Pelargonen skrev 2008-11-21 22:41:18 följande:
Nej, det har jag inte påstått. Du verkar läsa lite lamt och tolka lite som du vill. Samhället ska inte straffa. Däremot så är ett straff en offentlig handling och man är för alltid en "tidigare straffad". Sen betyder inte det att samhället alltid agerar utifrån det och att samhället ska fortsätta straffa. Mig veterligen har jag inte påstått det trots att du hävdar motsatsen? Och om du med "samhällets straff" menar att det blir svårare att få jobb efter vissa typer av brott så ja, då är det ju din syn på saken. Min syn är den att samhället har rätt att välja bort vissa personer från vissa yrken pga deras tidigare beteende. Som sagt.
En dom är en offentlig handling ja. Däremot rensas du är belastningsregister etc efter x-antal år, så de utdrag du får som arbetsgivare är inte heltäckande. Ngt jag iofs kan anse vara felaktigt.
Och ja, att folk som är nyfikna ska sitta och söka är kränkande och kommer att leda till ett extra straffande då dessa personer kommer få det svårt med allt ifrån bostad, till jobb till socialt umgänge. Även deras familjer riskeras att drabbas.
Att samhället ska ha rätt att välja bort i vissa yrken har jag ingenting emot, vilket nu är tredje gången jag skriver.
Det jag är emot är nyfikenhetssökandet. Jämför med Ratsit, folk älskar att snoka om vänner, kollegor och grannar.
Där ser jag inte nyttan utan enbart nackdelar.