• Dorro85

Klarar dom infektioner bra?

Hej.
    Mitt lilla extremprematur är en vecka gammal nu (hon föddes vecka 27+1). Igår kväll fick vi reda på att hon har fått någon infektion. Nu ligger hon med antibiotikadropp samt respirator. Jag är livrädd att hon inte ska klara sig. Provsvaren på infektionen kommer om några dagar, så vi vet inte ens vad det är med henne. Orkar inte detta...

Är infektioner vanligt? Kommer hon klara sig tro?
    Fan!

• Svar på tråden Klarar dom infektioner bra?
  • Dorro85
    Pallas skrev 2008-10-20 13:11:24 följande:
    De är ju infektionskänsliga, så det är inte ovanligt att de drabbas. Det är därför man får skrubba sig så noga innan man får komma in på neo.Det går givetvis inte att veta vad som kommer hända för din tös. Du får försöka tänka att hon får bästa möjliga intensivvård på sjukhuset. Jag håller alla tummar för att hon kryar på sig snabbt!
    Usch det är så hemskt asså :( Gråter hela tiden. Hon är 1 vecka och 1 dag gammal, och tills igår var ALLT perfekt. Hon va så duktig och stark. Nu föll allting och jag är så rädd att jag ska förlora min prinsessa...
  • Dorro85
    Pallas skrev 2008-10-20 13:15:26 följande:
    Kram till dig! Det är jättehemskt att inte veta. Jag har två prematurer och den första tiden kändes hemsk för oss, även fast allt var tiptop med dem. Jag kan tänka mig oron när de får ytterligare komplikationer. Hoppas ni får provsvaren fort, så ni iaf kan få veta vad det är och hur chanserna ser ut.
    Jag vill inte ens tänka på det... Undra om det händer ofta att prematurer avlider? Det är ju mardrömmen...
    Hur länge fick ni stanna på neo?
  • Dorro85
    Staxson skrev 2008-10-20 13:19:35 följande:
    Förstår din oro till 110%. Men jag tror inte att det är någon fara, självklart kan man inte garantera nått någonsin om något, vilket jag med många gånger kan tycka är frustrerande. Men infektioner är mycket vanligt och det brukar i 9 av 10 fall alltid gå bra och jag tror verkligen att det kommer göra det för din tjej! *STYRKEKRAMAR*
    Jag hoppas det... fan jag HATAR detta...
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-20 13:53:31 följande:

De flesta prematurer får någon infektion den första tiden. En del i blodet, en del något annat. Vår kille fick sin 1a när vi varit hemma i 2 veckor. Hög puls och jätehög feber. Vi blev inlagda med honom 5 dagar igen då på neo och han fick antibiotika dropp. Jag säger inte att det är ngt alla får- men många och det brukar gå väldigt bra. Jag tror att du håller på att "landa" efter allt ni varit med om. Då kommer oron och mycket känns värre än det är. Ställ massor av frågor till personalen-fråga om ALLT du undrar över!!!Det är alltid bättre att veta än att undra!Lycka till med allt nu-kramar till dig & lilla fina Mimmi!//M
    hon hade fått sepsis...blodförgiftning...
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-20 15:04:54 följande:

Åh så jobbigt- men det känner jag 3 andra prematurer minst, som också haft. Det blir antibiotika då...En del prematurer "dansar" sig igenom neo-tiden och skipper allt jobbigt, men de allra flesta får ngt, typ sepsis, serratia eller ngt annat. Nu får ni ha det så skönt ni kan-och ni är ju på ett proffsigt ställe där de varit med om detta många ggr förut!...skickar styrkekramar till er!
    är så jävla orolig bara...
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-20 15:46:06 följande:

