vårdnadsbidrag
nån som utnyttjar det eller ska. jag skulle vilja när bebisen kommer i april men eftersom det är bara barn upp till 3år känns det inte lönt att forlorar hans dagis plats. min son fyller ju 3 i juli.
nån som utnyttjar det eller ska. jag skulle vilja när bebisen kommer i april men eftersom det är bara barn upp till 3år känns det inte lönt att forlorar hans dagis plats. min son fyller ju 3 i juli.
Lilla Mimsan skrev 2008-11-21 21:30:37 följande:
Hur är det egentligen. Måste de dagar man tagit ut vara sgi-dagar?
Har ju trott att det även går bra med lägstanivådagar eftersom det inte står i reglerna nånstans att det måste vara sgi-dagar.
Så nu har vi plockat LN dagar för att komma upp i 250 dagar, har vi gjort det i onödan nu?
Läste precis reglerna på vår kommuns hemsida. Det står såhär, ingenting om att det måste vara sgi-dagar.
OBS! Tillsammans med ansökan måste ett intyg bifogas där det framgår att minst
250 hela föräldrapenningsdagar har utnyttjats (intyg rekvireras från Försäkringskassan).
jag har ringt och frågat nu precis och du måste ha tagit ut 250 sjukpenningdagar alltså det får inte vara lägstanivådagar om du ska söka vårdnadsbidraget.
jag tänkte söka vårdnadsbidraget för vår minsta, vår dotter när hon är 1 år och 3 månader tills hon är runt 3 år.
kanke vi planerar ett tredje barn tills hon blir 3 år så går jag över på föräldrapenningen igen.
sonen får gå kvar på dagis, han är 2 år nu.
jag behöver inte bli gravid inom 1 år och 9 mån om jag uppfyller kraven för att behålla min SGI, dvs. om jag inte fått sänkt SGI.
Så jag kan ha vårdnadsbidraget så länge jag vill tills minsta barnet är 3 år.
eftersom vårdnadsbidraget är en överhoppningsbar period, och har jag då tagit ut 5 dagar föräldrapenning efter barnet är 1 år så är SGI skyddad, och jag kan direkt ta vårdnadsbidraget.
man får även barnbidrag samtidigt med vårdnadsbidrag.
jag får lov att ha sonen på dagis om jag tar ut vårdnadsbidrag bara för vår dottter.
skulle jag ta vårdnadsbidrag för sonen får han inte vara på dagis och han mister även sin dagisplats då, och får ställa sig i kö till dagis igen.
Någon som vet hur det är om man är sjukskriven. Får man ha vårdnadsbidraget då?