• Miss Q

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Elisabeth83 skrev 2008-12-16 22:43:23 följande:

Visst kan det vara bra att känna till och kan vara uppmärksam på att det finns en brottsling i grannskapet eller vad det nu kan vara.. Men tyvärr kan det väl ge fel uppmärksamhet.. det är det jag är emot. Miss Q skrev 2008-12-16 22:39:30 följande:
    En sida UTAN domar skulle jag förkasta. Men här är det ju svart på vitt.
  • Miss Q

Micke skrev 2008-12-16 22:46:54 följande:

Miss Q skrev 2008-12-16 22:39:30 följande:
    Vi vill ha insyn i hur domstolarna arbetar för att upprätthålla en hög rättssäkerhet. Nu använder man dessa uppgifter på ett sätt som är att klassa som såväl förtal som brott mot personuppgiftslagen. Detta är inte tanken. Blir ett sådant missbruk vanligt så finns det givetvis risk att insynen kommer att begränsas.
    Så då är det helt plötsligt rätt för var och en att få inblick och bedömma? Snacka om dubbla budskap. De får väl ha särskilda instanser till sånt.

Att sjukjournaler skulle komma i förundersökningar är extremt ovanligt och det vet du också. de blir dessutom ofta sekretessbelagda trots allt precis som andra div delar i domar ofta blir.
  • Miss Q

Micke skrev 2008-12-16 22:50:00 följande:

Miss Q skrev 2008-12-16 22:44:25 följande:
    Vad vet du om att bilderna och domarnas äkthet? Du litar helt och hållet på informationen på en anonym hemsida, där du inte ens vet om vilka som ligger bakom då de försöker gömma sin identitet så gott det går.
    Jag säger inte att jag litar på domarna. Bilderna ger jag föga för. Det jag säger är att jag, med hjälp av sidan, kan se att "Kalle Svensson" som bor granne med mig och mina barn enligt sidan dömts till våldtäkt mot barn och då kan jag kontrollera äktheten i det. De som finns RUNT mina barn är de som intresserar mig då vi aldrig kommer kunna hålla koll på alla pedofiler lik förbannat. Men jag kan uppmärksamma och begränsa det jag kan. Om det finns folk som sväljer det som står på sidan med hull och hår får stå för dem.
  • Miss Q

Micke skrev 2008-12-16 22:53:10 följande:

Miss Q skrev 2008-12-16 22:50:52 följande:
    Ja, då handlar inblicken om domstolarnas arbete och det handlar inte om att hänga ut folk. Det är stor skillnad. Och ja, sjukjournaler kan sekretessbeläggas precis som obduktionsprotokoll. Lustigt att du ser det ena som offentlig handling medan du menar att den andra aldrig lämnas ut.
    jag tycker man hänger ut folk precis lika mycket eller lite då.
    Vad ser jag som en offentlig handling och vad ser jag inte?
  • Miss Q

Micke skrev 2008-12-16 22:55:48 följande:

Miss Q skrev 2008-12-16 22:53:09 följande:
    Hur många domar har du begärt ut pga information på sidan?
    Ingen. Jag har inte haft något intresse av personerna jag läst om ännu. Har inte ens läst domarna. Läser i stort sätt bara orter.
    En person har jag läst om som är dömd för pedofili, han bor där jag bor och jag känner tjejen som är offret. Så där vet jag att det är sant. Fast det visste jag förståss innan med.
  • Miss Q

Micke skrev 2008-12-16 23:04:50 följande:

Miss Q skrev 2008-12-16 22:57:06 följande:
    Du ser ingen skillnad på att få ditt namn och bild publicerad på internet, där informationen kan förvanskas och du inte har ngn möjlighet att få uppgifterna korrigerade, och att dina uppgifter endast finns tillgängliga hos domstolen där felaktiga uppgifter korrigeras och uppdateras? Du tycker att du är lika uthängd? Sjukjournaler är enligt dig aldrig offentliga "Sjukjournaler är aldrig offentliga. " Medan obduktionsrapporter hävdar du ju är offentliga. Och ingen av dem är offentlig såvida de inte hamnar i en förundersökning. Så märkligt att du har så olika syn på dem.
    Nej, jag ser ingen skillnad i det. Tillgängligheten blir förståss ofantligt bredare men å andra sidan, det är ju precis det som är bra med de här sidorna.

Jag sa inte att sjukjournaler aldrig blir offentliga, jag sa att det är extremt ovanligt och att de oftast blir sekretessbelagda i domen iaf. Dessutom är det ju knappast så att de släpper hela din journal från att du föddes till nu för att de är intresserade av vissa bitar! (Ja, risken finns att HELA kan vara av intresse innan du påpekar det. men nu ska vi inte plocka efter smulor.)
  • Miss Q

Micke skrev 2008-12-16 23:08:14 följande:

Miss Q skrev 2008-12-16 22:59:19 följande:
    Så ingen som helst nytta av sidan har du haft. Känner du ngn som haft ngn nytta av sidan? Eller ngn kompis kompis kompis som haft nytta av den? Som brukar lämna sina barn till ngn av personerna på sidan? Bortser man ifrån saker som rättssäkerhet, uthängning av offer, försvårande av rehabilitering, risken för att folk tar lagen i egna händer, etc etc och enbart ser till nyttan av sidan så är jag även där oerhört tveksam till att den gör ngn nytta.
    Inte än. Är säker på att det kommer dock.
  • Miss Q

Micke:

Det kan ju vara lite jobbigt. Håller dock på barnen i första hand i det här fallet fortfarande.

Jag skrev att de inte var offentliga INNAN du drog upp exemplet med att de skulle vara med i en förundersökning. I samma stund som du nämde det så bekräftade jag och lade till att det är 1. ovanligt 2. sällan hela journalen 3. oftast blir sekretessbelagda i domen i alla fall.
    Hur var det med att plocka efter smulor?

• Miss Q

Micke:

Det är fortf ingen skillnad i det avseendet. Jag kanske inte plockar ut båda domarna och då vet jag ändå inte om den friande domen.

Jag läste fel i första fallet vilket jag skrev. De andra har jag redan diskuterat med dig.

Tycker heller inte diskussionen leder någonstans. Det är sällan konstruktivt att plocka smulor och märka ord i en diskussion.
    Är du alltid sån som försöker tillrättavisa dem som har en annan åsikt än du för att höja din egen personliga status?

Jag står fast vid min åsikt.

• Miss Q

Micke:

Jag tror inte det handlar om att de inte vågar stå för vad de gör. Jag tror de handlar om att sidan de bedriver är olaglig.
    Jag tycker att när det gäller brott mot barn ska det alltid uppmärksammas och finnas tillgängligt för personer med barn. Så funkar jag.

Jag pratar inte om vad du anmärker på vad gäller andra människor. Jag pratar om mig. Jag har förklarat och då lämnar man det där hän...

Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän