• LillaEm

Rädd för att dö vid förlossning nr 2. Hur ovanligt är det att det händer??

Jag var jätte lugn inför min första förlossning för 3 år sedan och det var bara positivt för mig att föda barn. Men nu när min dotter finns har jag plötsligt fått nojan att jag ska dö vid nästa förlossning till sommaren. Skulle behöva veta hur ovanligt det faktiskt är. Men visst händer det... Usch.

• Svar på tråden Rädd för att dö vid förlossning nr 2. Hur ovanligt är det att det händer??
  • prickig

Mycket ovanligt.

Vid en snabb sökning hittade jag siffror från WHO från 2005 - tror nog att de siffrorna stämmer ganska bra fortfarande.

I alla fall. Mödradödligheten (dödsfall i samband med graviditet eller inom 42 dagar efter förlossning) i Sverige angavs då till 3/100 000. Med andra ord, för varje 100 000 levande födda barn dör tre kvinnor. Det är bland det lägsta i världen (i vissa delar av världen är siffran 1000/100 000)

• nyfikna mamman

Lilla Em,

Jag är också en sån där nojig typ som tror att hemska saker kan hända. Jag var rädd under min första gaviditet så jag bestämde mig för att attackera rädslan. Alltså läste jag allt om förlossningar och allt annat som kan hända. Rädslan försvann nånstans när jag satt och grät över vackra och brutala förlossningsskildringar. Jag säger inte att det funkar för alla, men kunskap funkar för mig. Sen tycker jag du ska kontakta auroramottagningen om du känner dig stressad för det här kan ju förstöra din graviditet.

Jag har kännt mig rädd för att dö ofta sedan min son föddes och jag tror att det är för att jag har insett att jag har så mycket att förlora. Och kanske att man inte känner att man förtjänar allt det fantastiska man har?

• bf081130

du kan själv kolla i socialstyrelsens "dödsorsaksregister", finns öppet på deras hemsida. där kan du söka på förlossning.

hörde om en tjej i linköping som dog under förlossningen nu i augusti i år, trodde typ inte att det kunde hända här i sverige. men det kan det, även om det är sjukt ovanligt. i snitt tre/år om jag minns rätt.

läs den här artiklen, så fattar du att vi bor i ett otroligt tryggt land, trots allt:

www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1842278,00.html

• TheFamily

Jobbar som uska på förlossningen sedan 5 år tillbaka och varit med på över 1700 förlossningar och JAG har aldrig varit med om nån kvinna som dött vid förlossningen.

• Courage

Fast du, om du åker bil till förlossningen är bilfärden mycket farligare än själva förlossningen... Men jag förstår känslan, tänkte tanken själv under graviditet nr 2.

• Malis81

Jag oroade mig hysteriskt mkt för allt när jag fått mitt första barn. Var liksom inte hälsosamt. Var livrädd att ngt skulle hända mitt barn, el ngn av mig o pappan. Säger som nyfikna mamman; jag satt också o läste massa hemskheter bara för att se vad mkt som faktiskt går att göra. Kollade på riskförlossningar o mamma sa åt mig att sluta men jag kontrade m att det gör mig lugnare. Jag ser att de faktiskt kan göra så otroligt mkt inom vården för våra barn o för oss vuxna. Sen fick jag mitt andra barn o oron är som bortblåst. eller... den finns där men är nu mer hälsosam. Oro i lagom dos är bara nyttigt men det får inte gå överstyr. Idag mår jag så himla bra o njuter av mina mirakel istället för att må dåligt o oroa mig över att ngt ska hända. Hoppas att du också kommer dit snart för livet blir så mkt mer fantastiskt då!

O som de säger i tråden. Det är jätteovanligt att mamman dör i samband m förlossningen. Lycka till!

• Carinamamma84
    Ts hande samma kännsla men 2:a var med snitt och ja då hände det lite saker tyvärr men jag lever hehe
    Oroa dig inte inte kommer du att dö du har ju dit barn hos dig som älskar sin mamma
    och behöver
    En förlossning är mkt mer säkrare en kejsarsnitt.
    050607 - 080814 mamma älskar er Ebba&Amadeus
  • I Cecilia I

Jag är inte rädd för själva förlossningen, men jag har också blivit livrädd att dö under den, så att min son ska förlora sin mamma. Jag tänkte inte ens tanken när jag väntade sonen. Ja det är väl en moderlig instinkt att man alltid ska finnas för sitt barn.....

• MikaelaEriksson

kvinnorna dör oftast av en orsak, t ex att man är jehova eller vafan de heter, dom tar inte emot blod och dör hellre istället, de är nog bara de som dör skulle jag tro.

• LillaEm

MikaelaEriksson skrev 2008-12-13 15:09:19 följande:

kvinnorna dör oftast av en orsak, t ex att man är jehova eller vafan de heter, dom tar inte emot blod och dör hellre istället, de är nog bara de som dör skulle jag tro.
    Ja, det var ju också en teori. Men visst, det finns nog oftast en bakomliggande orsak eller beslut som dessa. Omöjligt att förstå.
Svar på tråden Rädd för att dö vid förlossning nr 2. Hur ovanligt är det att det händer??