Inlägg från: Marline |Visa alla inlägg
  • Marline

Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?

Oj, jag visste inte detta om Waldorf. Vad bra att jag fick veta detta. Har haft uppfattningen att waldorf var något bra, något jag skulle kunna tänka mig för mina barn. Men inte längre..

• Marline

Lady Dahmer

Nu har jag precis fått lära mig om waldorf men jag undrar vad du tycker om den "tro" som ligger bakom waldorfskolan? Tron på det ockulta. Antroposofi.

"Antroposofin grundades i början av 1900-talet av österrikaren Rudolf Steiner, som motsatte sig den dåtida vetenskapens syn på kroppen som en enbart fysisk enhet. Steiner kallar själv sin lära för ockult. Antroposofin kom till genom Steiners brytning med teosofin (här menas den yngre teosofin som i sin tur kommer ur spiritismen) Antroposofin är grunden för Waldorfpedagogiken och biodynamiskt jordbruk. Antroposofisk medicin grundas även den på Steiners teorier men innehåller inslag från homeopatin."

Jag tycker det låter läskigt. Bara nyfiken vad du som gillar waldorf tycker. Inte menat som något påhopp.

• Marline

Lady Dahmer skrev 2008-11-24 09:55:15 följande:

jag tror ganska mycket på det -- däremot så är detta ingenting som egentligen märks speciellt mycket i skolorna. vad är det du tycker är läskigt?
    Jag är personligen emot spiritism, ockult och new age. Men det är ju bara min åsikt och jag var bara nyfiken på hur du tänkte. Många är ju väldigt skeptiska eller emot ockulta saker. Jag tycker det är rätt fascinerande att en skola i sverige bygger på detta och ändå är så accepterad. Alla tycker vi olika. Är bara nyfiken på hur andra tänker.
  • Marline

Lady Dahmer skrev 2008-11-24 10:03:02 följande:

vad är det egentligen du är emot när det gäller new age? och varför skulle inte det vara tillåtet? kristna och muslimska skolor är ju tillåtna och de är ju mycket mer utpräglat religiösa än waldorf.
    Det är bara inte något jag tror på eller står för. Jag menar inte att det inte skulle vara tillåtet utan bara att så många brukar vara emot sånt och att det är fascinerande att inte folk haft mer åsikter om det. Kristendom tex är ju rätt mer accepterat då sverige är ett kristet land. Det var inte menat att säga att jag tycker du har fel utan jag vara bara nyfiken.
  • Marline

Lady Dahmer skrev 2008-11-24 10:14:58 följande:

jag vet att du inte menar att jag har fel -- jag är ju också nyfiken på vad DU tycker, därav min fråga. Det finns mycket fördomar om waldorf, om new age, etc. New age är ju ett samlingsnamn för en alternativ tro och det inbegriper hundratals t.o.m tusentals olika religioner och synsätt. Att bara förkasta allt bara så där tycker jag känns konstigt. Waldorf utgår från en hollistisk idé om människan Men Waldorf är ingen religiös friskola. Den bygger inte på en religion. Det finns en kristen värdegrund, och detta är inte mer annorlunda det som vanliga svenska skolor också bygger på. En kristen värdegrund t.ex innebär inte automatiskt att skolan är religiös. Man behöver inte vara antroposof för att ha barnen i Waldorf, Waldorf är öppen inför skilda trosriktningar och uppfattningar om livet.
    Jag är kristen själv så new age är inte alls i min värld. Allt med healing, stenar, meditation osv ingår inte i min tro. Det är klart att alla inte behöver dela den tro som ligger bakom waldorf bara för att man går där men för mig skulle det gå emot det jag tror så därför akulle jag inte kunna tänka mig det. Om man läser i denna tråd så är det många som verkar vända sig emot ju det antroposofiska bakom waldorf och tycker att det är en anledning att inte välja waldorf till sina barn, likväl som att någon som är helt emot kristendomen kanske inte skulle placera sitt barn i en djupt kristen skola. Jag är väldigt dåligt insatt i waldorf så jag ska inte säga så mycket om det men de har väl ganska mycket som speglar deras tro, som tex dans, färger, att plantera ben osv med samtal kring det antroposofiska? Så någonstans får väl barnen med sig det?
  • Marline
    Andrea skrev 2008-11-24 10:26:57 följande:
    I mitt ex förra skola gick det elever som inte inte visste vem Rudolf Steiner var. I en waldorfskola.
    Nej, det är säkert väldigt olika pga vilken skola man går i. Vissa är mer inne på det antroposofiska än andra. Vissa kanske i stort sett bara använder sig av arbetssättet. Vad vet jag. Jag är bara nyfiken på att höra andras syn på saker.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?