• Anonym (tandtroll)

Hål i tanden men har inte råd att laga

Min tand gick sönder för länge sen men har inte haft råd att laga den. Har tandläkarskräck dessutom och nu törs jag inte gå dit längre eftersom jag vet att det förmodligen kommer bli en rotfyllning. Har inte ont i tanden eller nåt så det är inget som stör mig heller.

Är det fler som går med hål i tänderna som inte gör nåt åt det??

• Svar på tråden Hål i tanden men har inte råd att laga
  • Addes mamma

Jag fick hemsk tandvärk i januari -06. Jag kämpade på, eftersom jag har tandläkarskräck, men i mars gick det inte längre utan jag fick släpa mig till tandläkaren.
    Det slutade med att jag fick dra ut en tand och göra en rotfyllning på en annan. Jag ska aldrig mer låta bli att gå till tandläkaren!

Och något som är helt underbart bra - tandvårdsabonnemang!
    Jag betalar 800 (priset är olika, beroende på hur bra tänder man har - min man betalar bara 400) kronor om året, och då ingår undersökningar, om jag måste laga något osv osv. Helt perfekt!

• Anonym (Jag)

Anonym (tandtroll) skrev 2008-11-04 10:13:27 följande:

Min tand gick sönder för länge sen men har inte haft råd att laga den. Har tandläkarskräck dessutom och nu törs jag inte gå dit längre eftersom jag vet att det förmodligen kommer bli en rotfyllning. Har inte ont i tanden eller nåt så det är inget som stör mig heller.Är det fler som går med hål i tänderna som inte gör nåt åt det??
    Jag har det..har gjort ett par rotflyllningar o varenda en
    gjord eont, trots bedövning.
    Men det är så dyrt med rotfyllnigar. Om du ska dra ut tanden, beror det på vart den sitter.
    Jag har en sjukdom som gör att jag får stora hål men ändå inga bidrag från F-kassan..gör att jag drar mig för o gå dit.
    Om inte annat kan du äta alvedon om du har ont.
  • Anonym (tandtroll)

jag vill inte gå med trasiga tänder längre utan vill verkligen fixa det.

Jag vill hellre dra ut tanden än laga den.. det är en av tänderna som sitter längst in.

Gudmamma: Vad är det för abonnemang??

• Anonym (fobi)
    Svar på #21
    Addes mamma skrev 2008-11-05 09:37:04 följande:
    Jag fick hemsk tandvärk i januari -06. Jag kämpade på, eftersom jag har tandläkarskräck, men i mars gick det inte längre utan jag fick släpa mig till tandläkaren. Det slutade med att jag fick dra ut en tand och göra en rotfyllning på en annan. Jag ska aldrig mer låta bli att gå till tandläkaren! Och något som är helt underbart bra - tandvårdsabonnemang! Jag betalar 800 (priset är olika, beroende på hur bra tänder man har - min man betalar bara 400) kronor om året, och då ingår undersökningar, om jag måste laga något osv osv. Helt perfekt!
    Betalar du endast 800:- per år och du får fria undersökningar och fria behandlingar(lagningar)?? Hur mycket som helst eller finns det någon limit hur många undersökningar och lagningar man får göra per år?
    Annars låter ju detta fantastiskt rent ekonomiskt!
    Men om du behöver rotfylla då? Hur mkt får du betala då?
    Och om du behöver laga flera hål, kanske 4-5 stcken...kostar det extra då?
    Och om du behöver lustgas eller liknande?
  • Anonym (fobi)

Allmäntandvård Pris pris
    Abonnemang
    A00 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 660
    A10 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 900
    A15 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 1380
    A20 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 1860
    A25 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 2700
    A30 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 3100
    A35 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 4500
    A40 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 6000
    A50 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 8000
    A60 Abonnemang kostnad per år under en treårsperiod 10000

Denna hittade jag på folktandvårdens hemsida, ju sämre tänder man har ju dyrare blir det skriver de.......HOPPLÖST!!!

• Addes mamma

Som jag har förstått så ingår allt som inte beror på olycka.
    Hur det är med lustgas och sånt vet jag faktiskt inte. Jag har papper från tandläkaren här någonstans, ska se om jag kan hitta dem.

• Anonym

Jag ahr inte heller råd att laga, har ett hål nu men sköljer med antibakteriell grej som jag köpt på Apoteket. Gör det varje kväll tills du får råd att gå till Apoteket.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-08 20:28:26 följande:
     tills du får råd att gå till Apoteket.
    Att gå till tandläkaren menar jag.. :)
  • Anonym

Jag var hos tandläkaren för några månader sedan och hade då inte varit på över 12 år. Skämdes som en gris när jag gick dit för jag var säker på att jag hade hundra hål minst. Fick en rejäl chock när det visade sig att jag inte hade ett enda hål utan bara en massa tandsten. Och mycket mycket lycklig kan jag tillägga då jag inte hade haft råd att betala en massa pengar ändå. Har haft ont i några tänder fram och tillbaka men det visade sig inte vara något alls. Så även om ni tror att ni har en massa hål så behöver det inte vara så. Jag betalade bara 500kr för en tandstatus och det var det värt

• Anonym

jag har inte varit hos tandläkaren på undersökning sedan -05 som var sista ggn innan jag fått börja betala.
    var så dum som inte tog försäkring på 39kr i mån.

Har tandläkarskräck. o har under hela barndomen fått ha lustgas bara av en enkel undersökn.

Vågar inte gå dit ifall jag skulle ha hål o måste laga. då jag inte vågar laga hål efter den första o sista ggn jag gjorde det med lustgas o bedövning.
    Heller har jag inte råd.

Har ångrat att ja inte tagit försäkring, å så när ja äntligen tog mig ork o tid att ringa tandläkaren om d va man tvungen att göra en undersökning först för att dom skulle bedömma prisklass :/. fick tid , men avboka för att den senare inte passade. sen har man ba sketit i det. det är synn att man inte tar sig tid o ork å råd,, känns som man kommer få igen det senare i livet :S

Därför skjuter man ba undan tankarna angående de, för tanken får en att må dåligt.

• sasssyy
    Anonym skrev 2008-11-08 20:28:26 följande:
    Jag ahr inte heller råd att laga, har ett hål nu men sköljer med antibakteriell grej som jag köpt på Apoteket. Gör det varje kväll tills du får råd att gå till Apoteket.
    min tandläkare skällde på mig för att jag sköljde med sån där antibakteriell grej.. grejen med den är att den tar bort ALLA bakterier i munhålan och en del är faktiskt bra, som hjälper till att skydda emaljen, så du riskerar alltså FLER hål och gula tänder om du sköljer med den. Tandläkaren påpekade att den sköljningen endast ska användas om man genomgått en operation i munnen eller har någon annan skada och tandläkare/läkare har rekomenderat den.
    Man ska skölja med fluorlösning, finns i vanliga matbutiker eller rent fluor på apoteket.
  • vadskajaghetadå

har 2 pågående rotfyllningar just nu för att jag väntade

men om dte kostar mer än 3000 får man 50% av FK, och över 15.000 får man 85% betalat av dom.

• Anonym (japp)

Har mer borr fobi.. 
    Men tog tag i det för någon månad sen.. 
    Det går mycket bättre än vad jag trodde..  Jag känner mig så stark och nöjd när jag går därifrån.. När dom har fixat..
    Sen hade man sån otur att en tand gick av.. Men den ska vi ändå dra ut nästa år.. Får se  hur det kommer att gå..

• vadskajaghetadå

jag ska få ett kostnadsförslag av min tandläkare, sammanlagt har jag 13 hål och 4 visdomständer som ska ut, plus detta två...men sammanlagt 13 st.
    trodde jag skulle ha som nån skrev, hål i varenda tand, dvs 32 st.
    min privata är ändå billigare än FT.
    betalar mellan 250-700 för ett hål.

• linis00

Vill du handla tandvårdsprodukter säkert och bekvämt på nätet? Eller föredrar du att gå till affären och köpa tandborstar som inte är särskilt bra eller kostar alldeles för mycket? Väljer du säkert och bekvämt? Det gör vi också! Dessutom så är det billigare än andra leverantörer. Besök www.postmedental.se.

• Chockocola

´Har oxå hela munnen full med hål, och fula är dom oxå. Fick en porslins framtand för ca 15 år sen, så nu har den brevid gulnat så det ser ut som ett shack bräde:((

Jag får aldrig tandvärk, mina tänder dör, smulas sönder och sen går dom sönder så mycket att dom är lixom "längsmed tandköttet"

Jag har råd att gå men vågar inte.. Jag har rotfyllt flera tänder och dragit flera tänder, så jag borde vara "botad" men jag är livrädd och får kallsvettningar.

Men NU har jag beställt tid på Mjuka händer, ligger i göteborg. men jag säger inget till min sambo ifall jag ballar ur, av någon anledning.

Jag försöker inbilla mej att det ska bli roligt o skoj att gå till "plågis".....

• migge

Är 37 år och aldrig lagat något hål.har bara skrapat en massa tandsten.va hos tandläkaren för 2 år sedan och hade inget hål

• Anonym (C)

Tänderna måste prioriteras, annars får du värre problem. Kan du skära ner på annat? Rökning, alkohol, shopping, cocacola, krogen? Be om extra bedövning, det gjorde jag och fick en "onödigt" stark bedövning.

• Anonym (C)

Oj, så gammal tråd ser jag nu...

Svar på tråden Hål i tanden men har inte råd att laga