjorde att den skulle ha passat min dotter. Men tyvärr blev allting fel. Min dotter hade en del färdigheter som hon hade utvecklat lite väl tidigt för den pedagogikens smak. Personalen var inte tillräckligt kompetenta för att tackla det på ett bra sätt och hennes lärare valde därför att trycka ner henne genom att i mycket bryska ordalag förklara att barn i hennes ålder minsann inte skulle...) Läraren hade i almänhet ett väldigt konstigt förhållningssätt till barnen när ingen snnsn vuxen fanns i närheten (och det fanns det ju sällan) Inte alll föräldrar visste om det men jag hade turen att ha en dotter som berättar ganska mycket..
  • Ekorrmamman
    Saskia skrev 2008-11-23 22:08:32 följande:
    Låter man inte barnen utvecklas i sin egen takt? Jag tycker det låter som det är precis det man gör...
    Jag kan vara din källa!
    En gång för länge sen trodde jag också som du.. Men tyvärr är det inte så. Alls.

    Barnen ska utvecklas i en av dem (eller R.Steiner då) utstakad väg, och i den takt som pedagogiken förespråkar..

    Om så inte sker står man handfallen! Man nöjer sig inte med att hindra fortsatt utveckling/förjuda barnet att använda sig av sina färdigheter man tror t o m att man kan "vrida tillbaka tiden" och få ett barn att glömma det som de kunskaper som det "olovandes" har tillskansat sig.

    Det är å det strängaste förjudet för mindre barn att skriva bokstäver. Barnen får inget svar om de på nyfikna femåringars vis ställer frågor om bokstäver.
    Om något barn (ve och fasa) visar sig kunna läsa när de börjar sexårs eller ettan så kan föräldrarna förvänta sig ett möte där problemet tas upp. Exempelvis kan pedagogen vara naiv nog att tro att en sexåring som läst flytande sedan två år tillbaka att glömma bort den färdigheten(!) i och med att läsning är förbjuden
    frukt!
  • Ekorrmamman
    Saskia skrev 2008-11-26 21:36:30 följande:
    Därför att det är alldeles för mycket fokus på den vänstra hjärnhalvan idagen samhälle. De flesta av oss behöver utveckla den högra hjärnhalvan för att får helhetssyn och en djupare förståelse och det verkar de ha förstått inom Waldorf.Om de hindrar genom att förbjuda eller straffa de som är intresserade av bokstäver så vore det fel men det tror jag inte. De fokuserar inte på det bara.
    Jag vet inte vad det är med dig som tycks sålla innehållet i mina och andras inlägg så pass kraftigt att du gång på gång missar innebörden.... MEN jag förtydligar gärna för dig och för eventuella andra som missuppfattat det jag skrivit:

    *De hindrade barn som ville lära sig läsa
    *Barnen mer eller mindre förbjöds att "rita" bokstäver (som skedde på BARNENS initiativ)
    *Man ignorerade barns frågor om bokstäver och "rynkade på näsan"
    *Man straffade barn som exempelvis kunde läsa innan sju-års ålder
    bl a genom att inför klasskamrater samt ett par föräldrar som var närvarande för tillfället påföra barnet skuld och skam.

    Min dotter tog oerhört illa vid sig över detta. Hon var som fyraåring precis som Scumi Ferrari ett av de barn som ÄLSKAR att läsa, det var en lek för hanne och naturligtvis ingentinging som vi föräldrar eller någon annan tvingade henne till.

    Jag ställde INTE som krav och hade INGA förväntningar och INGEN önskan om att Freja skulle beundras/premieras/höjas till skyarna/ges uppmärksamhet för sin "begåvnin" inom området, men hade önskat att hon kunde ha fått bli respekterad för den hon är. Precis som alla andra barn.

    Jag hoppas att du (och eventuellla andra som missuppfattat andemeningen i mitt inlägg om det nu finns fler...) förstår vad jag menar nu.
  • Ekorrmamman

    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 22:52:33 följande:


    som förälder kan man ta sitt ansvar och tillfredsställa de behov skolan inte gör oavsett om det handlar om matte, läsning, dans, konst osv.
    Inte om man har barn på Waldorf. Då är det nämligen ett stort No no! Man ska leva i enlighet med dess pedagogik. Om du har barn på en Waldorfskola och gör det så blir det tyvärr väldigt synd om ditt barn...
  • Ekorrmamman
    Saskia skrev 2008-11-26 21:47:23 följande:
    Jag är ett av det barn som har läst sedan jag var 4 år... Inte för att någon krävde det eller något men jag ÄLSKADE och ÄLSKAR än idag böcker och att läsa... Bild och vara kreativ är mest ångest för mig...  När små bara läser så är det för att det är en lek för dem som de gillar..Det kan vara så. Men det kan ocså vara så att de får uppskattning och uppmärksamhet genom detta.
    Som förälder ser jag som min uppgift att uppmuntra mitt barn till att göra saker de tycker är roliga om det inte är så att det är något jag anser vara destruktivt. Läsning för någon som ÄLSKAR böcker anser jag inte vara destruktivt. Särskilt inte om man som min dotter även ÄLSKAR att t e x tova ull, klättra i träd, sy, baka, sjunga etc. (Godkända saker inom Waldorf)

    Jag har alltid försökt ha med mig att barn inte ska berömmas för att de är duktiga etc. Men jag tycker att du är oerhört naiv om du tror att en treåring lär sig läsa på rekordtid bara för att hon får beröm..

    Jag köper inte riktigt att du på allvar tror det, jag antar att du antingen känner att du inte har argument som håller, inte är så van att debattera och därför trasslar in dig och lägger fram teser eller argument som inte har någonting med vad föregående "talare" har sagt att göra eller att du helt enkelt har svårighet att förstå innehållet i läst text (kanske gått på Waldorf... )
  • Ekorrmamman

    Lady Dahmer skrev 2008-11-26 23:31:58 följande:


    Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:28:27 följande:
    strunt. då var det fel på läraren ingen jag känner som gått waldorf har upplevt detta.
    En av de första sakerna man får höra när man plaerar sitt barn på Waldorf-lekskola/skola är att det är MYCKET viktigt att allt blir som en helhet för barnet. Att inte (lek-)skolan gör en sak och föräldrarna en annan. Det är viktigt att man följer samma linj och inom Waldorf har man ju en särskilt framarbetad metod/idé om hur och när ska ske. Om man kör ett eget raca vid sidan av skolan blir det fel.Den tanken är det ju inget fel på, tror man på en pedagogik vill man väl följa den..

    Du kan t e x inte låta ditt barn se "Fem myror är fler än fyra elefanter. Dels för att barn (naturligtvis) inte ska se på TV överhuvudtaget men bortsett från det är det helt fel inlärningsmetod.

    Du kan inte låta ditt barn spela vanlig blockflöjt, det är fel toner.

    Jag skulle nog tro att dans för barn inte heller är bra, erutmi är nog det enda som inte förstör ditt barn.

    På lekis får barnen INTE använda svarta kritor, inte heller smalare kritor ("sex-årskritorna") utan de använder rektangulära knubbiga kritor. Det är självklart inte hela världen...
  • Ekorrmamman
    Andrea skrev 2008-11-27 00:25:18 följande:
    Ekorrmamman skrev 2008-11-26 23:52:04 följande:
    Fast man BEHÖVER ju inte följa allt som antroposofi står för. Det handlar nog mycket om vilken skola man går i tror jag. Visste du förresten att kronprinsessan skulle ha börjat i Waldorfskola? Tycker det är rätt lustigt att många inom mediavärlden (regissör,skådisar, konstnärer osv) har barn som går på Waldorfskolor. Eller är alla dom hjärntvättade?
    Äpplen och päron...

    Jag nämde inte att man behövde följa allt som antroposofi står för. Det jag skrev om var att man som förälder förväntas att "uppfostra" (brist på bättre ord just nu) leva stick i stäv med PEDAGOGIKEN. DET är en milsvid skillnad!

    Jag har aldrig hört att kronprinsessan hade varit på väg in i Waldorf.. Jag hade dock blivit mycket förvånad om det verkligen hade genomförts.. Jag visste dock att många inom "mediavärlden" satte sina barn i Waldorfskola, antagligen för att de anser att pedagogiken främjar kreativitit. Varför tror du att "de inom mediavärlden" är hjärntvättade?
  • Ekorrmamman
    zatziki skrev 2008-11-27 08:15:29 följande:
    jag har gått waldorf hela min skolgång.. och jag har aldrig blivit hindrad från att lära mig läsa!jag vet att det finns en waldorfskola som är värdelös och höll på sådär förut pga dåliga lärare. men även där har det blivit bättre.
    Det kaske beror på att just du hade tiren att passa in i deras mall? Du kanske inte lärde dig att läsa förrens i sjuåraåldern eller senare?
  • Ekorrmamman
    Lilith74 skrev 2008-11-27 21:22:16 följande:
    Saskia, inser du själv att din ovilja att acceptera att andra kan ha en annan syn på Waldorf än din syn illustrerar det problem vi försöker åskådliggöra? Det känns som att du reagerar ganska negativt på att exempelvis jag och Veladis har andra erfarenheter än du från Waldorf och deras eventuella öppenhet. Jag har stött på den här reaktionen varje gång jag bland Waldorf-pedagoger, föräldrar till barn i Waldorfskolan och elever på Waldorf luftat mina farhågor om Waldorf. Kritik och andra åsikter är helt enkelt inte välkomna, utan man har ofta försökt misstänkliggöra mig och andra som kritiserat eller ifrågasatt Waldorf, ex vis genom att överfokusera på källor - som om våra åsikter bara räknas om de är skrivna av någon som är "godkänd" inom antroposifin, vanligen Steiner.Då hamnar man i ett cirkelresonemang, där kritik mot rörelsen bara tillåts om den kommer inifrån rörelsens hjärta - och det är väl inte troligt att Steiner själv ska ha skrivit något som kritiserar sin egen rörelse.
    Tack Lilith!
  • Ekorrmamman
    Lilith74 skrev 2008-11-27 22:31:22 följande:
    Är du min kusin? Eller är ditt nick likt min kusins nick?
    Nej, det måste nog finnas någon med ett liknande nick..?
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?