Jag förstår din önskan att skydda dina barn från sexbrott. Det vill väl alla föräldrar. Men pedofiler är inte minder begåvade än resten av befolkningen, varesig socialt eller inteligensmässigt. De vet hur samhället ser på deras läggning och vilka konsekvenser det kan få för dm själva. Så det är ytterst få pedofiler som lurar i buskarna på lekplatsen eller hoppar på grannens ungar. Majoriteten av alla pedofiler ser till att skapa förtroendefulla relationer med sina offer, det vill säga de utnyttjer sin bästa kompis barn, sina syskonbarn eller sina egna barn eller barnbarn. Så det största hotet mot dina barn finns i din närmaste omgivning. Majoriteten av alla pedofiler blir inte heller dömda för sina brott. Så om du har en dömd pedofil i ditt område så har du säkert ytterligare 10 till som bara inte har blivit dömda. Som du inser kan du då inte skydda dina barn genom att försöka kontrollera vem som är pedofil eller inte, det är en omöjlighet. Och skulle du försöka göra det så skulle du antagligen göra dina barn en otjänst eftersom du då genom ditt paranoida sätt skulle förmedla en bild av världen som en otrygg, hotfull och farlig plats att leva i. Det ända sättet att skapa en någorlunda säkerhet åt dina barn måste istället vara genom dina barn. Lär dem att de alltid har full rätt till sin egen kropp och att själv sätta gränser för vad som är ok eller inte. Pussa aldrig ditt barn om det säger nej, tvinga aldrig ditt barn att krama en annan människa även om det så är mormor. För gör man det så förmedlar man att vi vuxna har rätt att kräva fysisk kontakt av barnet. Och undervisa barnet om vad som är ok och vad som inte är det. En treåring ska veta att ingen vuxen förutom mamma pappa och dagispersonalen har rätt att klä av eller ta på barnet under kläderna. Och att ingen vuxen kan begära att barnet tar på den vuxne, mad eller utan kläder. Lär också barnet att det ska berätta för dig om de upplevt något som kännts kränkande. Och följ upp med att verkligen lyssna när barnet berättar även om det är något så trivialt att 2 åriga Ellen på dagis gav ditt barn en puss som han eller hon inte ville ha. Lyssnar du och bekräftar ditt barns känslor i sådanna situationer ökar chanserna för att ditt barn ska berätta för dig när morbror Kalle tungkyste henne/honom på nyårsafton. Där har du det bästa verktyget du kan få fär att skydda ditt barn. Inte genom att hänga ut ett fåtal sexförbrytare på nätet och därmed också riskera privata lynchmobbar men värst av allt indirekt ochså hänga ut offret, ofretts familj och förövarens familj.
Tack för mig. Nu går jag och lägger mig.
Zamorak skrev 2008-11-22 20:29:49 följande:
Så ser jag hur dom ser ut, inte precis som mina barn sitter o glor på dom sidorna .