• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Beyond Eternity skrev 2008-11-21 22:27:20 följande:

Så här långt har det varit ok
    Det här är FL, sajten med gummiregler.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 22:29:05 följande:
    Ja, självklart får den konsekvenser. De allra flesta av oss tänker oss ju därmed för innan vi skaffar oss olika roller/stämplar.
    Med det resonemanget så är du alltså återigen inne på att man inte kan förändras, och alltså inte ska kunna sona sitt straff, och att samhället ska sköta straffandet?

Kan bara inte förstå det resonemanget. Det ska alltid var staten som straffar...
    Sen kan vi diskutera hårdare straff etc, men alltid, alltid, bara staten som straffar !
  • Micke
    Queen70 skrev 2008-11-21 22:32:11 följande:
    TS,,,kan du inboxa den sidan till mig snälla??
    Bemöda dig med att läsa några inlägg i tråden så kommer du hitta länken.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-11-21 22:35:01 följande:

hittade en nära mig...
    Hur ska du nu förändra ditt liv?
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 22:41:18 följande:
    Nej, det har jag inte påstått. Du verkar läsa lite lamt och tolka lite som du vill. Samhället ska inte straffa. Däremot så är ett straff en offentlig handling och man är för alltid en "tidigare straffad". Sen betyder inte det att samhället alltid agerar utifrån det och att samhället ska fortsätta straffa. Mig veterligen har jag inte påstått det trots att du hävdar motsatsen? Och om du med "samhällets straff" menar att det blir svårare att få jobb efter vissa typer av brott så ja, då är det ju din syn på saken. Min syn är den att samhället har rätt att välja bort vissa personer från vissa yrken pga deras tidigare beteende. Som sagt.
    En dom är en offentlig handling ja. Däremot rensas du är belastningsregister etc efter x-antal år, så de utdrag du får som arbetsgivare är inte heltäckande. Ngt jag iofs kan anse vara felaktigt.

Och ja, att folk som är nyfikna ska sitta och söka är kränkande och kommer att leda till ett extra straffande då dessa personer kommer få det svårt med allt ifrån bostad, till jobb till socialt umgänge. Även deras familjer riskeras att drabbas.

Att samhället ska ha rätt att välja bort i vissa yrken har jag ingenting emot, vilket nu är tredje gången jag skriver.

Det jag är emot är nyfikenhetssökandet. Jämför med Ratsit, folk älskar att snoka om vänner, kollegor och grannar.
    Där ser jag inte nyttan utan enbart nackdelar.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 22:53:27 följande:
    Ja, jag har förtått din åsikt, har ju liksom läst dina inlägg varav vissa är upprepningar (kanske 3 gånger?) som du själv skriver. Däremot så upplever jag att du slarvläser och tolkar in lite som det passar dig. Därav mitt föregående inlägg, det du ovan citerar.
    Nej jag läser inte lamt (vad det nu är för ett uttryck ?) .

Jag läser vad du skriver, men jag verkar inte få dig att förstå konsekvenserna av dina åsikter.

Vad är fel med nuvarande system? Begränsa kännedomen till de som har nytta av kunskapen? Varför ska grannen vet att jag dömd för fortkörning? Eller att jag sålde narkotika för 20 år sen? Eller att jag cyklat full? (eller vad "jag" nu kan tänkas ha hittat på)
  • Micke
    Escher skrev 2008-11-21 23:00:42 följande:
    Problemet här är snarare att offentliga handlingar publiceras vilket inte är tillåtet hur som helst. I brottsbalken 5 kap 1 står: "1 §. Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar." Det är alltså mycket möjligt att publicering innebär förtal.
    Om inte annat bryter det mot PUL. (inlägg 384)
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 23:12:58 följande:
    Du försöker få mig att förstå konsekvenserna av mina åsikter? Ja, jissus amalia! Vad ska jag säga? Du försöker få mig att tycka som du. Du anser inte att jag eller någon annan har nytta av att veta att grannen är pedofil, inte sant? Tråden handlar inte om att någon har sålt narkotika för 20 år sen eller att någon annan har cyklat full. Du som nyss var så noga med att diskutera det tråden handlar om kanske själv ska hålla dig till ämnet? Och ja, jag tycker också det är sorgligt och beklagligt att vissa i samhället stämplas för något de inte är och/eller inte LÄNGRE är. Men pedofil (vilket ju är vad tråden handlar om) är man hela livet. Det slutar man inte vara bara för att man slutar utnyttja barn sexuellt. Är den den åsikten du så gärna vill få mig att inse konsekvensen av? Då måste du kontakta den/de som befäst vad "pedofil" egentligen innebär att vara samt hur man kategoriserar dem.
    Nej, jag försöker få dig att resonera vidare.

Men är det enbart sexualbrott du väl göra offentliga, eller är det alla brott?

Pedofili kan du inte dömas för, det är en sjukdom. Det finns de som är pedofiler utan att utnyttja barn, och det finns de som inte är pedofiler som utnyttjar barn. Vilka är det du vill hänga ut?
    Konsekvenserna av att hänga ut pedofiler innebär även att dessa blir rädda för att söka vård. Fanns ngn artikel där rädda barnen argumenterade just emot uthängningen, ska se om jag finner den
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 23:18:12 följande:
    Grundproblemet kan jag tycka är att straffen för dessa typer av brott är alldeles för milda. Samhället blir oroliga och känner sig säkert i många fall tvingade att ta lagen i egna händer och själva vidta åtgärder för att skydda sig själva, sina barn och sin övriga familj. Hade sexualförbrytare (de som begår grova övergrepp/våldtäkter) faktiskt fått sitta inne på livstid hade dessa internetsidor inte haft ett allmänintresse. Jag tror att straffskalorna och samhällets syn på lagarna är grundproblemet i frågan.
    Äntligen ngt vi är överens om.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 23:30:03 följande:
    Pedofili är ingen sjukdom. Det är en läggning och går inte att bota. Däremot kan man med vård lära sig hitta verktyg för att inte begå brott. Men pedofil är man för evigt, tills man dör. Hänga ut? Jag tycker att dömda sexualförbrytare (där våldet är betraktat och bedömt som grovt) skall publiceras för allmänheten. Det gör de ju redan idag eftersom domarna är offentliga. Däremot så eftersöker jag ett statligt register över internet som underlättar sökandet för de som vill läsa domar och mål. Vilka blir rädda för att söka vård? De som inte är straffade? De kommer ju inte att hängas ut eftersom det inte blir någon dom mot dem för att de söker hjälp. En dom kan endast den som begår ett brott få.
    Pedofili är en sjukdom och är klassad enligt DSM IV.

Är det enbart sexualbrott du vill få publicerade i en databas på internet, eller alla brott/domar?
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän