• Trotsa

Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008

Godmorgon!

Här kommer vi som bor på linero, med liten prematur! (njae...men om ni försöker er på att nynna den raden med melodin till "vi som bor i svingelskogen"...jaja,,,det är tidigt och kanske inte riktigt alla hästar har vaknat ännu! )

Sonen blir snart ett år, heter Oscar för övrigt. Den 10dec förra året hamnade han efter en störtförlossning på IVA 5, v28+5. Dagen efter flyttade han bort till 9an. Sen flyttade vi runt på 9an och 10an tills vi åkte hem med hemsjukvård den 18/1. Utskriven blev han den 6/2, 3veckor före beräknad födelse.

Adventsfika låter väldigt trevligt, men har inte fått info om någon sådan, gäller den alla som legat på neo? Vi kommer gärna, med det blir nog lite känsligt...Den dagen förra året låg jag med sammandragningar uppe på 44an och dagen efter kom lillskiten. (Eller faktiskt så hade jag inte så mycket sd på dagen den 9e, de kom tillbaka på eftermiddagen/kvällen, efter att ha hållt igång hela lördagen och natten till söndagen.

Låter som detta kan bli en trevlig tråd! Men kanske vi ska följa ts önskan om att bara de som har legat på neo i ca 5veckor, eller mer,skriver här? Bara en tanke...vill inte leka polis på något sätt.

/therese

• Trotsa

Med denna mamma är allt bra...Lite trött efter lillskitens uppvaknande i natt, men det är bara att gilla läget. Upptäckte dock nu för en stund sen att han har feber, så det var väl därför som han var gnällig. Han sover nu gott i sin säng, igen. Orkade inte bråka med att få i han mat så det fick bli välling i dag (Han blir lite kinkig med maten när han är sjuk, inte så konstigt dock.).

Var uppe på neo både igår och i förrigår. I förrigår var en chansning på att Å skulle ha tid, men det hade hon inte så vi fick en tid till igår istället. Skulle även ha träffat en väninna som har sin son på neo nu. Men hon var inte heller där, hon åberopade amningsdemens när vi pratade på kvällen!

Igår fick jag/vi dock jackpotutdelning på besöket. Min väninna hade tid, såg dock alldeles slutkörd ut. (sonen kom för tre veckor sen, och om jga minns rätt så var det även då som jag blev sjuk och "krashade". Så kanske det är då som kroppen säger ifrån, vad tror ni? Märkte ni något efter tre veckor?) Hon tyckte dock att det kändes skönt att både få träff amig och prata lite och även se Oscar, och hur pigg och allert han är.
    Sen träffade vi Å. Vi vägde och mätte Oscar, han har nu passerat 9kg och är 73lång, helt perfekt alltså!

Igår blev det alltså ett par timmar på neo. Jag har alltid gillat att vara där och träffa sköterskorna och så. Men igår kändes det jobbigt på slutet...Kände mig instängd och rastlös...Det var lite jobbigt!

• Trotsa
    Mimmsa67 skrev 2008-11-27 13:12:25 följande:
    Det där med att krascha efter 3 veckor, så har det varit för mig med alla 4 barnen. Kanske inte direkt att jag kraschat utan mer som att man går in i "den stora tröttheten". Man är ju ganska "hög" och rusig precis när man fött, förmodligen tar det väl de där 3 veckorna innan tröttheten hinner i kapp en....
    Ja, precis! Var så jag menade...Jag blev sjuk,feber och förkyld. Och det var nog "tur" annars hade jag inte begripit!
  • Trotsa

Molly i Skåne skrev 2008-11-29 18:21:58 följande:

Ni andra mammor som har små känsliga prematurer! HUR reagerar ni när era små är sjuka? Ringer ni direkt till akuten eller har ni lärt er slappna av mitt i rädslan och invänta? Jag frågar för att jag inte vet om det är rätt eller fel att som jag, bli orolig över rinnsnuva, ökat syrgasbehov eller hosta... Har tack o lov bara behövt spendera fyra timmar vid ett enda tillfälle hittills, på barnakuten, men man hör ju om prematurer som är sjuka hela tiden. Så hur reagerar ni?
    Nu är ju inte Oscar väldigt känslig. Men jag tror jag reagerar som vilken mamma som helst faktiskt. Lite snuva, hosta och så tar jag med ro. Men så fort det blir feber så blir jag lite hispig, framförallt när det överstiger 39grader. Ringer gärna sjukvårdsrådgivningen, men svaren man får där får man ibland ta lite med en nypa salt. Ofta använder jag dem som bollplank. Akuten har vi varit på ett par gånger, men varje gång har faktiskt varit befogad! Bråck som "hoppat" ut, dubbelsidig örininflammation+ njurbäckeninflammation, förstoppning.

