• Gumman123

Alla förstagångföderskor..det kan gå snabbt!

Vill bara dela med mig av min erfarenhet. Jag var jätte rädd innan förlossningen, trodde typ att jag skulle dö av smärta och att det skulle ta flera timmar med internsiva värkar. Så var det inte!

Jag är förstagångsföderska och min förlossning gick på totalt tre timmar, ingen bedövning, ingen aukupunktur eller annat, bara lustgas och det hjälpte jätte bra. Var öppen 3 cm när jag åkte in och tre timmar senare kom lilla dottern. Vattnet gick hemma och jag hade inte känt något tidigare på dagen. Så allt gick väldigt snabbt och smidigt..

INTE ALLS FARLIGT:)

• Svar på tråden Alla förstagångföderskor..det kan gå snabbt!
  • Jempa L

Grattis!

Håller fullkomligt med om att det kan gå fort! Min första kom på 5½ timme från vattenavgång. (Värkar ca 4 timmar.)

Andra barnet kom ut ungefär 20 minuter efter första värken. Jag som hade sett fram emot att få bada på förlossningen, få massage, andas lustgas osv... Blev ju i princip bara en morgonfika Flört.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • With a devilish smile

Hade också en snabb förlossning , 4½ timma , 15 min krystvärkar .
    Klarade mig på lite lustgas & tyckte det var helt under kontroll :)
    Min förlossning var fullkomligt underbar
    men förväntade mig någon djävulsk smärta som inte kom ,
    FÖR jag hade läst allas skräckuppleverlser.

Så lite mer positivt om förlossningar
    är nog bra att läsa om ocskå :)

• Jempa L
    Jempa L skrev 2008-11-22 23:35:07 följande:
    Grattis!Håller fullkomligt med om att det kan gå fort! Min första kom på 5½ timme från vattenavgång. (Värkar ca 4 timmar.)Andra barnet kom ut ungefär 20 minuter efter första värken. Jag som hade sett fram emot att få bada på förlossningen, få massage, andas lustgas osv... Blev ju i princip bara en morgonfika .
    Kan ju tillägga att vi aldrig hann till BB med andra barnet! Hon föddes i bilen på väg dit.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • PrinsessanEmilia

Min förlossning tog också bara 3 timmar och fick inget mer än lustgas. Nu hoppas jag att vi hinner in till andra :)

• Camilla85

Min första tog 32 timmar... Ledsen Hoppas nästa går mkt fortare nu, äntligen lite positiva inlägg! hihihi

***Amber 071120 & Lillebror i magen vecka 27***
  • Gyllenhammar

Oj vad kallas då min.. Dom sa att det var en snabb förlossning för att det var 1a ggn te mig. Det tog 12 timmar allt som allt... Hade värkar hela tiden å inga pauser, skit jobbigt. Krystade i 1 timma å 40 min.. Det sa dom var snabbt... Men det tycker inte jag...

• EnAnna81

Jag är oxå förstföderska, födde min dotter 081029..Jag kände första värken kl.16...kom in på förlossningen 18:30...19:45 kom hon!! Det är supersnabbt det, hade bara lustgas och det gick jättebra!

• MariaOMarkus

va skönt att de gick snabbt :)
    hoppas de blir samma här.. nån som vet om man även kan föda tidigare som förstagångsföderska ? eller går man alltid över?

Grattis till dotternGlad

Vi väntar en Prinsessa
  • Frezalo
    Camilla85 skrev 2008-11-27 22:08:19 följande:
    Min första tog 32 timmar...  Hoppas nästa går mkt fortare nu, äntligen lite positiva inlägg! hihihi
    Min första tog 4 dygn och med andra hann jag vara på fl i knappt två timmar, så jag tänkte bara ingjuta lite hopp.
    Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • pussgurkan86

vissa har tur som har en snabb förlossning.

min förlossning tog 6 h men hade värkar i 1,5 dygn. inte alls roligt.

• Tobbelina

Min gick snabbt, öppen 9 cm när vi kom in till förlossningen. Hade inte fattat nåt :) En toppenförlossning!! Gör gärna om det igen!

