• Lysmasken

Ballingslöv resp IKEA.....

Finns det någon/några som har kollat och jämfört mellan Ballingslöv och IKEA???
    Skiljer det mycket i prisklass?
    Har varit och tittat på bägge ska få en offert i veckan på Ballingslöv utav optimera.
    Ikea har jag försökt att sitta å rita på nätet lite, så där har jag ett lite humm om pris.

Men om jag tänker på mottagandet av dom bägge så ligger ju ballingslöv bättre till.

Men som sagt allt handlar om priset!!

• Svar på tråden Ballingslöv resp IKEA.....
  • Lilla Mimsan
    Flippen skrev 2008-11-19 16:33:31 följande:
    Tittar du på håll på ett Ikeakök respektive ett Ballingslövkök så ser de troligtvis precis lika snygga ut. Skillnaden är finishen på luckan (speciellt träluckorna), men även känslan och kvaliteten.Sedan är det ju en smaksak om man tycker att det är värt att betala nästan dubbla priset för dessa saker. Glöm inte att man även betalar för varumärket!

Har kompisar med både ballingslöv och Puusetlli (som ska vara top of the line) och vi har IKEA. Kvalitekänslan är lika på alla tre! Ingen skillnad. Och den dagen vi köper nytt önskar jag att det är IKEA kök. För om man inte gillar luckorna är det så enkelt och billigt att byta!

Och som du skriver, man betalar för varumärket......................

• Flippen
    Lilla Mimsan skrev 2008-11-19 16:56:31 följande:
    Har kompisar med både ballingslöv och Puusetlli (som ska vara top of the line) och vi har IKEA. Kvalitekänslan är lika på alla tre! Ingen skillnad. Och den dagen vi köper nytt önskar jag att det är IKEA kök. För om man inte gillar luckorna är det så enkelt och billigt att byta! Och som du skriver, man betalar för varumärket......................
    Ja, man betalar även för varumärket. Inte bara. Glad
  • ims67

Ikea har dörrdämpare och låddämpare som man kan köpa till och det rekomenderar jag,dom är ski...bra.

• Lilla Mimsan
    ims67 skrev 2008-11-19 19:53:34 följande:
    Ikea har dörrdämpare och låddämpare som man kan köpa till och det rekomenderar jag,dom är ski...bra.
    och låddämparna ingår. Helt suveräna!
    Ikeas kök rekomenderas av snickare tom för att passformen är så bra.
  • theangel
    Lilla Mimsan skrev 2008-11-19 11:23:17 följande:
    Däe måste jag säga emot. Suverän passform, behövde knappt justera dörrar eller luckor. Och deras vitvaror är standardmått. Ikea har inte speceilla vitvaror outan kör med whirlpool och rykten säger även elektrolux ev nästa år
    De är så att whirlpool är de sämsta märket på marknade de kan jag stå för efter som jag sålt skiten. Vi hade inte äns de i vårt sortiment eftersom de är ett skit märke.. Men jag vet vad jag pratar om.. men de är ju upp till den som ska ha de om man vil ha kvalite eller inte.. jag hade ju valt kvalite.. skulle ALDRIG gå och köpa ikea kök... jag har även en pappa som varit säljare innom detta i 20år.. och även installerat skiten.. och ska man ha något annat än whirlpool så får man börja med att göra så de passar.. för de göra de inte..
    Du får ju mer för pengarna och finare kvalite på ballingslöv!!
  • Miss Lau

Jag tycker egentligen inte man kan jämföra Ikea och Ballingslöv. Det blir ju som att jämföra en Skoda med en Audi (inget dåligt om något märke jag har haft båda). Vill man ha något som fungerar bra utan att betala en massa extra för namn och ev. bättre service och passform ja då passar Ikea bra. Och jag tror absolut att Ballingslöv gör jättebra kök men personligen är jag inte beredd att betala de 200.000 kr MER som det hade kostat. Helt enkelt för att jag inte tror de är så mycket bättre.

• Nananas

Vi har precis köpt kök av Ballingslövs mindre kända leverantör Swenova, vi är allra mest nöjda med att stommarna o allt var färdigmonterat, oerhört smidigt!! Sen blev det väldigt snyggt o har en skön kvalitetskänsla. Dock har vi inte varit särskilt nöjda med servicen. De jobbar med hur de ska kompensera oss nu.

