Skulle du kunna tänka dig att sätta dina barn i Waldorfskola?
japp.
japp.
min man och hans två bröder har gått waldorf och de har bara positiva saker att säga. Likaså de vänner de har som gick i samma skola. Allt de negativa som man hör om waldorf känner de inte igen alls.
Kan ju också tillägga att min make har ett enormt bra, kreativt, roligt och välbetalt jobb, på företaget hans två kreativa och talangfulla bröder äger.
Så mitt barn - om jag hittar en skola - sätter jag gärna i waldorfskola. Mer än gärna.
men istället så stimuleras en massa andra kreativa och bra kvaliteer/talanger. Läsningen förhindras ju inte, även om den kanske inte uppmuntras. Men det kan man ju som förälder välja att göra ändå!
kritiken mot waldorf handlar ofta om att man sätter ett värde på olika kunskaper. Konst, kreativitet och musikalitet bland annat betraktas som "flum" medans matematik och läsning anses vara mer värt. Det tycker jag är fel. Just kreativiteten som waldorf förespråkar är ju nyckeln till allt annat.
Det jag gillar med waldorf är att man tar hänsyn till och vara på barnets intresse och stimulerar det istället för att fokusera på att de ska prestera en massa. Dessutom har de inte betygsystem vilket ytterligare minskar pressen och stressen på barnen. Allt sker i lugn takt.
Min make berättar om lektioner utomhus, sittandes i en cirkel i skogen. Hur de fick bygga sitt egna klassrum och leksaker. Hur de stimulerar gruppgemenskap (ettor leker med niorna!) och motarbetar mobbing. Hur man stimulerar upptäckarlusten och lärandet istället för att kräva att alla ska vara lika bra på samma saker.... osv.
givetvis så finns det mindre bra skolor och mindre bra lärare, men det är inte specifikt för vare sig kommunala skolor, waldorf eller montessori mfl.
Att ett barn inte får stimulans i matte är beklagligt, det är den ansvarige lärarens uppgift att ta tag i. Men även föräldrarnas. Man kan inte endast skylla på skolan tycker jag. Just waldorf lämnar mkt ansvar till föräldrarna. Man är ofta väldigt delaktig till skillnad från kommunala skolor.
Sen finns det alltid elever som gör sämre ifrån sig, men det är inte heller specifikt för waldorf.
lite om matematik i waldorf:
http://www.antroposofi.info/utbildning/waldorf/matematik/
SchumiFerrari skrev 2008-11-24 09:26:17 följande:
detta håller jag inte med om dock. svågern som gick waldorf är idag programmerare (och han har inte gått nån utbildning) och tjänar 45.000 i månaden på sina matematiska och logiska kunskaper. Så visst ser man individen. Sen finns det som sagt sämre skolor och dåliga lärare, oavsett genre.