• Geluk

MariaOMarkus skrev 2008-12-03 15:35:09 följande:

va skönt att de gick snabbt :)hoppas de blir samma här.. nån som vet om man även kan föda tidigare som förstagångsföderska ? eller går man alltid över?Grattis till dottern
    du kan absolut föda förtidigt, både min mamma och min syster födde 3 veckor för tidigt med sina första och allt gick jätte bra, hoppas på att jag har lika tur!
  • MariaOMarkus
    Geluk skrev 2008-12-03 16:37:04 följande:
    MariaOMarkus skrev 2008-12-03 15:35:09 följande: du kan absolut föda förtidigt, både min mamma och min syster födde 3 veckor för tidigt med sina första och allt gick jätte bra, hoppas på att jag har lika tur!
    Jaa se där =) då har inte dom som säget att jag kommer förväna mig en maj bebis helt rätt då hehe..
    jag tror mer att bebisen vill ut tidigare rint april..men vifår se..är ju bara en känsla än så länge :)
    Vi väntar en Prinsessa
  • linedja

Även jag fick min första tre veckor för tidigt, och han mådde som en prins.
    Jag har kanske inte haft så himla snabba förlossningar, men de har varit väldigt lätta och nästintill smärtfria. Eller smärtfria kanske är dumt att säga, för ont gjorde det ju såklart.. Men inte så inte att jag led av det något nämnvärt.
    Min första är född ca 24 timmar efter vattenavgång. Hade då onda sammandragningar under hela dagen, men inte riktigt onda värkar förräns kanske 30 minuter innan krystvärkarna kom (vilka jag inte tycker gör ont alls). Min andra föddes 14 timmar efter sammandragningarna började. Vattnet gick då 10 minuter innan dottern föddes. Hade riktigt ont kanske en halvtimme även där... Själva utdrivningen har såklart "svidigt" lite båda gångerna, men jag har inte upplevt det heller som någon hemsk smärta trots att jag har spruckit endel både fösrat och andra gången...

Vid min fösra förlossning fick jag en petedin spruta och använde lustgas. Vid den andra bara lustgas i ca. 3 värkar. Så ingen direkt bedövning att tala om heller...

Sen vet jag ju om att alla inte upplever sina förlossningar på samma sätt, men jag ville iallafall dela med mig av min erfarenhet för att kanske lugna någon. Det behöver absolut inte vara jobbigt att föda barn...

• Thelma08

Skönt att läsa om lite positiva förlossningar...

vi väntar vårt första barn nu i dagarna och jag är inte speciellt nervös... men väldigt inställd på att det kommer göra för jävla ont, vilket nog är rätt bra att vara, bättre och bli positivt överraskad... =)

Alla man träffar säger åt en att ta så mycket smärtlindring som möjligt... Men klarar jag mig utan vill jag va utan...
    Säger man det så tror folk man e galen...

• Mamma till två mirakel

Ja säger de samma som ovan skönt att läsa lite positiva inlägg om förlossningar med

Har snart BF själv och är förberedd på 20 timmars värk arbete som mina vänninnor säger och BM...

(¯`°?.¸ ღ♥ Nedräkning pågår,24 dagar till BF ♥ღ ¸.?°´¯)
  • frulan

Ja, fort gick det... mitt vatten gick natten innan men vi blev hemskickade sen.

Hade förväntat mig att sitta på pilatesbollar, promenera i korridorer, skvallra med BM m.m.
    Var öppen 10 cm (var en sån som inte fattade när det var dags och skötte hela onda förarbetet hemma...) när jag kom in och 1,45 timme senare kom sonen

Ont som f*n gjorde det men det var ändå rätt skönt

• Miss E

Men en fråga till era alla härinne som fött snabbt o har bra erfarenheter..

Hur stora var era barn och sprack ni något?

Jag har extrem förlossningsrädsla och vet snart inte vart jag skall ta vägen någonstanns....
    Har onda mardrömmar om att han kommer fastna och få syrebrist, att det blir utdraget och att något kommer hända min son i magen..
    Eller urakut kejsarsnitt...

Och han som redan är stor i magen enligt tillväxtUL..

Kan man begära igångsättning tidigare, eller är det inte att rekomendera?

Ujuj.. många frågor, ber om ursäkt...

(¯`°?.¸ ღ♥ v.36! Jag Väntar En Liten POJKE!♥ღ ¸.?°´¯)
  • frulan

Tjejen24
    Födde i 38+2 och han var 49 lång och vägde 3735.
    Sprack lite, blev kanske max 5 stygn.

Hoppas allt kommer att gå bra för dig, lycka till

• Farfalla

Det gick oxå snabbt för oss. Var inne på förlossningsrummet i ca30min...
    Det första bm sa till mig efter prinsen kom ut var att nästa gång ska vi se till att vara inne på förlossningen innan 1a symtomet på att förlossningen är på gång..

Tjejen24: jag sprack lite.. sen fick dom klippa eftersom hjärtljuden sjönk.. Rasmus mådde inte så bra men det berodde på att han har hjärtfel. Han vägde 3530g och var 50cm lång!
    Den bästa dagen i mitt liv !

Lycka till alla ni med små frön i magen!

Svar på tråden Alla förstagångföderskor..det kan gå snabbt!