• God Is A Girl

Tidiga upprepade missfall

Hej hej.

Ni som är experter på det här med tidiga missfall, skulle ni kunna försöka hjälpa mig att besvara några frågor, om ni kan .-)

Bakgrund:
    Fik tre tidiga missfall på tre år, fick sen missfallsutredning och kan inte minnas vad den visade. Men fick iallafall order om fragminsprutor nästa graviditet.
    Blev gravid, började med sprutorna men är spruträdd så gick över till trombyl. Fick en tös i januari i år.
    Har sen dess förr två till tidiga missfall trots trombyl.

Nu till frågorna.
    Är det vanligt med tidigare eller senare missfall när det gäller högt imunförsvar?
    Vad är det för värden man behöver kolla för att se om man behöver kortison? Och vem kan man kontakta för det isf? Vet att där jag gjorde utredningen inte ger ut prednisolon bara blodförtunnande.

Kommer inte få någon hjälp från lanstinget igen fören jag fått ännu ett missfall iom att jag redan fått en dotter efter mina första tre missfall.

(Mina mf har vart mellan vecka 5-7)

Tack på förhand

• Svar på tråden Tidiga upprepade missfall
  • Saga Carolin

Hej!
    Jag kan inte hjälpa dig med de frågor du ställer, men jag har själv haft tre tidiga missfall i rad alla i v. 6-7. Dessa inträffade efter att jag fick min dotter. Har inte haft missfall tidigare. Nästa vecka ska jag på missfallsutredning på Kvinnokliniken här i Göteborg och jag har många frågor vad gäller just immunologiska faktorer som påverkar fostrets utveckling. Jag kan ju återkomma om jag får några bra svar?

Precis som du själv skriver så hjälper landstinget inte till förrän vi "under TVÅ år aktivt försökt skaffa ett syskon på EGEN HAND". Ja, vad kan man säga...detta med missfall på missfall är så oerhört påfrestande mentalt att den som skrev dessa "regler" antingen är en man eller eldrig erfarit ett missfall.

Må gott!

• God Is A Girl

Saga, Ja det är sjukt. När jag dessutom har diagnoser som gör så man har det svårare att få barn och dessutom fem missfall så tycker man ju att dom kan göra något men nej..

Har börjat sett ett samband med att jag blivit gravid varje gång jag vart sjuk/opererats/piercat/tatuerat mig så jag börjar fundera på för aktivt imunförsvar.. vid min gallstensOP fick jag fragmin också, blev gravid precis runt operationen (den var en vecka efter äl ungefär) sen höll det sig tills jag slutade med fragminen..
    När jagblev gravid med dottern hade ja precis piercat mig och sen fick trombyl.. ja.. det är konstigt om det bara skulle vara slumpen för min del då tycker jag.

Lycka till på utredningen!! Vi har ju redan gjort en sån men det gav tyvärr inte så mycket mer än att jag behöver blodförtunnande..

• Lilleskuttan

hej! Beklagar era mf. Jag har haft 4 Mf/ma och efter en utredning hos en privat läkare där massa prover togs så fick jag veta att jag har för högt immunförsvar vilket gör att immunförsvaret bildar proppar för att stöta bort fostret.
    Har postivt S-ANA(IgG)IFL och högt TNF-Alfa värde
    Mina mf/ma har varit väldigt tidigt,men har upptäckts i olika v när jag varit på vul.
    Jag har ätit trombyl och prednisolon+ tagit progesteronvagitorier och nu är jag gravid igen i v 24.

• God Is A Girl

Lilleskuttan, tack för svaren Ska ringa till en privat klinik efter nyår om det inte funkat med trombyl och kortison innan dess. Men då vet på ett ungefär jag vilka prover jag ska fråga efter iallafall

• MammaSusan81

TS ser att dina mf inträffat lika som mina jag har haft 5st mf mellan v5-7.
    Ska få fragmin sprutor vid nästa grav men ska avvakta till v7 nu? När fick du starta med dina sprutor?

sist jag var gravid ksulle jag vänta till v.6 men kom ej längre än så då....Nu är jag i v.5 igen & ska på vul 12 nov (om inget hänt innan) får då info om hur ja ska ta sprutorna

• God Is A Girl

Lilleskuttan, tack

MammaSusan81 skrev 2008-10-27 15:36:26 följande:
    TS ser att dina mf inträffat lika som mina jag har haft 5st mf mellan v5-7. Ska få fragmin sprutor vid nästa grav men ska avvakta till v7 nu? När fick du starta med dina sprutor? sist jag var gravid ksulle jag vänta till v.6 men kom ej längre än så då....Nu är jag i v.5 igen & ska på vul 12 nov (om inget hänt innan) får då info om hur ja ska ta sprutorna
    Fick börja med sprutorna så fort jag plussat i princip. Det var det hon tyckte var viktigt, att jag ringde så fort jag plussade så jag fick komma dit för vul och recept. Tror jag var i vecka 6 då, men då plussade jag i mitten av vecka 5 och dom hade inga tider fören veckan efter.
    Varför skulle du få vänta med blodförtunnande? det är ju meningen att man ska hindra miniproppar i det som sen ska bli moderkakan, så det är ju viktigt att ta det från början?
  • MammaSusan81
    God Is A Girl skrev 2008-10-27 15:39:32 följande:
    Fick börja med sprutorna så fort jag plussat i princip. Det var det hon tyckte var viktigt, att jag ringde så fort jag plussade så jag fick komma dit för vul och recept. Tror jag var i vecka 6 då, men då plussade jag i mitten av vecka 5 och dom hade inga tider fören veckan efter.Varför skulle du få vänta med blodförtunnande? det är ju meningen att man ska hindra miniproppar i det som sen ska bli moderkakan, så det är ju viktigt att ta det från början?
    Precis så sa läkaren till mig att jag skulle få sprutor så fort jag fick +, men när jag ringer så säger sköterskorna att jag ska avvakta?? Ska jag ringa igen tkr du?
  • God Is A Girl

ja ring och säg vad läkaren sa! sköterskorna vet inget om läkarens behandlingsbestämmelser. så säg att du ska ha hjälp med sprutorna -nu. stå på dig *peppar lite* tänk om dom här dagarna blir dom avgörande?:/ nej dålig sköterska!

• MammaSusan81
    God Is A Girl skrev 2008-10-27 15:47:29 följande:
    ja ring och säg vad läkaren sa! sköterskorna vet inget om läkarens behandlingsbestämmelser. så säg att du ska ha hjälp med sprutorna -nu. stå på dig *peppar lite* tänk om dom här dagarna blir dom avgörande?:/ nej dålig sköterska!
    suck de har stängt nu, får ringa imorgon igen.....Tack för dina svar!!!
  • MammaSusan81

Tack!! Hoppas de gör så för dig med!

• Cia o krabaten

GIAG: Ser att du fått svar från de i tråden, så hopp ain där du med

• God Is A Girl

Cia, Jag ska bara få fingrarna ur och presentera mig :P får nog ta det imorgon, just nu har jag fullt upp med programvaror till nya mobilenoch en övertrött sov-vägrande tös som leker katt (dvs letar kattmat att äta, eftersom hon tydligen älskar torrfoder *ryser*)

Svar på tråden Tidiga upprepade missfall