• MaijaO

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Nej, det strider mot allt vad ett rättssamhälle står för. Om jag hade publicerat namn och adress på den man som knullade mig från det jag var 8 år tills det jag var 12 så hade det gjort mig till en lika dålig människa som han. Civila lynchmobbar är inget eftersträvansvärt. Öga för öga, tand för tand hör medeltiden till. JAg är större och bättre än så och jag hoppas verkligen att majoriteten av invånarna i detta land också är det.

• MaijaO

Nej, det är det inte. Men att starta en sida där man medvetet letar upp vissa som är dömda för ett visst brott och hänger ut dem är oetiskt. Det kan trigga igång helt befängda aktioner. Och man vet inte alltid hela historien bakom vissa dommar. Ponera att en 16 årig kille och en 14 årig tjej blir kära och har sex. Rent juridiskt kan han bli dömd för våldtäkt på underårig och hängas ut på nätet. Dessutom så är det inte bara förövaren som blir lidande. Säg att du har ett ovanligt efternamn och bor på en liten ort, din farfars bror blir dömd för någon form av sexualförbrytelse. Hur hade då dina barns skolgång sett ut? Antagligen hade du fått byta efternamn och flytta från din hemstad. Världen är inte svart och vit, ond och god. Livet och mänskliga handlingar är mer komplexa än så.

Andrea skrev 2008-11-15 21:06:03 följande:
    Men tycker ni att det är dåligt att domar är offentliga handlingar?
  • MaijaO

Absolut. Att bli stämplad som "offer" är oerhört stigmatiserande. Och tro mig, jag vet....

Airlee skrev 2008-11-15 21:16:36 följande:
    Att en förövare hängs ut kan dessutom leda till att ett offer outas utan att själv vilja det... Om det är någon som folk vet har haft nära kontakt med den dömde. Sånt ska man få välja själv att berätta vid rätt tidpunkt och inte behöva vara med om att folk tittar i smyg och "undrar om..."
  • MaijaO

För det första så är det just det vi absolut inte vill. Att bli kallade för "de stackarna", jag har blivit utsatt men jag är fan inget hjälplöst "stackars offer". Har du någon som helst aning om hur det känns att bli utpekad som offer? Vet du hur det känns att hela tiden ha en massa folk som trippar på tå runt en och behandlar en som en tidsinställd bomb, en ynkling, någon som man ömkar? Och hur fan menar du att du skulle kunna lägga ut en dom på nätet och tro att inte de som utsatts blir utpekade?? Men det är ju kanske bra, för det är ju en allmänt känd "sanning" att de som är pedofiler ofta varit utsatta själva. Så hade det inte varit bra om vi gjorde en lista på nätet där vi som blivit utsatta för sexuella övergrepp som barn hängs ut med namn och adress? Då vet du ju var det bor potensiella pedofiler i ditt område!

versan skrev 2008-11-15 21:31:18 följande:
    jag pratade bara om förövare (ej offren) huua dom stackarna har ju lidigt tillräckligt.
  • MaijaO

"Den flickan kommer ju aldrig att bli normal, hon är förstörd för resten av sitt liv..." Tack gode gud för att man inte började tro på den klychan själv. Att bearbeta ett övergrepp är en enormt jobbig och segdragen process som kräven en helvetes massa arbete. Får man från början vata att man inte har en chans att ta sig igenom det så hade man ju aldrig lyckats. Inte fan hade det varit någon ide att kämpa om man inte trodde att det fans något bra liv att kämpa för.

Triskele skrev 2008-11-15 21:46:32 följande:
    Svar på #192Eller varför inte folk som säger att man är förstörd. För evigt trasig, att man aldrig kan bli hel igen... Vad fan vet dom om det. Snacka om att vara nedslående och fördomsfulla.
  • MaijaO

Jag stavar som de blinde slåss men det får ni leva med.

• MaijaO

Är det inte ironiskt att de som är för sidor som denna motiverar det med att de vill skydda offren. Och vi som är mot sidor som denna faktiskt utgörs av just... offren.

Och marie1973. Länken finns i ts gästbok. När du läser på sidan, notera att många av de som hängs ut faktiskt är barn.

