• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Smurfan 81 skrev 2008-11-22 18:50:44 följande:

Vissa företag begär ett utdrag ur brottsregistret innan anställning. T.ex. flygbolaget gör det. Då är det ju bättre att förskolor tar reda på om personen är en brottsling på det sättet än att hänga ut dem för alla!
    förskolor, skolor etc gör redan detta.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:29:51 följande:
    Där ser man. Danmark. Nej, som jag har förstått det så gäller lagen i det land som servern befinner sig i. Det är ingen ovanligthet att svenskar nyttjar utländska servrar för att syssla med det som i Sverige hade varit olagligt. Vem sidan vänder sig till kan knappast ha med saken att göra. Ungefär som att vara svensk och sälja cannabis via en Holländsk server. Inget olagligt har skett förrän drogen förs in på svensk mark.
    Och jag tror du har fel.

www.metro.se/se/article/2008/10/17/16/4406-45/index.xml
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:36:59 följande:
    Tveksamt om han har rätt faktiskt. Innebär det att alla bloggar som är skrivna på engelska riktar sig mot samtliga länder som har engelska som huvudmål (landsspråk?) Tillåt mig tvivla.
    Målgruppen är det intressanta. En sajt på svenska, som dessutom är skriven av en svensk, på en svensk domän, anses vända sig mot en svensk publik.
    Du kommer därför inte undan bara för att du använder dig av en server i ett annat land.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:36:59 följande:
    Tveksamt om han har rätt faktiskt. Innebär det att alla bloggar som är skrivna på engelska riktar sig mot samtliga länder som har engelska som huvudmål (landsspråk?) Tillåt mig tvivla.
    Språket har ingen större betydelse, mer än att det gör det tydligare vilka som är målgruppen.

Sidan kan vara skriven på engelska, men så länge du publicerar saker som uppenbart endast är intressant för svenskar, ja då gäller svensk lag.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:43:18 följande:
    Intressant är då att så många svenskar verkligen gör just det, med anledning av att de använder utländska servar. Är vanligt på sajter där man t.ex. säljer varor för att t.ex. undkomma vissa statliga avgifter osv. Skriven av en svensk? Det kan ju vara mycket svårt att bevisa vem som har skrivit texten.
    Sajter som säljer varor till Sverige kan ju handla om bolag som är registrerade utomlands. Du kommer inte undan moms etc enbart genom att välja ett danskt webhotell.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:46:30 följande:
    Fast en sida skriven på svenska är inte alls uppenbart intressant endast för svenskar. Finns ju mängder av andra nationaliteter som kan förstå den texten. Hela Norge och Danmark samt övriga svenskar som bor i andra länder sen åratal tillbaka.
    Ja? Skrev inte att endast svenskar förstod. Sa att det hjälpte till att tala om vilka som var målgruppen.

Och en sida skriven på svenska, som handlar om svenska sexualbrottslingar, torde vända sig till svenskar.
    Det faktum att man valt en .se domän gör det ännu tydligare.

Att sedan även danskar mfl förstår innehållet spelar ingen roll.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:50:31 följande:
    Moms får man dra av vid vissa inköp/försäljningar. Vem har pratat om moms? Och vem har pratat om att sälja varorna till andra svenskar?
    " Är vanligt på sajter där man t.ex. säljer varor för att t.ex. undkomma vissa statliga avgifter osv. "

Du får nog förtydliga vilka sajter du talar om och vilka dessa statliga avgifterna är
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:45:12 följande:
    Och min fråga kvarstår vad som gäller för sidor skrivna på engelska. Anses de vända sig till samtliga engelsktalande länder? Vilket av dessa länders lagar väljer man att följa då?
    Som sagt språket är inte det avgörande. Skriver du på engelska och hänger ut britter, ja då är det troligen brittiska lagar som gäller.

Men jag är dåligt påläst gällande andra länders lagar.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:51:43 följande:
    Mmm.. och jag står fast vid att jag inte tror att sidan TS pratar om är olaglig. Detta just för att den inte ligger på en svensk server. Vi kan inte heller med säkerhet veta att det är en svensk som har skrivit texten. Kanske är det en dansk medborgare? Någon får väl anmäla sidan så får vi se vem som har rätt.
    Så du tror att jag som svensk kan förtala vilken annan svensk som helst på min hemsida, men undkomma straff så länge jag väljer att ha min hemsida på en utländsk server?
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 20:56:10 följande:
    Skatt t.ex. Svenskar som bosätter sig utomlands, säljer varor via nätet och sedan inte betalar skatt, alltså inte följer svensk lag då de inte bor i landet. Att sidan är på svenska, skriven av en född svensk betyder inte att man följer svenska lagar. Lagen följer man i det land man är boende i. Vet inte om man får länka till dessa sidor men det finns mycket skrivet i media om detta. Helt nytt kan det väl ändå inte vara för dig?
    Nu är du lite tydligare så jag förstår vad du menar.

Beskattning är inte riktigt samma sak som lagar, och följer därför inte samma logik.

Men när det gäller tex ett utländskt företag som har en hemsida i utlandet, men riktar in sig på den svenska marknaden, ja då gäller svenska lagar.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän