Ni som har 1 barn men sedan fått upprepade missfall!
Hej alla...
Jag har ett barn, en son som är född i januari 04...Vi hade inga problem att få honom, gick snabbt och en komplikationsfri graviditet....MEN SEN..
I nov-06 bestämmer vi oss för att försöka få ett syskon...på nyårsafton 31/12-06 testar jag positivt första gången...men slutar i MA i v.14 i mars -07....Chockade och bedrövade blir vi men det är första missfallet och vi är fortfarnde hoppfulla..börjar försöka igen 1-2 cykler efter skrapningen...och i sep-07 testar jag pos igen...dagarana går och jag får ont på ena sidan..Jo-ett utomkveds i vänster äggledare...akutoperation på kvällen MEN de låter äggledaren vara kvar...(hmm det minskar juinte oron över ett nytt x direkt)...Nu är vi helt knäckta...åtminsonde jag...jag opereras exakt samma dag som BF för det första missfallet...6 sep...men..men...vi fortsätter försöka..och månaderna går..vi börjar spara till IVF men i mars-08 kommer testar jag positivt igen...men missfall bara några dagar senare...orkar inte ens ringa kk och fråga om man behöver kollas...
Ägglossnignen kommer igång snabbt och vi fortsätter att försöka och i maj-08 testar jag positivt igen...veckorna går och jag får många VUL på KK men hela tiden är den för liten etc..tillslut i v.10 är fostret som i v.6+2 och jag får en tid för skrapning och utredning...nu är vi sent i juni...Alla runt om kring blir gravida och min frustration blir bara större..nu känns det som vi aldrig kommer få ett syskon...3 missfall och 1 utomkvedes och snart har två år passerat...jättejobbig tid...MEN i september-08 var det dags för nästa plus på stickan...
Ringer snabbt min vanliga gynekolog då jag inte fått tid på RMC ännu...han skriver ut extra progesteronvagitatorer och bokar in mig på VUL 6+2 för att se att det inte är ett utomkveds...Kommer dit och ser ett foster på 6 mm men inget hjärta...Nu känner jag att det är kört igen...Och på 6+5 kommer en störtblödning...åker till KK för jag tror allt kommer ut...men istället ser man ett hjärta slå...Helt otrolig...får vul en gång i veckan pga blödningar...Nu är jag i v.15 och blödnignarna börjar avta och jag känner att jag kan börja tro på denna graviditet...
Så visst kan det hända trots flera mf och x och massor av tid...Men den tiden som varit har påverkat mig mycket och jag kommer aldrig att bli samma Julia som jag var tidigare...på gott och ont...
Hoppas det kan ge någon av er lite hopp även om man har svårt att ta till sig "solskenshistorier" när man själv är mitt i det...
RMC rimgde när jag var i v.7 för att ge mig en tid men då hade jag redan hittat min gynekolog så jag orkade inte byta då..så jag tog alla blodproven men fick aldrig svaren..jag kommer heller inte ringa och fråga om allt ser bra ut om denna graviditet går vägen...Dessvärre har jag många bekanta som också haft upprepade mf och vet ingen som fått en förklaring...men nästan alla har numera efter olika lång tid fått sina syskon...
Lycka till!