• MaijaO

Problemet är väl kanske också, som redan nämts åtskilliga gånger i denna tråden, att man inte bara hänger ut förövaren utan även offret och alla anhöriga till både offer och förövare.

• MaijaO

Alla som arbetar med barn måste lämna in ett utdrag från brottsregistret till sin arbetsgivare. Även kökspersonal på skolor o.s.v.

• MaijaO

I syfte att åstakomma vad?

Zamorak skrev 2008-11-22 20:09:44 följande:
    Att dom är dömda och ska hängas ut, sen är de du som märker ord .
  • MaijaO

Som tidigare har sagts så kollar man raden upp alla som jobbar i miljöer där barn vistas mot brottsregistret så det syftet kan denna sida inte användas för. Och vad ska du som granne göra mad informationen om att din granne blivit dömd för sexbrott? betänk att de flesta sexbrottslingar aldrig blir dömda. Hur ska du hantera dina grannar utifrån den informationen?

Zamorak skrev 2008-11-22 20:13:38 följande:
    Så du kan tex kolla vem som är dömd som bor nära dig eller jobbar på ditt barns skola/dagis
  • MaijaO

Jo, det har de. Jag har sett flera på den sidan som ännu inte fyllt 18.

Zamorak skrev 2008-11-22 20:25:20 följande:
    Dom har inte hängt ut barn, så de kan du släppa
  • MaijaO

Så som svar på min första fråga så menar du att man ska hänga ut dömda sexbrottslingar på nätet i syfte att skydda barnen?

Zamorak skrev 2008-11-22 20:26:27 följande:
    Svar på #762Och vad ska du som granne göra mad informationen om att din granne blivit dömd för sexbrott? Jag har allt o göra me de, inte fan ska han vara kvar brevid mina barn då.
  • MaijaO

Jag förstår din önskan att skydda dina barn från sexbrott. Det vill väl alla föräldrar. Men pedofiler är inte minder begåvade än resten av befolkningen, varesig socialt eller inteligensmässigt. De vet hur samhället ser på deras läggning och vilka konsekvenser det kan få för dm själva. Så det är ytterst få pedofiler som lurar i buskarna på lekplatsen eller hoppar på grannens ungar. Majoriteten av alla pedofiler ser till att skapa förtroendefulla relationer med sina offer, det vill säga de utnyttjer sin bästa kompis barn, sina syskonbarn eller sina egna barn eller barnbarn. Så det största hotet mot dina barn finns i din närmaste omgivning. Majoriteten av alla pedofiler blir inte heller dömda för sina brott. Så om du har en dömd pedofil i ditt område så har du säkert ytterligare 10 till som bara inte har blivit dömda. Som du inser kan du då inte skydda dina barn genom att försöka kontrollera vem som är pedofil eller inte, det är en omöjlighet. Och skulle du försöka göra det så skulle du antagligen göra dina barn en otjänst eftersom du då genom ditt paranoida sätt skulle förmedla en bild av världen som en otrygg, hotfull och farlig plats att leva i. Det ända sättet att skapa en någorlunda säkerhet åt dina barn måste istället vara genom dina barn. Lär dem att de alltid har full rätt till sin egen kropp och att själv sätta gränser för vad som är ok eller inte. Pussa aldrig ditt barn om det säger nej, tvinga aldrig ditt barn att krama en annan människa även om det så är mormor. För gör man det så förmedlar man att vi vuxna har rätt att kräva fysisk kontakt av barnet. Och undervisa barnet om vad som är ok och vad som inte är det. En treåring ska veta att ingen vuxen förutom mamma pappa och dagispersonalen har rätt att klä av eller ta på barnet under kläderna. Och att ingen vuxen kan begära att barnet tar på den vuxne, mad eller utan kläder. Lär också barnet att det ska berätta för dig om de upplevt något som kännts kränkande. Och följ upp med att verkligen lyssna när barnet berättar även om det är något så trivialt att 2 åriga Ellen på dagis gav ditt barn en puss som han eller hon inte ville ha. Lyssnar du och bekräftar ditt barns känslor i sådanna situationer ökar chanserna för att ditt barn ska berätta för dig när morbror Kalle tungkyste henne/honom på nyårsafton. Där har du det bästa verktyget du kan få fär att skydda ditt barn. Inte genom att hänga ut ett fåtal sexförbrytare på nätet och därmed också riskera privata lynchmobbar men värst av allt indirekt ochså hänga ut offret, ofretts familj och förövarens familj.

