• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 12

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Länk till EPT-barnens födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 20:34
    Här är en länk till nästa EPT-tråd, nummer 13:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m40705201.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 12
  • Molly i Skåne

Vad bra! Nu hittade jag också hit!
    Tack för peppingen! Lillen har syrgas igen idag, och det är inte såå kul...men han är lite snuvig. Tyvärr missar vi en kul fika, men det går väl fler tåg!

Förstår verkligen din inställning till mediciner mm. Skulle nog göra detsamma om inte hans lungor var så väldigt sjuka!

Ha det så bra!
    Kram

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • eeisor

Livsglädjen;
    Visst är det kul när de växer så man märker det!

Vi ska på 1-årskontroll på bvc på fredag, det ska bli så kul att se hur mycket M vuxit sen sist, nu är det iofs bara två månader sen sist, men ändå...
    När vi ändå är där så tänkte jag höra med dem om influensavaccin och om det är lämpligt att självmedicinera Ventoline, sonen verkar (inte helt oväntat) bli förkyld för minsta lilla och det rosslar en del i halsen.

• MsBeauty

idag är sonen sjuk och har 39.5 i feber, men de på barnakuten tycker inte att vi behöver komma in med honom. Och om vi kommer får vi antagligen sitta i flera timmar bland massa andra sjuka barn och bakterier.

• Full av förhoppning
    MsBeauty skrev 2008-10-28 17:22:14 följande:
    idag är sonen sjuk och har 39.5 i feber, men de på barnakuten tycker inte att vi behöver komma in med honom. Och om vi kommer får vi antagligen sitta i flera timmar bland massa andra sjuka barn och bakterier.
    Men det är ju därför man ringer barnakuten för om man har prematur så ska man få komma in till ett enskilt rum direkt

Hoppas han blir bättre snart... massor av vätska och en alvedonsupp i rumpan... fast det har du nog redan tänkt på såklart.
    Kram
    Elias är här
  • MsBeauty

Full av förhoppning skrev 2008-10-28 17:23:26 följande:

Men det är ju därför man ringer barnakuten för om man har prematur så ska man få komma in till ett enskilt rum direkt Hoppas han blir bättre snart... massor av vätska och en alvedonsupp i rumpan... fast det har du nog redan tänkt på såklart.Kram
    är det sant? det sa hon inget om. hon sa bara "kom ni in om du vill, men ni får vänta som alla andra", hon sa inget om att vi ska vänta nån annanstans. och hon tyckte inte det var så farligt att vi behövde komma in med en gång utan vi kan gott vänta några timmar. Jag tycker 39.5 är jätte högt?
  • Valters familj

MsBeauty... Tråkigt m sjuk liten kille... Febern i sig är inget problem utan om han e påverkad av det? Det de går på prematur eller inte är påverkan på allmäntillståndet, tex inte äter som han ska.

Du borde i vilket fall som kunna kräva att ni får vänta enskilt om ni behöver åka in m honom!

Hoppás han snart mår bättre!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • eeisor
    Svar på #5
    Har fått höra att 39,5 är inte så jättehögt för småttingar, självklart är det högt, men inte jätte. M hade 38,9 häromveckan (är jättehögt för mig, har jag själv 38,9 så är jag helt nere för räkning) och när jag ringde till bvc tyckte hon det var hadi hadi, bara att vänta ut det, det var ändå säkert bara virus. Blev det över 40 skulle jag höra av mig igen...

Hoppas din lille bara har en liten förkylning och att den går över snabbt!
    MsBeauty skrev 2008-10-28 18:19:22 följande:
    Full av förhoppning skrev 2008-10-28 17:23:26 följande:
    är det sant? det sa hon inget om. hon sa bara "kom ni in om du vill, men ni får vänta som alla andra", hon sa inget om att vi ska vänta nån annanstans. och hon tyckte inte det var så farligt att vi behövde komma in med en gång utan vi kan gott vänta några timmar. Jag tycker 39.5 är jätte högt?
  • MsBeauty

han sover gott nu, har varit lite svår att mata, men har fått i sig en del ändå. han är mkt gnällig och hängig så klart, men vi väntar ändå och ser vad tempen står på nästa gång han vaknar. om den har gått ner till 38, kan vi nog stanna hemma.

• M I R R E

Man får inte alltid ett eget rum, vi fick sitta i slussen en gång för att jag vägrade sitta inne i väntrummet. Vi ringde alltid först. Sasscha barnakut är strålande för prematurer, dom går igenom barnen snabbt, och så slussas alla in på ett rum. Det finns inga leksaker för att minska ev smittorisk. Enda nackdelen är att du inte får ta med dig vagnen men dit åker vi om det bllir akut.

Min son ramlade illa hos dagmamman förra veckan. Tråkigt men sånt som händer. Jag blev skitförbannad dock för han satt i vagnen när jag hämtade honom men hon ringde inte mig utan väntade tills jag kom då hon berättade. Han kunde inte stå för han hade så ont. Det blev så klart en tripp till närakuten på astrid, dom har röntgen. Han hade stukat foten, roterat knät utåt och hade en muskelbristning i ljumsken. Han som redan har problem med gången går sämre än någonsin och kan inte springa alls. Om det inte går över till på måndag ska han kollas igen. Stackarn får aldrig ett break. Däremot har han börjat prata mycket mer

• Molly i Skåne
    M I R R E skrev 2008-10-29 21:00:54 följande:
    Man får inte alltid ett eget rum, vi fick sitta i slussen en gång för att jag vägrade sitta inne i väntrummet. Vi ringde alltid först. Sasscha barnakut är strålande för prematurer, dom går igenom barnen snabbt, och så slussas alla in på ett rum. Det finns inga leksaker för att minska ev smittorisk. Enda nackdelen är att du inte får ta med dig vagnen men dit åker vi om det bllir akut.Min son ramlade illa hos dagmamman förra veckan. Tråkigt men sånt som händer. Jag blev skitförbannad dock för han satt i vagnen när jag hämtade honom men hon ringde inte mig utan väntade tills jag kom då hon berättade. Han kunde inte stå för han hade så ont. Det blev så klart en tripp till närakuten på astrid, dom har röntgen. Han hade stukat foten, roterat knät utåt och hade en muskelbristning i ljumsken. Han som redan har problem med gången går sämre än någonsin och kan inte springa alls. Om det inte går över till på måndag ska han kollas igen. Stackarn får aldrig ett break. Däremot har han börjat prata mycket mer
    Men herregud!
    Jag tror jag hade blivit tokig av ilska om det varit mitt barn!
    Visst, sånt händer, men man tycker att man som förälder liksom kvalificerat sig för att få omgående meddelande när något sådant inträffar!
    Hoppas han blir bra snart!!!
    Vad roligt att han pratar! Skall genast gå till din sida och se om du har några nya bilder...Ha det gott!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 12