• janne j

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Zamorak skrev 2008-11-24 13:16:57 följande:
    en mindre ute, grannen tar vi sen. janne j skrev 2008-11-24 13:15:10 följande:
    Ska du inte lobba för att man ska skjuta alla pedofiler, dömda som odömda när du ändå är igång?
  • janne j
    Zamorak skrev 2008-11-24 13:22:15 följande:
    jupp, inget jag brytt mig om
    Det är lätt att säga men desto svårare i praktiken
  • janne j
    Zamorak skrev 2008-11-24 13:30:52 följande:
    pratar dömda , inte oskyldiga
    Det finns ett antal exempel på personer som blivit oskyldigt dömda för pedofili, ett fall tog uppdrag granskning upp för ett par år sedan och han vart beviljad resning och blev frikänd.

Fast det är klart vem bryr sig om oskyldiga hängs ut eller offren för den delen, de flesta offers förövare är deras närmast anhöriga såsom föräldrar, syskon eller vänner......
  • janne j
    Zamorak skrev 2008-11-24 13:41:47 följande:
    då är dom alltså inte skyldiga mer och då inte me på sidan.
    många har suttit inne flera år innan de beviljas resning, däribland det exemplet uppdrag granskning tog upp, han hade med all sannolikhet funnits med på någon av dessa hemsidor.

Vad har du för åsikt om att man indirekt hänger ut brottsoffren i och med att man offentliggör gärningsmännen, det är som sagt i de flesta fallen en nära anhörig som är förövare och som förgriper sig på offret och då är det också i många fall väldigt enkelt att leta fram vem offret är om deras förövare hängs ut.
  • janne j
    Zamorak skrev 2008-11-24 13:50:53 följande:
    Men nu är han ju inte med eller hur?
    Inte han men vad är det som säger att inte andra oskyldigt dömda hängs ut på dessa sidor?

Och vad har du för åsikt om att man hänger ut brottsoffren på köpet?
  • janne j
    Zamorak skrev 2008-11-24 13:54:05 följande:
    Så om de visar sig att dom är oskyldiga så tar dom bort dom me. Dom hänger inte ut brottsoffer. janne j skrev 2008-11-24 13:52:58 följande:
    Fast blir man väl uthängd och anklagad för att vara pedofil så får man dras med det resten av sitt liv oavsett om man är skyldig eller ej. Och det är väldigt enkelt i många fall att ta reda på vem offret är om gäningsmannen/kvinnan är förälder eller syskon med honom/henne även om inte dessa sidor namnger offren.
  • janne j
    vadermom skrev 2008-11-25 17:39:11 följande:
    Tänkte bara skvallra om att sidan sexoffender är under utredning
    Bra, jag hoppas de som ligger bakom sidan blir åtalade och fällda i domstol också
  • janne j
    dextrosol skrev 2008-11-25 18:00:18 följande:
    Bara nyfiken på era resonemang angående sexoffender.. Alltså varför tycker ni sidan är "dålig"?
    Då dessa sidor hänger ut folk som är dömda för sexbrott samt tillhörande domar så hänger man samtidigt ut deras offer då dessa i många fall är barn till förövaren eller nära släktingar/vänner. Sedan står offrens namn i vissa fall även med i dommarna så det är i många fall väldigt enkelt att luska reda på vem offret/-en är.

Likaså finns det dömda sexförbrytare som visats sig vara oskyldiga och som har blivit beviljats resning samt blivit frikända men de riskerar också hängas ut på dessa sidor. Och har en oskyldigt dömd en gång blivit utpekad som pedofil så är det i princip omöjligt att få bort den stämpeln och deras liv är i många fall i princip förstört.
  • janne j
    kengru skrev 2008-11-25 18:31:16 följande:
    Men dessa domar finns ju att "plocka ut" för vem som hellst i alla fall, så vad spelar det för roll att det läggs ut offentliga handlingar på webben? De är ju inte sekretessbelagda?
    Genom att göra dem lättåtkomliga för gemene man så är det många som läser dem också, se bara på hur det gick med förundersökningen på arbogamorden som tyskan genomförde dessa dokument spreds som en löpeld på några dagar så de vart/är lättillgängliga för vem som helst att läsa, dessa inkluderar bilder från obduktionen osv.

Sedan kan man fråga sig hur kul brottsoffren tycker det är när de hängs ut till allmän beskådan, de kanske inte nämns vid namn men står det i dommen att X förgrep sig på sina barn så behöver man inte vara något geni för att relativt snabbt ta reda på vad ungen/-arna heter och var de bor. Därmed är risken uppenbar att ungen/-arnas kompisar eller deras föräldrar alternativt andra i deras närhet får veta vad de har råkat ut för.
  • janne j
    kengru skrev 2008-11-25 19:56:16 följande:
    JanneJ; och hur "skadade" det domslutet i arbogamorden, att informationen kom ut alltså? Sen vad gäller offren eller den dömdes familjemedlemmar så är det fruktansvärt att utsätta dem för mer lidande än nödvändigt, samtidigt så handlar det som sagt om effentliga handlingar, sen att informationen när ut till många fler är inte nödvändigtvis bara till ondo. Jag skulle vilja veta om nån som förgriper sig på människor bor i min omgivning, nu vet jag att det finns en mängd förgripare som aldrig åkt fast, men om nu möjligheten finns att hålla koll på de som har blivit dömda är det toppen. Det finns inget system som är perfekt, offer får lida o de som är oskyldigt dömda likaså, varför inte flytta, börja om på ny ort, så hade jag gjort.
    Vad hjälper det att flytta till ny ort om man blir uthängd på nätet oavsett om man är brottsoffer eller gärningsman? Inte ett skit skulle jag vilja påstå
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän