• bulleiugnen84

förkylning..

nu har min lilla älskling börjat bli förkyld... Hon har hostat hela natten stackarn.

Så nu till frågan.. när hade era små liv sin första förkylning??? Moa är född i v 33+4 och är nu 2 månader okorrigerat.

Är så rädd för att det ska vara farligt för henne, när man har hört att dom inte "får" bli sjuka. Tänk om det är RS-virus! Så orolig för detta.. Berätta gärna eran historia om första "sjukdomen".

Tack på förhand.. MVH mArika

• Svar på tråden förkylning..
  • Mammatillmini2008

Hej!
    Min son är född 24+4 och vi ligger kvar på sjukhusets samvårdsavdelning (idag 37+2) och precis när vi flyttade över hit åkte han på en liten förkylning som satt i i kanske 3 dagar... Men han klarade det mycket bra =)

• voice

Hej!
    Min lilla kom v31 och blev förkyld med lite feber precis en dag innan bf, vart jätteoroliga... Det var en pärs, hon fick tex svårt att äta o kräktes upp det man kämpat i henne. Hon slutade skrika o var jättehängig. Men det hela slutade jättebra, efter nån vecka mådde hon mkt bättre o vi behövde aldrig bli inlagda. Jag fick samma men blev MYCKET sjukare än hon faktiskt! Oroa dig inte, det brukar gå hur bra som helst, men det kan hända att man behöver hjälp med att få i dem mat via sond. Vi fick komma till läkare för kontroll varannan dag, det kändes skönt.

• bulleiugnen84
    Svar på #3
    Hon har faktiskt varit jätte lugn idag.. nöjd och glad. Och bara hostat någon gång nu på dagen. Men inatt hostade hon mest hela tiden. Hon är inte värst snuvig, utan det är bara hosta. Ingen feber heller.. Vi har bestämt oss att vänta med att åka in till Vårdcentralen för att först se om det blir värre. Hade eran lilla feber? Då hade hon inte fått RS-viruset?
  • voice

Åh vad skönt att det går på rätt håll

Hon hade låg feber, under 39, var inte RS.
    De sa att man märker av RS på andra dagen, ofta med att de andas ansträngt (höjer diafragman mkt när de andas o andas fortare- mer än 50/min)och verkligen blir jättedåliga.

• MsBeauty

min son är född v. 24 och är nu 10 månader (6 ½ korrigerat). han har sin första förkylning nu, men klarar det bra än så länge.

• nadja89
    hejsan min dotter blev sjuk när hon va 3veckor gammal hon va förkyld svårt att andas och hostade så vi åkte till sjukhuset och frågade vad som va fel. hon hade fått RS-virus.
  • bulleiugnen84
    Svar på #8
    usch då.. Hur länge väntade ni tills ni åkte in? Hade hon feber?? Moa är ju än så länge inte snorig.. endast hosta.
  • nadja89

a jag tror det. det va ett tag sen nu. orka ha äta nått eler.

• nadja89

en veck väntade vi trodde inte först det va så allvaligt för och va bara snårig och nös. när vi kom till sjukhuset sa dom det är inte så farligt så vi åkte hem igen nästa dag va hon lika dan men åt inte så mycket så vi åkte igen. då hade hon RS-virus.

• MsBeauty

fast din dotter är inte prematur va?

• Staxson

TS - har inte ditt barn haft komplikationer med tex lungmognaden under neotiden, ska du inte behöva vara orolig.

Man kan inte säga att de "inte får vara sjuka". Det är inget man kan bestämma över för man bör heller inte stänga in sig, man kan bli sjuk i hemmet med ;). Min brors dotter fick RS vid 7v ålder av sin far då han jobbade som servitör och råkade antagligen få det via kontakten med matgästerna.

Barn som inte har några lungproblem klarar i regel av en förkylning som vilket barn som helst.

En del läkare pratar om att de pga sin tidiga födsel så "förlorar" de en del av uppbygnaden av immunförsvaret, men det stämmer inte helt. Faktorer som tex det genetiska spelar stor roll, alltså är inte du och din man sjuka så ofta så kan det överföras och gör att ditt barn heller inte blir sjukt för jämnan.

Självklart är man orolig för RS osv....men som "voice" skrev så märker man det på andningen samt allmäntillståndet. Så länge hon äter bra, inte har skyhög feber och inte verkar ha några större problem med luftvägarna ska du inte behöva oroa dig. Vill du ha koll på hur RS säsongen utvecklas...kika då in på

www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/rsv-rapporter/sasongen-2008-2009/

• bulleiugnen84

nu har hon blivit snorig oxå.. sög ur massor förut. Men ännu ingen feber. *peppar peppar*

Vad gör dom åt rs-virus om hon nu har det? får hon medicin?

• ÄngelnDennis

Jag undrar också lite om detta, jag har en "liten" kille på 6 veckor som varit snorig länge nu. Men ej haft feber eller svårt att andas. Han har aptit.
    Han är född 7 veckor för tidigt. Han ökar mycket i vikt varje vecka. När man har prematurer och bebisar överhuvudtaget så är man nojjig som mamma. Jag har prata med bvc sköterskan och hon höjer inte ens ögonbrynet över att han är snorig och varit det under en tid.

Svar på tråden förkylning..