• mytrouble

bra barnmorska / mvc för oss äd-mammor i Stockholm?

Emmylou skrev 2008-11-03 18:38:37 följande:
    Hej!Jag är inte Mirva, men jag svarar det som jag kan tänka mig som orsak:Under graviditet efter ÄD är det större risk för högt blodtryck, blödningar tidigt i graviditeten samt preeclampsi (havandeskapsförgiftning), än vid övriga graviditeter. Så, berättar man så har ju sjukvården insikt och tar förhoppningsvis det säkra före det osäkra vad gäller kontroller mm.Ha det gott!
    Tyvärr har du helt fel Emmylou. Det du beskriver har med kvinnans ÅLDER att göra - inte med själva ÄD-behandlingen!! Så är man ung och gör ÄD - som Bette tex - blir det ingen som helst skillnad i risk.
  • mytrouble

Rh-faktorn har ffa betydelse vid en andra graviditet. Om man själv (=mamman) är Rh- negativ och det första barnet är Rh-positivt, så kan mamman under fostertiden bilda antikroppar mot barnets Rh-positiva blod. Om sedan nästa barn också är Rh-positivt så har ju mamman redan antikroppar mot det blodet och då kan det bli lite besvärligt för fostret. Dock kan inget farligt hända, utan man 'bara' byter blod på barnet när det föds och sedan är allt frid och fröjd. Men det kan ju vara bra att känna till det innan så att man är förberedd.

• mytrouble

Bette: Hoppas fortfarande att det blir i dec - men inte klart med donatorer än...Fot i munnnen

Svar på tråden bra barnmorska / mvc för oss äd-mammor i Stockholm?