• olivia 11

Vad törs man göra???

Hej!
    Jag undrar hur mycket ni "törs" göra med era prematurer.Våran son föddes v 28+4 i mars och är nu 7 månader, drygt 4 månader korr.Har inte haft några problem förrutom att han har trånga luftrör. Är det ok att gå i mataffärer? Jag går inte på stormarknader utan vanliga små affärer när det inte är rusning utan vid lugnare tider. Det kanske är dumt? Det är så svårt tycker jag hur pass försiktig man ska vara. Hur gör/gjorde ni?Har lite svårt att bara gå hemma och glo, promenerar gör vi också förstås.

• Svar på tråden Vad törs man göra???
  • MsBeauty

jag började gå till mataffären med sonen när han var ca 7 månader okorrigerat. Det var sommar och inte så mycket folk, så jag tänkte att det var lungt. Nu när det är höst så håller vi oss hemma mest, men ibland blir jag tvungen att gå och handla. Men då brukar han ligga i vagnen och sova och Ingen får titta eller klappa på honom. Han har inte varit mer sjuk än att han var täppt i näsan förra veckan, så än så länge har det gått bra. Men vi går inte i stora affärer, café, köpcentrum osv. Det får vänta tills sommaren. Han är född v. 24.

• Mylingen

Tycker det beror alldeles på om man haft lungproblem eller inte. Min tjej har inte haft det, ej heller legat i respirator. Hon är 5 mån nu (2 mån korr). Jag har av en neo-läkare och en annan barnläkare hört att jag nu kan betrakta henne som en fullgången 2-månaders när det gäller infektionsrisk. Hon är mitt tredje barn (de andra fullgångna), så jag försöker tänka hur jag gjorde med dem när de var kring 2 mån. Jag sprang inte på IKEA med dem stup i kvarten, men jag drog mig inte för att handla i mataffären. Dessutom är jag nu tvungen att vissa dagar hämta stora barn på dagis och den miljön är nog värre än varje stormarknad. Har alltid spritgel med mig när jag varit i "dåliga" miljöer, som jag kör med om jag måste "pilla" på lillan innan jag hunnit hem o tvätta händerna.

• I have a kid

vi fick en freja i vecka 29+4 å enda sen vi har kommit hem i vecka 37 så har vi åkt buss nästan dagligen gått på stan å stora mataffärer
    utan att det har hänt nått. själv prem barn v 32+´0 å jag har klarat mig å mina päron har då levt som vanligt med mig.

freja har andats själv, inte haft några infektioner å har bra lungor.

• Princess1982

Min dotter är född i v 28+3 och är född i mars. När vi mom hem i maj var de fint väder så vi var ute i stort sett hela dagarna och då passade vi på att träffa folk. Min svärfar fick faktiskt hålla lill flickan samma dag som vi kom hem. Vi var utomhus och han tog henne snabbt i sin famn sedan tillbaka till mig. Han hade då legat vaken sedan hon föddes och hade tårar i ögonen så det var värt det!
    Jag var aldrig inne i stora affärer på ca 3 månader fetr vi kommit hem. Men man kan inte isolera sig totalt.
    Vi hade förberett alla att inte röra flickan eller absolut inte vara sjuka så fick de träffa oss ute.
    Sen lite efter hand började vi bjuda hem folk.
    Men det var ju sommar lite lättare då än nu vinterhalvåret

• Princess1982

Nu lever vi som vanligt! Man ska ju inte träffa sjuka människor med små barn över huvud taget! Vi går på baby sång 1 gång i veckan och handlar i alla affärer. Man kan som sagt inte isolera sig hela livet!

• lillangel

Fast just den här tiden på året ska man ta de väldigt lugnt!!!! De går skit överallt i luften nu,nu är de som värst me alla virus och bakterier,jag hade iaf tagit de lugnt till december...

• Jessica1

9 maj föddes lille Gustav 27+5, blev syrgasfri i vecka 36+. När han var 2 mån korr. sa neoläkaren att vi skulle behandla honom som ett vanligt barn. Dock ska vi undvika förkylda människor. Vi har efter det varit på IKEA, mataffärer och stan med honom. Givetvis undviker vi sjuka människor och går inte någonstans där det är trångt och man "tappar" kontrollen. Man kan inte isolera sig helt.

• olivia 11

Tack för era svar!!!! Jag tycker att det här är jättesvårt, för man vill ju inte vara den som är för oförsiktig heller och ge honom något otäckt virus. Tycker att 7 veckor på sjukhus räcker!!! Det är en svår balansgång. Det här är ändå mitt tredje barn (de andra kom inte lika tidigt) men känner mig som en "nybörjare"!!!

Svar på tråden Vad törs man göra???