Inlägg från: Mimmsa67 |Visa alla inlägg
  • Mimmsa67

Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008

Hej!!! Hittade hit ändå trots att du strular till det genom att ägna dig åt spamming Molly

• Mimmsa67

Bara en förkyld mamma här

Ms Beauty du måste verkligen ha råkat ut för de mest taktlösa sköterskorna som finns på neo! Förstår inte hur man överhuvudtaget kan lägga sig i hur gammal du är eller spekulera kring din och din mans relation. Oerhört märkligt och kränkande! Vi var där på natten många gånger, när vi kände att vi ändå inte kunde sova. Var väl någon som blev lite förvånade när vi kom, men ingen sa att vi inte fick vara där.

Jag är mamma till Simon, som föddes i Juni i år. Jag låg på avd. 44 av och till i 6 veckor innan S föddes i vecka 27+6. Vi låg på IVA, sal 4 och sedan på sal 10 under sammanlagt 9 veckor.

Simon 080618 BF 080910 (3 mån)

• Mimmsa67
    Trotsa skrev 2008-11-27 12:27:49 följande:
    Med denna mamma är allt bra...Lite trött efter lillskitens uppvaknande i natt, men det är bara att gilla läget. Upptäckte dock nu för en stund sen att han har feber, så det var väl därför som han var gnällig. Han sover nu gott i sin säng, igen. Orkade inte bråka med att få i han mat så det fick bli välling i dag (Han blir lite kinkig med maten när han är sjuk, inte så konstigt dock.). Var uppe på neo både igår och i förrigår. I förrigår var en chansning på att Å skulle ha tid, men det hade hon inte så vi fick en tid till igår istället. Skulle även ha träffat en väninna som har sin son på neo nu. Men hon var inte heller där, hon åberopade amningsdemens när vi pratade på kvällen! Igår fick jag/vi dock jackpotutdelning på besöket. Min väninna hade tid, såg dock alldeles slutkörd ut. (sonen kom för tre veckor sen, och om jga minns rätt så var det även då som jag blev sjuk och "krashade". Så kanske det är då som kroppen säger ifrån, vad tror ni? Märkte ni något efter tre veckor?) Hon tyckte dock att det kändes skönt att både få träff amig och prata lite och även se Oscar, och hur pigg och allert han är. Sen träffade vi Å. Vi vägde och mätte Oscar, han har nu passerat 9kg och är 73lång, helt perfekt alltså! Igår blev det alltså ett par timmar på neo. Jag har alltid gillat att vara där och träffa sköterskorna och så. Men igår kändes det jobbigt på slutet...Kände mig instängd och rastlös...Det var lite jobbigt!
    Det där med att krascha efter 3 veckor, så har det varit för mig med alla 4 barnen. Kanske inte direkt att jag kraschat utan mer som att man går in i "den stora tröttheten". Man är ju ganska "hög" och rusig precis när man fött, förmodligen tar det väl de där 3 veckorna innan tröttheten hinner i kapp en....
  • Mimmsa67

Det är nog lite att jämföra med en nyförälskelse, man går i ett hormonrus tills hormonerna börjar avta, sen dimper man ner i verkligheten Då upptäcker man att små bebisar inte snarkar, har fotsvett, stjäler morgontidningen, slänger sina kalsonger på golvet eller föredrar grannfrun framför oss och därför älskar vi våra barn förbehållslöst

• Mimmsa67

Men oj då Trotsa, missförstod jag eller är det Oscar som haft både bråck, öroninflammation och njurbäckeninflammation?

Vi gick hem med känslan av att vi hade en oerhört skör liten bebis och att virusen bara skulle kasta sig över honom ett efter ett så fort vi satte foten utanför neo. Två dagar efter hemkomst blev storebror kraftigt förkyld med feber och ont i halsen. Sedan har barnen här hemma turats om att vara förkylda och jag och mannen har fått vår beskärda del. S har dock varit frisk sedan vi kom hem och utav detta har vi dragit slutsatsen att han förmodligen inte är mer infektionskänslig än fullgångna bebisar, MEN vi vet ju inte hur han skulle reagera om han väl blir förkyld. Jag skulle bli ganska nervös om han började visa tecken på förkylning, men jag skulle nog inte ringa sjukvården så länge han inte verkade påtagligt allmänpåverkad eller tappade aptiten. Molly ni har ju den extra stressfaktorn (som ju är en nödvändighet för er), att ni kan följa C:s saturation hela tiden. Dessutom är det ju extra oroligt för en övre luftvägsinfektion kan ju faktiskt bli till en nedre luftvägsinfektion och det är klart att detta blir värre för C. Jag tror att oavsett var man har sin egen toleransnivå då det gäller barnens välbefinnande, så ska man alltid lita till sin egen intuition och som Trotsa säger så brukar modersinstinkten var ett ganska bra instrument. Har man fel någon gång så får man väl bjuda på det och det får sjukvården helt enkelt ha tålamod med. Våra reaktioner och handlingar är ju våra barns livlina.

