• Emmy K

Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008

Hej hej
    Jag antar att jag hör hemma här.
    Jag har pratat med några av er innan Glad

Vill bara berätta om att jag fick brev från syrrorna där nere igår lagom till tjejernas ettårsdag. Jag hade skickat ner en bok som de kunde skriva in en liten hälsning i. Kram till Yvonne & Carin som är mina favvisar. Boken hade redan blivit ifylld av syrrorna på hemsjukhuset där vi hamnade efter tiden på Lund. Jättekul att läsa och tänk vad tjejerna kommer ha glädje av den när de är större.

NELIA & LILJA 1 år idag!!!!    

• Emmy K

Datum kommer här

Nelia och Lilja 071203 Bf 080326 (23+4 veckor)

Vi låg på sal 1 IVA från 3/12 -07 till 17/1 -08. Vi var ensamma därinne länge eftersom tjejerna var mycket instabila och väldigt sjuka. Det var nog inte många som trodde att det skulle gå vägen faktiskt. Sedan fick jag sällskap därinne utav MsBeautys lille pojk några dagar innan vi flyttade till hemsjukhuset NÄL.

Är det någon som minns mig, den ihärdiga mjölkarn´n. Jag har ju pratat med många där nere men har lite dåligt minne.

Hur har det gått för era små?

• Emmy K
    Trotsa skrev 2008-12-03 20:57:16 följande:
    Emmy K skrev 2008-12-03 19:30:23 följande: EmmyK: jag blir alldeles rörd av hur mcyket mjölk du lyckades sälja till neo!! (Först var jag SÅ imponerad av hur mcyket du lykades pumpa ut, och sen läste jag att du sålde det också!) Jag hade aldrig mer än hälften av vad Oscar behövde och är evigt tacksam för alla de mammor osm lyckats pumpa så mycket att det räckte till Oscar också! Uppmuntrar ALLA gravida och nyblivna mammor jagträffar att sälja om de har mcyket!
    Hej Therese
    Vilken fin Oscar ni har.
    Att ge mjölken var det minsta jag kunde göra. Jag hade skänkt den också men nu fick jag lite betalt för den. Jag har sparat utbetalningskvittot som trofé. För inte så länge sedan så kom jag att tänka på den där mjölken jag sålde och det gick upp för mig att den måste ha räckt till en massa småttingar. Jag började storgrina när jag tänkte på alla små godingar och nu faller tårarna igen. Jag fick själv hjälp med bankmjölk första matningarna och det är fantastiskt fint att mammor vill dela med sig. Mjölken från prematurmammor är extra fin och näringsriktig för de små så jag är stolt över min insats. Efter vår tid på neonatalen bestämde jag mig för att donera mina organ och jag skall försöka att ge blod också. Tyvärr är jag nålrädd så jag vet inte... Tack alla blodgivare, mina tjejer lever tack vare er.

Vad roligt att du läser min blogg. Idag på tjejernas ettårsdag kommer jag att avsluta boken (bloggen). Bloggen har hjälpt mig otroligt mycket inte minst för alla fina människor som har hört av sig. Jag hoppas att den blir utgiven under nästa år.

Kram
  • Emmy K

Tackar tackar allihop.
    Skönt att det är helg så att vi får en paus från Move and Walk. Det tar på krafterna för både tjejerna och mig. Puh.

Jag hoppas att fikat var mysigt och jag önskar att jag kunde varit med. Det skulle vara roligt att få se er och särskilt att få träffa era barn.

• Emmy K

07:07 | torsdag 11 december 2008 Socialstyrelsen kräver bättre säkerhet på neonatalavdelningAvdelningen för förtidigt födda i Lund har brist på personal och vårdplatser. Det har lett till att flera barn fått blodförgiftning sedan bakterier som ger sårinfektioner spridits på avdelningen.Det är ansvariga inom barn- och ungdomssjukvården i Lund som slagit larm om att patientsäkerheten är hotad på sjukhusets neonatalenhet. Kombinationen av allt fler för tidigt födda barn, personalbrist och för små vårdytor har under våren bland annat lett till att bakterier som ger sårinfektioner spridits och flera barn fått blodförgiftning. Trots att smittskyddsenheten uppmanat avdelningen att bedriva vården i fler rum och med mer personal, har man inte klarat av det bland annat på grund av personalbrist och för liten budget. Vid vissa tillfällen har det varit så få sjuksköterskor i förhållande till antalet barn att sköterskorna inte hunnit med, vilket lett till att den medicinska säkerheten hotats. Ett annat problem är att utrustning som kuvöser och respiratorer har fått lånas in från andra kliniker och sjukhus, vilket har gjort att personalen varit osäker på hur apparaterna fungerar.Socialstyrelsen kräver att sjukhuset förbättrar säkerheten när belastningen är hög. Kravet kommer efter ett besök på neonatalavdelningen i början av december. Fungerar det inte att ta hjälp av andra sjukhus måste sjukhuset anställa mer personal, menar Socialstyrelsen.

