Hej, Rhodry.
Jag har varit - och är till viss del - i samma situation som du. Dock är jag så att säga ute på den andra sidan idag. Min styvson har hunnit bli nitton år och har utvecklats till en rätt fin kille med en viss mognad och klokhet. En viss, säger jag, eftersom jag fortfarande tycker att han brottas med samma typ av problem som förr, dessa tar sig nu bara andra uttryck. Han är inte lika utagerande och konfrontativ, men livet är inte helt enkelt för honom ändå.
Hur som helst. När jag läser om hur ni har det känner jag alltså igen mig. Jag har också två egna barn, och jag har också känt väldig frustration inför konflikterna som rasat i vårt hem.
Dock har jag inte varit med om sönderslagna möbler och timslånga läxpass, utagerandet ifrån min styvson har istället handlat om skrik och oförskämdheter och, under några unga tonår, klotterproblem och asocialt beteende. Skolan har inte fungerat perfekt, jag kan se hur han har kunskapsluckor, men i retrospektiv tycker jag att lärarnas stöd har fungerat rätt bra.
Först och främst förstår jag att det blir orimligt för dig (för din tjej också, men nu pratar vi bara om dig) att leva i en tillvaro där det krossas handfat och möbler slås sönder. Det är inte acceptabelt, oavsett hur frustrerat barnet än är. Och om ni inte kan lösa det själva måste ni söka hjälp. Gå i familjeterapi med din tjej. Ta kontakt med barnpsykiatrin för grabbens skull. Det hjälper och det är otroligt skönt när man tagit steget. Otroligt skönt. Gör det. Vi har gjort det och jag kan inte nog rekommendera det. Om du känner skam inför tanken så måste du häva dig över det och se det som att du agerar vuxet och ansvarstagande.
Vad gäller killens farsa så tycker jag att ni måste ställa fler krav. Okej, det kanske inte går. I vårt fall resulterade det i att pappan i fråga flyttade till London - häpp! Men vi hade ställt våra helt rimliga, vanliga krav, vi hade agerat. När han stack insåg vi att vi var ensamma. På ett sätt skönt. Det fanns ingen mer att lägga frustration och hopp på. Vi fick verka utifrån det, utifrån oss själva.
För vår del har det handlat om att ta tag i problemen genom att söka hjälp. Och vi har fått den med viss envishet. Och helvete vad det hjälpte. Men det viktigaste var att vi AGERADE, i samma ögonblick vi började agera försvann en stor del av ångesten och vi hittade tillbaka till varandra igen. Kanske inte i stor passion - men i någon slags vemodig försoning som nu övergått i trygg kärlek. Det är inte givet att ni kommer att göra det så klart, men ingenting är värre än det mörka, ångestfyllda och syrefattiga stilleståndet.
Det värsta för mig har varit min ilska mot min styvson. Jag har i perioder tyckt intensivt illa om honom, klandrat honom för läget. I viss mån måste man få känna dessa primitiva känslor, men som vuxen måste man ju också tvinga sig själv att se det maktlösa barnet som agerar utifrån sina begränsningar. Han kan inte göra annat nu. Han känner sig värdelös i skolan och utanför hemma och svarar med att jävlas. Tror jag. Så var det för min styvson i alla fall.
Ett annat problem jag har haft är min ensamhet som styvförälder. Min fru älskar naturligtvis alla barnen lika intensivt, medan jag har sett min styvson som ett problem. Hon har haft svårt att acceptera detta och jag har känt skuldkänslor inför henne och skam inför mina egna primitiva sidor. Men man känner ju som man känner. man måste förlåta sig själv för det och försöka agera klokt istället.
Min styvson älskas av sina syskon. Han är jättefin mot dem och jag är nu glad att han finns i deras närhet. Så här var det inte i början, det kom långt senare. Men det kom.
Fan, jag låter som en hobbypsykolog. Jag vill bara att du ska veta att du inte är ensam om det här, och att jag verkligen tycker att ni ska söka hjälp. Nu.
Allt gott.
Erik