Tack för mig. Nu går jag och lägger mig.

Zamorak skrev 2008-11-22 20:29:49 följande:
    Så ser jag hur dom ser ut, inte precis som mina barn sitter o glor på dom sidorna .
  • MaijaO

Missade att citera. Mitt inlägg var riktat till Zamorak

MaijaO skrev 2008-11-22 21:04:42 följande:
    Jag förstår din önskan att skydda dina barn från sexbrott. Det vill väl alla föräldrar. Men pedofiler är inte minder begåvade än resten av befolkningen, varesig socialt eller inteligensmässigt. De vet hur samhället ser på deras läggning och vilka konsekvenser det kan få för dm själva. Så det är ytterst få pedofiler som lurar i buskarna på lekplatsen eller hoppar på grannens ungar. Majoriteten av alla pedofiler ser till att skapa förtroendefulla relationer med sina offer, det vill säga de utnyttjer sin bästa kompis barn, sina syskonbarn eller sina egna barn eller barnbarn. Så det största hotet mot dina barn finns i din närmaste omgivning. Majoriteten av alla pedofiler blir inte heller dömda för sina brott. Så om du har en dömd pedofil i ditt område så har du säkert ytterligare 10 till som bara inte har blivit dömda. Som du inser kan du då inte skydda dina barn genom att försöka kontrollera vem som är pedofil eller inte, det är en omöjlighet. Och skulle du försöka göra det så skulle du antagligen göra dina barn en otjänst eftersom du då genom ditt paranoida sätt skulle förmedla en bild av världen som en otrygg, hotfull och farlig plats att leva i. Det ända sättet att skapa en någorlunda säkerhet åt dina barn måste istället vara genom dina barn. Lär dem att de alltid har full rätt till sin egen kropp och att själv sätta gränser för vad som är ok eller inte. Pussa aldrig ditt barn om det säger nej, tvinga aldrig ditt barn att krama en annan människa även om det så är mormor. För gör man det så förmedlar man att vi vuxna har rätt att kräva fysisk kontakt av barnet. Och undervisa barnet om vad som är ok och vad som inte är det. En treåring ska veta att ingen vuxen förutom mamma pappa och dagispersonalen har rätt att klä av eller ta på barnet under kläderna. Och att ingen vuxen kan begära att barnet tar på den vuxne, mad eller utan kläder. Lär också barnet att det ska berätta för dig om de upplevt något som kännts kränkande. Och följ upp med att verkligen lyssna när barnet berättar även om det är något så trivialt att 2 åriga Ellen på dagis gav ditt barn en puss som han eller hon inte ville ha. Lyssnar du och bekräftar ditt barns känslor i sådanna situationer ökar chanserna för att ditt barn ska berätta för dig när morbror Kalle tungkyste henne/honom på nyårsafton. Där har du det bästa verktyget du kan få fär att skydda ditt barn. Inte genom att hänga ut ett fåtal sexförbrytare på nätet och därmed också riskera privata lynchmobbar men värst av allt indirekt ochså hänga ut offret, ofretts familj och förövarens familj.Tack för mig. Nu går jag och lägger mig.
  • MaijaO

Jo, det gör de. Eftersom alla domarna är länkade så finns alla dokument som ligger till grund för domen också länkade. Så där står namn, adress och personnummer på offren samt ingående detaljer om vad de varit utsatta för. Så vem som helst som vill gotta sig lite i andras olycka har just med en sådan sida hittat en riktig skattkista. Dessutom finns det säkert en del som använder dessa domstolsdokument i samma syfte som aktuellt rapports "läsarnas brev".

Zamorak skrev 2008-11-24 13:54:05 följande:
    Så om de visar sig att dom är oskyldiga så tar dom bort dom me.Dom hänger inte ut brottsoffer. janne j skrev 2008-11-24 13:52:58 följande:
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän