• juliariiel

Vill flytta till Malmö.Men hur????

Hej! Jag vill flytta till Malmö, för att där jag bor nu (i Uppsala) är väldigt dåligt med jobb. Arbetar på sjukhus som timvikarie och vet inte hur mycket kommer jag att jobba nästa månad, arbetgivaren kan tyvär inte erbjuda någon anställning pga dåliga ekonomi på sjukhus, dessutom kommer de att ta bort timvikarier.Jag vet att i Malmö det är mycket bättre med jobb och dessutom älskar jag Malmö och gillar människor som bor där. I alla fall....jag bodde i Malmö tidigare, men bara 6 mån. Har just nu 2 barn (7 och 1,7) och deras pappa bor också i Malmö. Pappan vill att vi alla flyttar till Malmö men han är helt opålitlig människa, därför det går inte att räckna med honom. Därför undrar jag hur kan jag flytta till Malmö helt själv med mina barn? Hur flyttar t.ex. studenter? För man få antagnings besked ca 1,5 månad innan studiestart. Hur ordnar de lgh på så kort tid? Hur flyttar man sina saker och barn?....Vilken skola är bra för mitt barn? För jag vet att Sofielundsskolan är fruktansvärd! Därför är jag oroligt om mitt barn hamnar i liknande skolan. Jag har massor med funderingar. Kan någon snälla ge mig några (vilka som helst) tips vad kan jag göra för att flytta på den lättaste sätt för mig och mina barn. Tackar.

• Svar på tråden Vill flytta till Malmö.Men hur????
  • mcsn83

Kan du inte prova att söka jobb i Malmö innan du flyttar? Om du har möjlighet att köpa lägenhet så går det ju ganska snabbt att fixa. Annars kan du söka lägenhet hos MKB (gå in på deras hemsida). DU kan också ringa privata hyresvärdar.

Lycka till!

• juliariiel

Tack för svaret! :) Ju, jag söker lgh på MKB och andra hyresbolag men det som gör mig nervös är att om jag ska börja söka jobb nu i Malmö och om jag får den då måste jag ha också lgh att bo i och tvärtom om jag får lgh då måste jag ha jobb. Det går inte liksom ihop. Det finns jobb annonser för min yrkeskategorie på MAS och dem är lockande men jag vågar inte söka för att jag har ingen bostad i Malmö.Undrar om det lättare att flytta först och leta jobb i Malmö, när man bosatt där?

• mcsn83

Det är ju lite svårt för dig att ta t.ex en andrahandslägenhet under tiden eftersom du har barn. Det är klart att det fungerar att flytta först och leta bostad sen (om du har något att leva på under tiden). Men om jag hade varit dig så hade jag ändå börjat söka jobb nu om du får jobb så kan du ju ta ställning till hur du ska göra med bostad då.

• FruSascha

Är frågan hur man får tag på lägenhet?

Jag fick jobb i Malmö fast jag då bodde i Göteborg, och det blev kort om tid men faktist så hade vi jätte-tur och fick tag på en lägenhet i centrum direkt. Det var en privatvärd som vi fick förstahandkontrakt på till och med. Vi skrev kontraktet några dagar efter. Så jag tror det är relativt lätt att få bostad i Malmö även om man har barn.

Jag har dock bara ett barn, men lägenheten var jättestor (121 kvm) och verkligen anpassad efter barn.

Vet inte hur det är med kommunala bostadsbolaget MKB, men de har ju sån vansinnigt lång kö att det faktist inte ens är någon ide att ställa sig i den kön. För då får du typ lägenhet lagom tills du pensioneras om ens då

Nej jag hade tipsat dig om att ringa runt privata hyresvärdar och ligga på. För har du timing och tur så har de en ledig lägenhet till dig just då. Kolla även andrahandsmarknaden på Blocket. Annars tror jag det finns en sida som heter bovision.se tror jag.

Lycka till med lägenhetssökandet. Men om jag var i dina skor hade jag nog faktist skaffat bostad först innan jag sökte jobb för att vara på den säkra sidan.

• uvaluva

måste tyvärr säga att det är stor konkurrens om hyreslägenheterna här i malmö. Mitt tips är att ringa alla privata värdar första dagen i månaden, direkt när uppsägningarna kommit in alltså, helst kl 8 på morgonen och hoppas på det bästa!

Störst chans har du nog om du har en bra bostad i Uppsala så du kan byta till dig en lägenhet via annons. Och skaffa jobb först, utan jobb-inget kontrakt skulle jag tro.

• Everton

Sätt dig i bostadskö och sen börja söka jobb. Du kan ju alltid tacka nej till bostaden om du inte fått jobb än...eller tvärtom.

• leende69a

Oj, säger bara flytta inte till Malmö NU.. det är nog den mest sämsta tid att göra det på... jobben tryter, att få en lägenhet är nästintill omöjligt, ja om du inte har tur då som någon här ovanför hade och det är så många barn här så att allt är överfyllt, förskolor/skolor... Klimaten på skolorna är usel. Lovar det är inte bara Sofielundskolan som är usel, de flesta kommunala skolor här i malmö är så. Jag vet jag vet jag kan inte veta allt men har varit malmöbo tillräckligt länge... innan till jag var 18 och nu sedan 8 år tillbaka.

Jag ska dra härifrån så fort jag får tillfälle till det, när min son slutar gymnasiet om 2 år, för min lilla vilde på 8 månader ska inte växa upp denna stad, säger bara...tänk om! Det är ingen stad för barn!

• Jontesfru
    Svar på #7
    Oj vilken negativ syn du har då! Fast jag lever ju i exil i en liten tråkig bonnahåla sen några år, men LÄNGTAR tillbaka till min hemstad.

Ring runt till privata värdar, annars köp en lägenhet priset är ju lägre nu än innan.
    Mamma till Anton snart 12år och Axel 1½ år
  • älskarlivet81

Börja bospara i HSB! Då får du tillgång till deras hyreslägenheter, det får man inte om man inte bosparar!

Det finns bra skolor i Malmö också! JAg jobbar själv på en skola, visst vi har problem ibland, men det har alla skolor mer eller mindre, däremot är vi många lärare som är väldigt engagerade och det smittar av sig på eleverna!

Svar på tråden Vill flytta till Malmö.Men hur????