• AnnikaR

    Min son är 5 månder och har små spasmer/ryck

    Min son är 5 månder och har små spasmer/ryck. Det började för ca 4 veckor sedan.
    De kommer ofta flera gånger efter varandra.
    När det händer så flyger armarna upp och han spänner ansikte och skakar lite. De varar några sekunder och är sedan över. De kommer med några sekunder eller någon minuts mellanrum. Han får ca 10 sådana ryck åt gången och det kan hända flera gånger om dagen.

    Har kollat lite på Infantil Spasm men det känns inte som om det skulle vara samma sak, då hans ben är stilla och han huvud inte åker fram.

    Jag hittade följande klipp på YouTube som är väldigt likt hur min son ser ut när han får sina "ryck":





    Är det någon som har eller upplever sammma sak? Är orolig.....

  • Svar på tråden Min son är 5 månder och har små spasmer/ryck
  • AnnikaR

    Inte än....
    Ska dit imorgon för då är det "mammagrupp" så jag tänkte se om jag skulle kunna få prata med någon innan eller efter mammagruppen.

  • AnnikaR

    Vi åkte in för att träffa en barnläkare i måndags och blev inlagda.
    De har tagit EEG på honom och den var ok. Fick även träffa en barnneurolog igår som inte kunde förklara min sons "ryckningar". Han ville att vi skule skriva upp när de skedde för att se om det fanns något samband och vi ska ha forsatt kontakt med honom (fick åka hem efter det). Känns nu lite bättre men är fortfarande lite orolig, speciellt eftersom de inte vet vad de är....

    Får se vad läkaren säger när vi ska prata med honom nästa vecka.

  • AnnikaR

    Ja, vi kan bryta ryckningarna när han börjar och det gör vi lättast genom att ändra position på honom (tex ta upp honom) eller att stoppa i nappen.

    Baby nu, har ni avbrytit ryckningarna när er son har börjat eller har ni låit hom göra så?

  • AnnikaR

    Min son gör det ganska ofta.... bara igår så gjorde han det ca 40/50 ggr och det har ökat de senaste dagarna.... :(

    Ska ta det lugnt nu i några dagar och se vad som händer, hoppas ju att de ska minska och att jag får svar från läkaren vad det kan vara. Är fortfarande orolig....

Svar på tråden Min son är 5 månder och har små spasmer/ryck