Nu är ju C väldigt känslig och har ökat behov av syrgasen. Däremot tror jag att man ibland stirrar sig blind på Nelcor. Det märkte jag på mig själv redan på neo. Den enda gången som Oscar verkligen sjönk när vi inte hade Nelcor inkopplad så märktes det. Vet inte riktigt hur, för jag tyckte inte det syntes på honom, det var mer en känsla som jag fick. Och min snälle sambo tog känslan på allvar och kopplade på sat-mätaren, visade då 85% har jag för mig. Nelcor är en trygghet och fantastiskt bra om man är osäker. Men jag tor den allra bästa "mätaren" är modersinstinkten. (Hoppas nu inte du tar illa vid av mina tankar...)
  • Trotsa
    Mimmsa67 skrev 2008-11-29 23:11:57 följande:
    Men oj då Trotsa, missförstod jag eller är det Oscar som haft både bråck, öroninflammation och njurbäckeninflammation?
    Jodå, han har hunnit med allt det där, + någon förkylning.
    Bråcket bråkade i början av maj, lagom till dopet. Sen i slutet av juni, början av juli så var det öroninflammation och njurbäckeninflammation. (Så små pojkar nöjer sig sällan med bara urinvägsinfektion utan den vandrar iväg.)

Det var för övrigt många kloka ord du skrev! Kommer man hem med en komplikationsfri prematur så är de nog inte mer infektionskänsliga än "vanliga" bebisar. Men det där med känslan av att alla virus bara hoppar på en känner ja så väl igen! Första gången jag tog med Oscar utanför neo i barnvagn, vi skulle till röntgen och röntga benen, så var det en sköterska i hissen som helt sonika lyfte på filten och tittade!! Jag blev så paff att jag inte kom mig för att säga nånting, och arg!! Lite lugnare blev jag när hon svarade i sin telefon att hon var ssk på IVA, då måste hon ju ha varit frisk iaf...

Nu är det hög tid att nanna...Har varit på utflykt idag, utan sambo och utan barn! Mitt jobba hade "julaktivitet", det innebar middag på Elyssé i Malmö. Var trevligt och skönt att komma iväg själv, men var väl inte den roligaste tillställningen jag varit på!
  • Trotsa

Oscar 071210 BF 080226 (2mån, 2veckor)

• Trotsa
    Zoohaj skrev 2008-12-01 20:12:56 följande:
    Alfred 070610 Bf 070825 (2 mån 3 veckor)
    Han är ju exakt ett halvår äldre än lillskiten! Lite lustigt!
  • Trotsa

Hur många av er kommer på adventsfikat nästa vecka?? *nyfiken i en strut*

Vi kommer efter läkarkontroll och vaccination på bvc. Hoppas han hanterar vaccinationen lika bra som de tidgare två gångerna!

Har ni alla gett era små den vanliga vaccinationen och prevenar? Hur har de hanterat de?

Oscar har tagit dem bra. Skrikit precis när han fått dem, men lugnat sig snabbt. Sen har han varit lite hängig och mammig på kvällen.

• Trotsa

Emmy K skrev 2008-12-03 19:30:23 följande:

Datum kommer här Nelia och Lilja 071203 Bf 080326 (23+4 veckor) Vi låg på sal 1 IVA från 3/12 -07 till 17/1 -08. Vi var ensamma därinne länge eftersom tjejerna var mycket instabila och väldigt sjuka. Det var nog inte många som trodde att det skulle gå vägen faktiskt. Sedan fick jag sällskap därinne utav MsBeautys lille pojk några dagar innan vi flyttade till hemsjukhuset NÄL. Är det någon som minns mig, den ihärdiga mjölkarn´n. Jag har ju pratat med många där nere men har lite dåligt minne. Hur har det gått för era små?
    Hej!

Jag tror jag minns dig från korridoren men vi har aldrig delat rum och vi lämnade IVA snabbt så vi har nog aldrig pratats vid. Jag sitter dock nu och läser hela er berättelse i bloggen! Vilka små kämpar ni har! Och jag kan bara tänka mig hur kluven du var med två stora barn också som behövde dig! Oscar är ju vårt första barn så han fick ALL tid! Och det var ju jobbigt ändå, man kände sig ändå kluven och splittrad!

