• CeciliaBa

Husqvarna spis?

Någon som köpt nyligen? Verkar dom bra? Tycker man hör lite dåligt om Electrolux och de ingår väl i samma koncern? Vet inte om det betyder något men...

• Svar på tråden Husqvarna spis?
  • CeciliaBa

Intressant! Vi funderade lite på om man behöver dubbelugnar. Och induktion...det har vi aldrig prövat. Är det som gasspis? Min sambo vill ha det men då måste man ju ha gas i huset. Vad fick ni betala för er? Den var inte billig antar jag?

• maximum

Den har nästan samma effekt som en gasspis. Så jag är jätte nöjd.
    Man kan lixom bestämma mer över vad som ska hända med värmen.
    Jag använder ofta dubbla ugnar. Om man tex. Har pot.gratäng och kyckling. Iofs är det värmluft där nere.
    Sen om jag har nåt i ugnen och steker köttet till så har jag den andra ugnen på ca 80C så kan jag varmhålla köttet.

Tror den kostar mellan 20-25 tusen

• CeciliaBa

Billigt och bra ! Men det verkar ju vara otroligt fin. Vi hade egentligen inte tänkt spendera riktigt så mycket. Vi har en hederlig gammal Husqvarna Regina från -81 nu och den är ju inte alltför rolig utséendemässigt. Sedan börjar ugnen krångla nu. Funderar på en varmluftugn (inte dubbel) och ev. induktion. Jag älskar inte att laga mat så det räcker gott tror jag. Vi ska iväg och kika idag.

• maximum

ok.
    Själv jobbar jag i kök så man vet ju lite vad man vill ha.
    Men induktion kan jag absolut säga att ni ska ha.
    Det finns spisar där det är det på 2 plattor men välj en där det är det på alla.
    För du kommer upptäcka hur bra det och och ångra dig annars.
    Lyckat till

• CeciliaBa
    maximum skrev 2008-11-09 10:16:19 följande:
    ok.Själv jobbar jag i kök så man vet ju lite vad man vill ha.Men induktion kan jag absolut säga att ni ska ha.Det finns spisar där det är det på 2 plattor men välj en där det är det på alla.För du kommer upptäcka hur bra det och och ångra dig annars.Lyckat till
    Tack snälla! Ja, det när nog så att man kanske ångrar sig annars... Vem vet, kanske man blir en riktig köksmästare efter att ha köpt en roligare spis! Jag menar...hur kul är det på en brunvit gammal regina...
  • maximum

Tittade på den oxå. Den är jättefin.
    Den duger mycket gott och väl.

• k girl

Tänk bara på att alla kastruller inte fungerar på induktionshällar, jag och min make gjorde ett test och det var typ bara våra gjutjärnspannor som skulle funka. Inte kul att behöva byta ut alla pannor och grytor för att man köper ny spis kanske.

• CeciliaBa

Måste fråga dig...när jag kikar på spec så står det 230V. Det fungerar inte för oss för vi har 400V. Bor du i lgh el hus?

• CeciliaBa
    k girl skrev 2008-11-09 10:21:50 följande:
    Tänk bara på att alla kastruller inte fungerar på induktionshällar, jag och min make gjorde ett test och det var typ bara våra gjutjärnspannor som skulle funka. Inte kul att behöva byta ut alla pannor och grytor för att man köper ny spis kanske.
    Nej...vi har bara en kastrull som skulle passa i nuläget och sedan gjutgärn. Men ibland har dom erbjudanden att man får ett kastrullpaket. Men har inte sett något nu. Kanske får man önska i julklapp !
  • maximum

Jag bor i hus.
    Kan inte det där med med kablar och ström. Det fixade sambon.
    Du kan testa med en magnet på dina grytot och se om de fungerar på induktion.
    Fastnar magneten så funkar den.
    Induktion går ju på magnetism. Och du kan därför inte starta plattan utan någon på den. Så det är ju en klar fördel

• maximum
    CeciliaBa skrev 2008-11-09 10:25:28 följande:
    Nej...vi har bara en kastrull som skulle passa i nuläget och sedan gjutgärn. Men ibland har dom erbjudanden att man får ett kastrullpaket. Men har inte sett något nu. Kanske får man önska i julklapp !
    Ikea har bra grytor till bra priser.
  • CeciliaBa

Ja, det är det. Bra när man har barn. Jag får kolla upp det här med strömmen!

• CeciliaBa
    maximum skrev 2008-11-09 10:29:03 följande:
    Ikea har bra grytor till bra priser.
    Oj...vad bra! Litar på dig kocken !
  • MINA GOA BARN

Det är den spis jag allrahelst vill ha. Vi har tittat på den sen förra vintern. Electrolux har också en likadan, men jag föredrar nog Huskvarnas pga deras låsmekanism på övre ugen som är mycket stabilare än vad det är på Electroluxen.

Spisen kostar ju en slant, men den har faktiskt sjunkit lite i pris också sen vi började kolla den.

Vi har även tittat på andra alternativ, också det Huskvarna eller Electrolux, finns ju många varianter. Bla en med dubbelugnar, men med vred som sitter nästan uppepå hällen. Jag undrar, blir det verkligen bra? Är vreden inte i vägen? Blir det inte väldigt flottigt runt vreden?

Jag längtar VERKLIGEN efter en ny spis, vi har jättefin kyl o frys från Electrolux i rostfritt eller vad det nu kallas, vad som saknas är ny spis och diskmaskin, sen kan vi också köpa nya underskåp....

Vår gamla spis är nämligen 70 cm bred, vit, gammal, ful o funkar sådär, hela vårt kök är sen -68, så det är hög tid att renovera köket. Problemet är bara att jag pluggar, så inkomsterna är mycket små. Suck, SÅ jag längtar efter en ny spis och nytt kök!

Lyckos och grattis er som har skaffat så fin spis!

• CeciliaBa

Ojojoj...nu har vi nog bestämt oss. Det blir förmodligen den Husqvarnan jag länkande till. Visst...skulle hellre ha touchkontroll men det var ju flera tusen kronors skillnad mellan modellerna. Jaja..detta kanske jag kommer svära över senare ! Men jag är helt såld på induktion. Vi har också 70 cm spis nu och kök från -62. Rätt coola orginalluckor och ny tapet och retrogolv. Så köket känns väldigt hemtrevligt. Bara spisen som fattades. Vi har så mycket annat som vi måste prioritera i renoveringsväg så köket får vara som det är nu.

• maximum

Grattis till valet.
    Att ha touchhäll känns bara lite mer lyxigt annars är det ju ingen skillnad.
    Kan erkänna att det finns en nackdel med touch.
    Är man blöt om händerna så funkar det inte alltid.

Svar på tråden Husqvarna spis?