En skillnad jag märkt är hur tex lådor o utdrag o sånt känns i kvalitet jämfört med vänners nya IKEA-kök, där slår vi dem med hästlängder kan jag säga.

• Lilla Mimsan
    theangel skrev 2008-11-20 14:08:19 följande:
    De är så att whirlpool är de sämsta märket på marknade de kan jag stå för efter som jag sålt skiten. Vi hade inte äns de i vårt sortiment eftersom de är ett skit märke.. Men jag vet vad jag pratar om.. men de är ju upp till den som ska ha de om man vil ha kvalite eller inte.. jag hade ju valt kvalite.. skulle ALDRIG gå och köpa ikea kök... jag har även en pappa som varit säljare innom detta i 20år.. och även installerat skiten.. och ska man ha något annat än whirlpool så får man börja med att göra så de passar.. för de göra de inte.. Du får ju mer för pengarna och finare kvalite på ballingslöv!!

Haft whirlpool förut, den komponent vi har haft längst är tvättmaskin och torktumlare sen 2000. Fungerar super. Aldrig haft problem med de whirlpoolvaror jag ägt.
    IKEAs kök är kvalite. Med kök menar jag köksstommar, lådor och luckor. Men vi tycker ju alla olika. Suverän passform, bra dämpare och då jmf mycket mot Puusstellli som tydligen vara bäst inom kök....

• Lysmasken

Jaha alla vänner det är bra med åsikter.

Idag åkte jag å hämtade offerten. Hamnade på 103000:- utan vitvaror.
    Fick även en offert på vitvaror 51900:-
    Blandaren gick på 3000:-

Tänkte nu även försöka rita upp något liknade på ikea och se skillnaden.

• musli

Har haft Whirlpool LÄNGE utan problem!!! Det första jag köpte var nog en diskmaskin (begagnad dessutom!!!) 1996 och hade den till 2003 då jag sålde den vidare och den var fortfarande felfri!!! Har idag en tvättmaskin som är Whirlpool och nu när vi fick vattenläcka i köket så kommer vi att köpa IKEA-kök och Whirlpool ugn och induktions-spishäll.
    Jag har inga problem med Whirlpool, billigt OCH bra!

IKEA-kök har jag tillverkat och det är BRA grejor til BRA priser och jag kan inte någonstans finna ett skäl till att lägga ut 50.000 - 200.000:- mer på ett Ballingslöv???

• Bulldog76

Nu har jga inte läst hela tråden, men jag har efarenhet av båda köken.
    Visst, jag kan hålla med om att IKEA och Ballingslvö köken "Ser" lika bra ut, men jag håller fullständigt med en talare här som säger att det är skillnad i träkänsla, finsih och kvalitetskänsla, trot att båda har dämpare mm.
    I förra huset hade vi Ikea kök och i det nya har vi Ballingslöv. Skillnaden i känsla och finsih i trälcukorn är betydlig.
    Detta syns inte vid "första" anblicken, men när man tittar ofta (vilket vi gjorde när vi skulle bestämma kök) då ser man och känner skillnaden.

Visst de kostar olika också, men det är inte sak samma, Ikea har till exemple vita stommar, ej träfärgade ( om inte det finns iår.)

Sen ska jag utfärda en varning när det gäller Ikeas köksutrustning! tidigare fanns bara kyl med trekvartsfrys.

Ugnen och spisen är det från Whirlpool är det sämsta jag nångonsinn hade använt, jag var missnöjd med det varje gång mat skulle lagas, och jag älskar att laga mat och hatar när utrustningen begränsar en.
    Ugnen läckte värme som ett såll, ojämn yta när man lagar mat, lång uppvärmningstid. Spishällen var katastrofalt dålig. två småplattor värmdes uppo snabbt, men de stora man använde oftast var långsamma och det tog väldigt lång tid inna det blev bra värme i stekpannan. (hade en huskvaran spis i lägenheten före huset med Iekaköket och det var som natt och dag mellan de två grjorna).
    Ville helst byta ut dem, men jag var för snål att köpa nytt när man hade nya vitvaror.

Känner fler som har märkt skillnad mellan whirlpool och andra märken. sen känner jga dem också som tycker att whilpool är helt ok, men de har å andra sidan inte några krav på matlagning osv.