Sjukhuschefen har tre månader på sig att redovisa vad sjukhuset gör för att förbättra den medicinska säkerheten.

• Emmy K

Inget skalv här för jag bor ju i Uddevalla!

Jag blev uppringd igår för att första RS-fallet har dykt upp nu. På måndag får tjejerna sina sprutor. Kommer det vanligtvis tidigare till Skåne?

Nelia och Lilja är nummer 3 och 4 i vår familjs barnaskara och det räcker gott just nu. Jag är nästan ensamstående mamma eftersom pappan jobbar i Norge under veckorna. Jag tar iaf det största ansvaret som hemmamamma. Jag vill jättegärna ha en kull till innan det är försent men jag väntar nog så länge det går. Mannen vill inte som han känner nu. Det är många år kvar och allting kan förändras. Just nu är väl mina känslor fortfarande uppochner efter den avbrutna graviditeten då tjejerna föddes.

Jag är sedan länge nästan klar med julklapparna. Jag köper sådant som jag springer på flera månader i förväg. Det känns ju ibland bara rätt när det gäller en särskild grej. Det är skönt att ha det färdigt och inte behöva stressa fram besluten. Det som är negativt med det är att det är dålig koll på budgeten då. Jag har köpt alldeles för mycket till barnen Oskyldig

God Jul till er alla

• Emmy K

Trotsa: Vad bra! Härligt med lite lovord. Samma här var också hos läkaren nyss och fick stående ovationer...

• Emmy K

Får jag fråga, har han liksom en rand med hår uppe på huvudet? För så har mina tjejer och de ser ut som små punkare Cool

Molly i Skåne skrev 2009-01-17 19:36:29 följande:
    Idag fick han första badet sen nyår (japp, så gör vi!)och är nu en aprikosolje-masserad kille med blond tuppkam (nej, vi har inte klippt håret-det bara ser så ut!) och har sin nya Duns-dräkt med rädisor på! Söt så man vill äta upp honom!
  • Emmy K

Jo tvillingarna mår bra. De sover gott just nu men har en period då de sover lite oroligt och vaknar till ibland. Nelia håller på att få sin tredje tand upptäckte vi idag. Hon har ju dreglat tidigare och idag var hon lite febrig och grinig.

Jag har fullt upp hela kvällen med min pappas 60-årspresent. Han skall få en släkttavla som han har önskat sig ett tag. Det blir jättefint.

• Emmy K
    Molly i Skåne skrev 2009-01-19 17:40:19 följande:
    Nyss hemkomna från neo-4e synagisen!!!Han får såååå ont!Känns hemskt varje gång nu-han sitter liten och glad och så pang! En spruta i varje lår som gör JÄTTEONT!Usch ja, känner mig hemsk varje gång!Väger idag 8230 gr och är snart 73 cm lång-lillen växer på bra! Har lärt sig klappa händer-mor och far spricker av stolthet!Ngn mer som har lust hänga med på barnvagnspromenad imorgon tisdag? Inboxa mig i så fall- försöker dra ihop ett litet gäng-bjuder på fika om man är frisk!Fru Edberg-liten gnäggare-så gulligt!!Det är verkligen underbart när de börjar prata-med sina små ursöta röster!Önskar er alla en god kväll!!!
    Tjejerna fick också synagis idag, men bara en spruta i ett lår. Varför får du två? Det går över fort på tjejerna så det känns inte så farligt. Idag när vår sköterska kom in så gav Lilja henne ett jätteleende och då mådde hon så dåligt över att ge sprutan.

Vi var på barnmott idag för att Lilja fick ett våldsamt smärtanfall och vi var rädda att det skulle var ett ljumskbråck igen. Hon vände och vred sig av smärta och var nära att kräkas ett par gånger. Efter några minuter gick det över och då var Lilja helt slut och blek, hon var också kall. Jag blev givetvis väldigt rädd. Efter några minuter fick hon ännu ett litet anfall och då ringde jag in. De ville kolla henne men fann ingenting. Nu gäller det bara att vänta och se.

Lilja och Nelia har också lärt sig att klappa händerna för ett par veckor sedan och Lilja väger idag 7405, Nelia vägde 7200 och var 71 cm för en vecka sedan. De står och håller balansen i kanske 10 sekunder!
  • Emmy K

Vad är skillnaden på de tre?

Vi har Nebunette och just nu en dos pulmicort morgon och kväll, tidigare dubbelt. Vid förkylning har vi dubbel dos pulmicort och airomir.

Tjejerna tycker ju att det är jättjobbigt att inhalera och vi får hålla fast jättehårt och tvinga dem. Det är superjobbigt varje gång.

• Emmy K

Oj då. Jag vill absolut inte gå igenom det här traumat varje morgon och kväll om det inte hjälper något. Vad gör jag nu?

Den där pariboyen är det en sådan där som man häller i flytande och så ångar den liksom? Det var något sådantsom de hade på BoU när tjejerna hade RS.

Svar på tråden Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008