• Mimmsa67

Hej Emmy och grattis i efterskott på 1-årsdagen önskar jag dina fina tjejer!

Vi bar med oss den frysta mjölken hem i plastkassar. Helt knasigt, men jag var så rädd att mjölken skulle "ta slut" när jag kom hem. Vi var alldeles stressade och rädda när vi gick hem och det kändes som att vad som helst skulle kunna hända ungefär... Jag får börja ge blod igen så fort jag kan - tror att det är ca ett år efter förlossningen man får lov att börja - för att kompensera för den mjölken jag inte lämnade...

Det slog mig i dag att vi har hela tiden sagt att framåt jul, när det är en massa virus i omlopp, då är det nog läge att vara försiktig med att gå i affärer och så. Nu är vi där! Det är snart jul och helt plötsligt får man börja inskränka sitt liv lite...Visserligen har S klarat av alla sjuka familjemedlemmar utan att själv bli sjuk, men det känns inte som att vi vill ta fler risker än nödvändigt...

Ni som har äldre prematurbarn, hur gjorde ni det första året?

• Mimmsa67

Usch nej det här med Neofikan känns lite kluvet..samtidigt så har jag varit dunderförkyld i två veckor och Lillskrutten har klarat sig så det känns ju ändå som att han inte är så infektionskänslig.

Från det ena till det andra, är det någon här som har en Bumbostol och vad tycker ni i så fall om den? De ska ju vara bra för våra prematurer då de stöttar upp ryggen så bra.

• Mimmsa67

Tja Trotsa, slips, strumpor, rakvatten, sådant älskar väl alla karlar att få? Jag köpte en mp3spelare till sambon eftersom min tonårsson lånade den förra då han åkte till Bulgarien och glömde ta upp den ur fickan när han badade. Så kom sonen ner glad i hågen i går och sa, titta den funkar igen! Mycket riktigt så fungerar den förbaskade mp3spelaren precis som den ska. Får väl slänga den i golvet och trampa på den ett par gånger Blir lite nyfiken på vad det är du skulle vilja köpa till honom? Det är så himla tråkigt när man ska behöva nöja sig med det "näst bästa" när man egentligen vill köpa något annat....

Här har det inte märkts av några efterskalv i alla fall, men å andra sidan så vaknade jag ju inte av det första skalvet så det är väl knappast troligt att jag skulle vakna av något litet fjuttigt efterskalv...

S är ju nummer 4 i ordningen här hemma och jag har inte fött för tidigt de andra 3 gångerna. Hade absolut inte tänkt oss fler nu men han är så himla mysig så vi är inte helt 100 på det beslutet längre... Släkten kommer att få dåndimpen antar jag. Av någon anledning provocerar det vissa människor så otroligt att man skaffar många barn...Förstår inte varför man inte själv får lov att bestämma hur många barn man ska ha utan att få en himla massa ovälkomna synpunkter på det! Jag skulle aldrig drömma om att kommentera hur många barn någon annan har. Eftersom det finns väl fungerande preventivmedel och de flesta upplysta människor vet om det, så antar jag att de som har många barn har det för att de helt enkelt valt att skaffa dem och för att de velat ha dem...det är väl inte upp till mig att sitta och kommentera någon annans livsval...

Vet ju inte varför du födde för tidigt Trotsa och jag antar att detta är lite avgörande för huruvida det kan tänkas att upprepas...

• Mimmsa67

Hej alla mammor! Trött efter helgens 3 nätter men fick en sådan otrolig energikick för ett par timmar sedan. Röjde som sjutton med dammsugaren i ena handen och vattenkannan i andra. Min stackars familj flydde för sitt liv (eller också var de bara rädda att bli indragna i städningen )

Nu är RS-,influensa-, och calicisäsongen i gång för fullt! Inga mammafikor för vår del heller, det får vänta. Finns ju inga garantier för att man slipper smitta ändå, men då har man gjort vad man kan i alla fall...

Svar på tråden Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008