Nu har jga inte läst hela tråden, men jag har efarenhet av båda köken.
Visst, jag kan hålla med om att IKEA och Ballingslvö köken "Ser" lika bra ut, men jag håller fullständigt med en talare här som säger att det är skillnad i träkänsla, finsih och kvalitetskänsla, trot att båda har dämpare mm.
I förra huset hade vi Ikea kök och i det nya har vi Ballingslöv. Skillnaden i känsla och finsih i trälcukorn är betydlig.
Detta syns inte vid "första" anblicken, men när man tittar ofta (vilket vi gjorde när vi skulle bestämma kök) då ser man och känner skillnaden.
Visst de kostar olika också, men det är inte sak samma, Ikea har till exemple vita stommar, ej träfärgade ( om inte det finns iår.)
Sen ska jag utfärda en varning när det gäller Ikeas köksutrustning! tidigare fanns bara kyl med trekvartsfrys.
Ugnen och spisen är det från Whirlpool är det sämsta jag nångonsinn hade använt, jag var missnöjd med det varje gång mat skulle lagas, och jag älskar att laga mat och hatar när utrustningen begränsar en.
Ugnen läckte värme som ett såll, ojämn yta när man lagar mat, lång uppvärmningstid. Spishällen var katastrofalt dålig. två småplattor värmdes uppo snabbt, men de stora man använde oftast var långsamma och det tog väldigt lång tid inna det blev bra värme i stekpannan. (hade en huskvaran spis i lägenheten före huset med Iekaköket och det var som natt och dag mellan de två grjorna).
Ville helst byta ut dem, men jag var för snål att köpa nytt när man hade nya vitvaror.
Känner fler som har märkt skillnad mellan whirlpool och andra märken. sen känner jga dem också som tycker att whilpool är helt ok, men de har å andra sidan inte några krav på matlagning osv.
Givetvis ska man köpa vad man själv tycker ,jag delar bara med mig av min egen erfarenhet. sak samma med skillnad i finsih oich anvädning märkte vi på badrumsmöbler när man såg Ballingslöv och andra märken som såg likadana ut, men de kändes sämre (andra o tredje gången man var i affären, inte första)