/Therese
  • Trotsa

Emmy K skrev 2008-12-03 19:30:23 följande:

Datum kommer här Nelia och Lilja 071203 Bf 080326 (23+4 veckor) Vi låg på sal 1 IVA från 3/12 -07 till 17/1 -08. Vi var ensamma därinne länge eftersom tjejerna var mycket instabila och väldigt sjuka. Det var nog inte många som trodde att det skulle gå vägen faktiskt. Sedan fick jag sällskap därinne utav MsBeautys lille pojk några dagar innan vi flyttade till hemsjukhuset NÄL. Är det någon som minns mig, den ihärdiga mjölkarn´n. Jag har ju pratat med många där nere men har lite dåligt minne. Hur har det gått för era små?
    EmmyK: jag blir alldeles rörd av hur mcyket mjölk du lyckades sälja till neo!! (Först var jag SÅ imponerad av hur mcyket du lykades pumpa ut, och sen läste jag att du sålde det också!) Jag hade aldrig mer än hälften av vad Oscar behövde och är evigt tacksam för alla de mammor osm lyckats pumpa så mycket att det räckte till Oscar också! Uppmuntrar ALLA gravida och nyblivna mammor jagträffar att sälja om de har mcyket!
  • Trotsa

Godkväll damerna!

Vi börjar äntligen bli friska...men det håller säkert inte mer än en dag eller två! :-/

Det här med julstress känner jag verkligen igen!! Men en del julklappar är inköpta iaf. Mitt stora problem är sambon. Jag vet vad jag VILL köpa, men det har jag inte råd med! Så nu får vi väl se om jag kan hitta något annat istället...Förslag någon?

Någon som känt av något efterskalv?

Igår skulle vi/jag gå och lägga oss tidigt, eller i tid åtminstone. Men så bårkade sambon (Gustav) med sin mamma på telefon och detta behövdes redas ut innan vi kunde sova. (Svärmor med karl åker till Thailand imorgon. Känndes inte bra om de skulle åka iväg medans Gustav och svärmor var osams!) Så vi var inte isäng förrän vid tolv! *suck* Ska göra ett nytt försök med att komma isäng i tid idag...

Nu har jag inte riktigt koll på vilket barn iordningen era prematurer är. Men hur ser ni på syskon? Alltså framtida, ev. kommande syskon? Jag vill sååå gärna få ett barn till, NUUUU!! Men det känns lite läskigt eftersom även den riskerar att komma för tidigt.

• Trotsa

Godkväll godkväll!!

Hoppas att alla barn och föräldrar överlevt jul och nyårshelgerna!!

Här har vi äntligen kommit tillbaka i en behaglig vardagslunk! Försöker mer och mer att Oscar ska äta bara "vanlig" mat, vår mat alltså. Och 3 av 4 kvällar denna vecka har jag haft middagen färdig när Gustav kommer hem! DET är bra jobbat för att vara mig!!

Var på besiktning på Neo häromveckan. BARA lovord och bravorop!! Han hade dock KRYMPT 2cm på längden!! Inte möjligt, men vi mätte om säkert tre gånger! Mycket märkligt var det.

kram på er alla och Gott Nytt år!!

• Trotsa

Zoohaj skrev 2009-01-18 19:29:38 följande:

Det är ju tider för epidemier nu. Har man inte förkylningsinfluensa så är det maginfluensa. Tro det eller ej men stackars lille A fick vinterkräksjukan. Han kräktes 8 gånger under natten moch var lite tagen dagen efter men nu är han pigg igen. Det var riktigt obehagligt att se hur hjälplös och ofärsående han var. Hans mamma kände sig i och för sig också rätt så hjälplös. Jag trodde i min naivitet att så pass små barn inte kunde få maginfluensa... kan det bero på att jag bara pumpade i 7 veckor innan det sinade helt. Kan det vara så att han inte fått i sig tillräckligt för att få det skydd han behövde mot sånt här??? Vad tror ni? Är det någon som varit med om detta?
    Tror, nej jag VET, att detfintivt INTE har med att du "bara" pumpat i sju veckor!! Jag pumpade också i "bara" sju veckor. Och har en oförskämt frisk pojke. Så att han blivit sjuk är ren otur!! Alla, tyvärr även små barn, blir sjuka!

Krya på er och hoppas ni slipper bli sjuka på länge nu!!
    *kram*
  • Trotsa

Molly i Skåne skrev 2009-01-19 17:40:19 följande:

Nyss hemkomna från neo-4e synagisen!!! Han får såååå ont! Känns hemskt varje gång nu-han sitter liten och glad och så pang! En spruta i varje lår som gör JÄTTEONT! Usch ja, känner mig hemsk varje gång! Väger idag 8230 gr och är snart 73 cm lång-lillen växer på bra! Har lärt sig klappa händer-mor och far spricker av stolthet! Ngn mer som har lust hänga med på barnvagnspromenad imorgon tisdag? Inboxa mig i så fall- försöker dra ihop ett litet gäng-bjuder på fika om man är frisk! Fru Edberg-liten gnäggare-så gulligt!!Det är verkligen underbart när de börjar prata-med sina små ursöta röster! Önskar er alla en god kväll!!!
    Hur dags tänkte du/ni er promenaden i så fall? Är sugen, men väntar besök på eftermiddagen.
Svar på tråden Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008