Givetvis ska man köpa vad man själv tycker ,jag delar bara med mig av min egen erfarenhet. sak samma med skillnad i finsih oich anvädning märkte vi på badrumsmöbler när man såg Ballingslöv och andra märken som såg likadana ut, men de kändes sämre (andra o tredje gången man var i affären, inte första)

• Lysmasken

Har för mig när vi var å kollade på tidaholm ek ( ikea helsingborg) är den stommen är i massivt ek. Inga vita inne skåp.
    Ska även kolla på KVIK kök imorrn innan vi bestämmer oss.
    Fick även höra om att ikeas lampor inte var något att ha, enligt en som vi känner. El ärligt talat han vägrade installera dom, om skulle köpa deras spotar.

• meimei

Jag älskar mitt IKEA kök och skulle inte vilja ha ett annat!
    Vi har ett lantkök med Ståt. Det har vi i vår sommarstuga också och det hade vi i vår förra sommarstuga oxå och skulle jag göra ett till kök skulle jag säkert sätta in ståt igen!

Skadar man en dörr till ett skåp är det enkelt att byta ut. Bara ta en tur till IKEA och hämta en ny!

• johanmalmo

Vi har länge pratat om IKEA men nu vill min fru helt plötsligt titta på Ballingslöv också... de skyltar ju inte med sina priser utan då måste man in i deras simulator och får endast välja mellan 3 färdiga kök... DÅLIGT!!!

Kan man jämföra dem i priser alls? Är Ballingslöv dubbelt så dyrt? Hälften så dyrt? Ingår vitvaror i deras simulator?

• johandra

Här kommer det alltid vara Ikea som gäller när det handlar om kök. Det finns liksom inget sätt att motivera alla de extra 100 000-tals kronorna som det kostar att ta ett annat kök. Däremot så bör blandare och bänkskivor köpas någon annanstans. Vitvaror köpte vi också från en annan affär. Men köksstommar och luckor är ikea och de kostade ju en spottstyver och sitter bra, ser bra ut och håller finfint så här 8 år senare...

• Allan700

Egentligen är Ikeas kök mycke smidigare som även andra har nämnt. Fick med oss fel luckor och det var bara att köra till Ikea nästa dag o köpa nya. Men håller med att kvaliteten inte är så imponerande. Lägger man för hög belastning på hyllplanen blir de liksom kurviga (går ner åt i mitten liksom) och så är det byggt av spånskivor vilket inte är så hållbar t. Bänkskiva ska man absolute i nte köpa från ikea vilket ar bara skrap bäst att lagga 1000 kr ytterligare och köpa Bänkskiva a massivt trä. Ikea bänkskivorna är också spånskivor med plast och mönster runtom medans massiv trä kan mam efter ett år slipa och olja och sen blir som ny. Vitvaror går alldeles utmärkt att köpapa någonannanstans och montera i. Men tycker själv att ikea har ganska fina vitvaror (inte de i den lägre prisklassen!!!) de har även vitvaror som är tillverkade i Sverige eller Europa medans de flesta andra märkena är tillverkade i Asien och är tt skitp! Personligen tycker jag att det är bättre att ha en separat spis istället för induktionshäll. Lagar mycket mat och har lagat på båda typerna.spisen känns mycket snabbare och bättre. Och om man ska ha blandare är det bäst att köpa en son är tillverkad i Sverige kommer garanterat funka felfritt i fem år minst...

• Sneeze

Ikea varje gång. Varför? För att vi just gjort om köket. Dyrast? Golvvärme och vitvaror och samtidigt bytt stammar (äldre hus) där har vi inte knusslat. Sen valde vi ikea-kök. Det sparade vi runda slängar 50 000 kronor på. Vi har monterat själva, målat och tapetserat. Allt det kostat oss förutom inköp är lite tid och svett.

När vi säljer för att vi inte längre orkar bo i hus, kommer de nya ägarna inte att titta på inredningen, de kommer att kolla dränering, uppvärmning, tak, stammar, el och avlopp. Ytan kommer de att riva ut och göra om efter eget huvud.
    Inte för att vi har ett ballingslövkök.

Svar på tråden Ballingslöv resp IKEA.....