• Anonym

Hur yttrar sig brist på empati?

Usch fy fan vad hemskt. Det är min mardröm att få ett sånt barn. Har ingen aning om vad man ska ta sig till.

Har barnet ingen förmåga att känna skam/skuld? För är det inte så att empati är inget ett barn föds med, det måste läras in? Men att barnet kan känna skam måste ju vara en förutsättning för det.

Kan man utreda på nåt sätt?

• Anonym

Om barnet nu inte känner skuld eller skam, så skulle jag undersöka möjligheten till att få barnet utrett. Därefter borde ni ju få veta vilken hjälp barnet måste ha.

Tänk vad otäckt om det hela blir långsamt värre utan att ni märker nåt? Man brukar ju vänja sig vid små gradvisa förändringar utan att direkt se att det är fel.

Ingen som har erfarenhet av barn med personlighetsstörningar?

• Anonym

Förstår att det måste vara ett otroligt känsligt ämne att ta upp TS. Hoppas nån med erfarenhet kan berätta lite mer.

Kanske ska du byta namn på tråden till "kan mitt barn vara psycho" eller nåt istället, så den "syns" mer.

Och du behöver ju inte säga att det är ditt bonus, för då får man bara en massa präktiga tillsägelser om att man ska vara så tacksam för att ha fått ett extra barn och att bonusbarnet minsann inte valt situationen själv, har jag märkt.

• Anonym

En vän till mig har aspbergers, han är visserligen vuxen men säger själv att han VET att andra har känslor, men han kan inte relatrea till det. Ett exempel; han förstår inte att leende och skratt hör ihop med att vara glad och tvärtom. Han VET det nu, men han kan inte relatera till det utan det rä mer som att, Jaha, personen ler, han/hon är glad för något. Men han känner inget behov av att själv le så som du och jag.

• Anonym

Hur fick han hjälp med att ta reda på att han hade Aspbergers? För om något sådant konstateras måste det ju finnas hjälp för både barnet och familjen?

• Anonym

Ja det är svårt, han fick diagnosen nyss i 18 årsåldern, bara ca 3 år sen alltså.

• Anonym

Fick ni reda på hur det går till med en utredning? Och om det är möjligt att göra när barnet är så litet?

• Anonym

Jag tror det bästa vore om pappa och mamman (som väl är vårdnashavare) tar kontakt med BUP. Man kan förstöra så mycket om man håller på och "ställer diagnoser" själv. Det kan låsa sig och man kan sätta etiketter på barnen. De tror de inte har nån empati eftersom man sagt det till dem, t.ex. Menar inte att du gjort det!!!

Min mamma sa när jag var liten att jag var egoistisk. Det var jag, för 20 år sen! Nu är jag allt annat än egoistisk, har gått till överdrift åt andra hållet enligt alla, även mamma. Trots det ser jag mig själv nånstans som egoist.

Kanske spårade ur lite nu men kontakta BUP. Det var väl vad jag ville säga:)

• Anonym

Anonym (orolig) skrev 2008-10-27 10:21:01 följande:

Svar på #25Har inte en tanke på att själv ta kontakt med BUP ang bonus. Det lämnar jag helt till min sambo. Som sagt så tror jag att det kan infektera ganska mycket.Och nej, jag ställer inga diagnoser, det är det värsta jag vet. Sätta etiketter på folk. Men faktum kvarstår att bonus har vissa problem som ger stora bekymmer härhemma.Vi säger absolut inte till bonusen att något skulle vara fel! Däremot frågar vi hur det var tänkt när man agerade på ett speciellt sätt.Så ja...jag ska visa min sambo tråden och sen hoppas på att han tar kontakt med BUP. Vad jag ville själv (av rent egoistiska skäl) var att få lite stöd.
    Nej, jäkla amningshjärna:) Menade verkligen inte att du gjort nåt fel. Förlåt att jag skriver så tokigt. Förstår att du och din sambo verkar prata jättebra om det här och jag tror absolut inte du lägger dig i eller så. Sorry, bortse från mitt inlägg!
Svar på tråden Hur yttrar sig brist på empati?