• Lumina

Mer kontakt än nödvändigt?

Ett av mina bonusar är snart 12 år och är hos sin pappa (min sambo) varannan helg.
    Både jag och min sambo tycker att barnet nu är så pass stort att de kan sköta den mesta kommunikationen själva, t ex att min sambo ringer direkt till 12åringens mobil eller tvärtom, 12åringen ringer hit och berättar när h*n kommer osv.
    Men det verkar inte som att biomamman förstår att barnet är stort nog att lösa detta själv med sin pappa, utan hon fortsätter ringa själv då det närmar sin min sambos helg, bara för att säga saker i stil med; "Nu kommer xxx kl då och då och sen är det kalas då och då och xxx behöver det och det, sen ska jag och min sambo åka och göra sitt och datt..." som om VI skulle vara intresserade av vad hon och HENNES sambo gör. Det skiter väl vi i.
    Sen det andra handlar verkligen bara om saker som 12åringen själv hade kunnat ringa och säga.

Vad i hela friden...?
    Kontrollbehov eller vad handlar det om?
    Det här stör mig faktiskt en aning.

Någon som har liknande erfarenheter? Vad gör man?

• Svar på tråden Mer kontakt än nödvändigt?
  • Lumina
    lallis skrev 2008-11-19 21:59:06 följande:
    låter mer som svartsjuka och detta menar jag itne som kritik.det är väl väldigt viktigt att barnens föräldrar har kontakt, barnet är jhu bara 12 år så de behöver jhu prata med varandra. Jag har bonusbarn så jag har samma erfarenheter men jag ser det som nåt positivt att man pratar om hur det gått i veckan och om allt annat som rör barnen....ser faktiskt inte problemet.vänd på det. säg att du hade haft barn, tycker inte du det hade vart självklart att ha kontakt med barnets pappa?
    Jag har redan vänt på det i tanken, och nej, jag hade nog inte varit så noga med det när det handlar om så pass triviala saker som i ts.
    Det är skillnad när det verkligen handlar om viktiga saker, inte bara ringa för att säga att "xxx kommer då och då till er , sen ska jag och min sambo göra det och det"
    Det skiter väl vi i, det handlar ju inte ens om barnet?!
    Därav min undran.
  • Lumina
    lallis skrev 2008-11-19 22:23:22 följande:
    Svar på #2ne jag förstår absolut att du inte vill att hon bara ringer om det inte har med barnet att göra...men när min sambo pratar med hans ex om barnen blir det självklart vanligt prat oxå...men det är klart att skälet till samtalet ska vara barnet, annars är det jhu konstigt
    Ja, det är det jag menar. Det handlar ju om så triviala saker som tider och så, resten är om henne och hennes sambo och att de ska göra det eller åka dit. Som om vi bryr oss?
    Min sambo försöker svara så kortfattat som möjligt för att försöka få henne att förstå att han inte är intresserad av nån vidare konversation om det inte handlar om barnet.

Hur ska man få henne att förstå det?
    Kan inte hjälpa att jag irriterar mig på det.
  • Lumina
    lallis skrev 2008-11-19 22:35:52 följande:
    Svar på #4svårt...att vara kort är jhu ett sätt men fattar hon inte det känns det som att man får säga till henne.har ni nummerpressentatör kan jhu du svara och säga att han är ute men att du kan meddela vad det gällde...då kommer hon känna sig dum att hon inte har nåt att säga egentligen, gör så några gånger kanske
    Hihi, ja det sättet ska jag prova om jag råkar vara hemma då
    Tack för tipset
Svar på tråden Mer kontakt än nödvändigt?