• P2007

Det här med brieost i ugn...

Är det så att man kan äta brie om den varit inne i ugnen?
    Har hört att den ska bubbla och då är det ok, men bubbla?! ...räcker det med att det börjar bubbla lite eller ska det bubbla ett tag?!
    Nån som vet?

• Svar på tråden Det här med brieost i ugn...
  • P2007

Det är så jobbigt när man verkligen gillar brie att man inte ska äta den som gravid.
    Det är ju en ost som ofta bjuds på! 
    Speciellt så här under högtider så antar att det lär finnas med under Jul! Fundersam

• Kajsan
    Disela skrev 2008-10-29 20:04:12 följande:
    frys och tina så kan du äta den utan att den har varit i ugnen. Skulle väl inte tro att varm brie är någon höjdare-... eller?
    Jo , det är asgott! Käka på du bara.
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Kajsan
    AdriansMum skrev 2008-10-29 20:02:54 följande:
    inte äta alls
    Varför?
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • eilien

Den flesta sorters brie som man kan köpa i affären är pastöriserad så den går bara att äta. Bara direkt importerade ostar som inte är pastöriserade.

• P2007
    eilien skrev 2008-10-29 20:51:50 följande:
    Den flesta sorters brie som man kan köpa i affären är pastöriserad så den går bara att äta. Bara direkt importerade ostar som inte är pastöriserade.
    Har hört att det där inte stämmer! Dom är pastöriserade men inte tillräckligt igenom hela processen så man bör inte äta.
  • Tinkerbelle
    eilien skrev 2008-10-29 20:51:50 följande:
    Nej, det stämmer inte. Som gravid bör man avstå även pastöriserad brie eftersom den kan återkontemineras. Som skrivits ovan, det hjälper inte heller att frysa den eftersom listeria-bakterien kan överleva frysning. Upphettning överlever inte listeria eller toxoplasma.

Från SLV;
    "Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&epslanguage=SV
    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • mkp

Själv äter jag normalt väldigt mycket opastöriserad ost, flera gånger i veckan, och lider verkligen av att inte få göra det under graviditeten. Men kanske ska ta och bubbelvärma lite ost i helgen då, bättre än ingen ost alls.

Är det ok med möglet då, bortsett från listeriarisken alltså? Hörde nån säga att det kan finnas mögelgifter som kan vara bra att undvika vid graviditet.

• mkp

Ojoj, ska nog ta mig till Ostboden imorgon och köpa en Vacherin Mont D'Or för ugnsbehandling. Den brukar ju ätas så ändå, så då blir det liksom inte ens en kompromiss. Petar in en ugnstermometer för att ha koll på de där 70 graderna för säkerhets skull.

• La Lola
    mkp skrev 2008-10-29 21:01:37 följande:
    Själv äter jag normalt väldigt mycket opastöriserad ost, flera gånger i veckan, och lider verkligen av att inte få göra det under graviditeten. Men kanske ska ta och bubbelvärma lite ost i helgen då, bättre än ingen ost alls. Är det ok med möglet då, bortsett från listeriarisken alltså? Hörde nån säga att det kan finnas mögelgifter som kan vara bra att undvika vid graviditet.
    Nä, möglet är inte det skadliga.
    Det är listeria som är skadligt.

Tipsar om mögelost på tub.
    Upphettad till mellan 120-140 grader (listeria dör vi 70).
    Den är jättegod!
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
Svar på tråden Det här med brieost i ugn...