SaramedM skrev 2008-11-23 22:54:39 följande:
Nej det gör man inte, barn som ligger före på vissa områden får noll stimulansTex så övas inte läsning förrän vid en viss ålder eftersom någon flumide om att barn under den åldern inte är mogna för den kunskapenEtt barn som kan läsa när han börjar skolan där får inte göra det i skolan eftersom han inte är mogen för den kunskapen förrän ett par år senare
Jag tycker det är fel att inte uppmuntra barnet när det visar att det är intresserat av ett visst ämne. Om intresset visar sig vara t.ex matte så får barnet snällt vänta tills Waldorfskolan tycker att det är dags att börja intressera sig. Och istället ska en massa andra områden stimuleras istället, inte det som barnet visar extra intresse för.
Jag tror att jag skulle ha avskytt att gå på en sådan skola. Jag lärde mig läsa tidigt (4 år) genom att lyssna på när min tre år äldre bror övade sig på läsning hemma. När jag började ettan (vanlig skola) hade jag redan kunnat läsa flytande i flera år, men jag fick sitta med samma trista långsamma läsövningar som alla andra i hela ettan. Det var mardrömslikt långtråkigt. Jag grät mig igenom hela ettan för jag tyckte att det var så urtråkigt. Inte förrän de andra äntligen kom ifatt (efter ca ett år) så att jag också kunde få vettiga uppgifter började jag trivas i skolan. Så jag tror inte på att bromsa ett tidigt barn, stimulera det istället och ge det lagom utmanande uppgifter.