Och det får man lov att vara! Du är ju i en helt ny och oväntad situation-första barnet och så är hon så liten! Och så går allt bra, sen kommer ett bakslag...såhär är tyvärr neo-tiden för de allra flesta. man pendlar mllan olika känslor hela tiden och till slut mår man inte bra. Se bara till att du får prata av dig! Har du träffat psykologen på avdelningen ännu- se till att försöka ta ett samtal med henne eller honom för de finns där för att hjälpa oss reda ut alla känslor och oro. det här är inget man klarar helt själv...Tänk på dig själv och din kille och Mimmi, ni måste få tid att andas ut efter det som varit.Kraaam M
    just nu känner jag inte för att prata alls... pratar knappt med min man. vill inte gå in till mimmi, vill inte prata om henne... jag är så fruktansvärt rädd... jag vet inte vad sepsis är ens rktigt. läkaren här är ju ett stort skämt. och mitt barns liv ligger bland annat i hans händer....
    FAN. kände ni barn som haft sepsis? har det gått bra?
  • Dorro85
    Jannabus skrev 2008-10-20 15:50:20 följande:
    Barnläkaren sa till oss att det mesta handlar om att de upptäcker och börjar behandla en infektion i tid är det viktigaste. Går det för lång tid kan det gå vädigt fort, och de kan bli jättedåliga. Våran Isabell fick nå skit första veckan, men det märkte vi på en gång och antibiotika sattes in på en gång. Hon blev frisk på 3 dagar från att ha varit rätt illa däran! Det kommer att gå jättebra! Kram till dig!
    jag hoppas dom upptäckte det i tid... igår runt 15.00 började hon bli svag o syresättningen sjönk. men inte föräns inatt fick hon respirator och antibiotika.
  • Dorro85
    lokisse skrev 2008-10-20 15:58:46 följande:
    fraga läkarna!!!Kräv att dom förklarar vad som händer med erat pyre och vad dom gjör.Fraga hur det kommer sig att hon har blodförgiftning och hur vanligt det är.. Hur sjukdomsförloppet är och sa vidare
    dom sa att hon förmodligen har fått det via nålen på armen... där droppet skulle gå in.
  • Dorro85
    FruEdberg skrev 2008-10-20 16:53:46 följande:
    hej . vill bara skicka en kram till er. vår lilla kille hade också sepsis när han låg i respirator..
    gick allt bra?
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-20 16:12:12 följande:

Eftersom hon kom tidigt har hon haft nålar i navelkärlen, både för mediciner men också för blodprovstagning mm. På en del små opererar man in en nål (kateter) i armen som man har till att bla mäta blodtrycket med. Där man satt nål får man en sk. Ingång- det är via dessa ingångar det ibland kommer in bakterier. Sepsis är blodförgiftning och drabbar många prematurer. De tre jag kan komma på nu blev ALLA friska på någon vecka och mår i dag bra. Min lille kille som ju föddes i v 26 i januari-har fått ngn infektion och hostar nu hela tiden. Vi är också oroliga och rädda. Såhär har jag känt med mina andra 3 barn också (speciellt den 1e, som var kärnfrisk och fullgången!) men det är ju speciellt med prematurer. De är känsligare och man måste hela tiden tänka på saker som "vanliga" småbarnsföräldrar kan strunta i. Vi har handsprit hemma-i varje rum. Får vi besök så måste de sprita sig. Ev. vänner och barn som röker får by´ta kläder i hallen innan vi släpper in dem mm. Vi kan inte gå på fik eller stormarknader eller ens ta med honom in i en vanlig affär. men detta lär man sig också, Mimmi är bara en vecka. Jag var ett vrak hela första månaden på neo- sen var det lugnt nån vecka och sen hände ngt och man bev orolig igen.Jag kan inte heller lova något-men hon kommer att bli bättre och starkare, och så småningom kommer den här tiden att blekna när ni har en liten mjuk och go tjej hemma hos er!Titta gärna på bilderna i mitt galleri- där kan du se hur otroligt liten och sjuk han var och hur mullig och fin han är nu! Mirakel händer!!!Kram!
    ah, dom sa att infektionen förmodligen har tagit sig in genom nålen i handen. det jobbiga är nu att vänta 2 dagar för att få veta VAD det är för infektion, så hon får rätt medicin. hoppas hon kan hålla ut 2 dagar minst...
  • Dorro85
    FruEdberg skrev 2008-10-20 20:08:56 följande:
    Ja efter antibiotika så gick det bra. Hoppas er tjej blir bra snart igen.
    hoppas jag med.
  • Dorro85

lugna gatan skrev 2008-10-20 20:26:26 följande:

Hej! Två av mina flickor (födda v. 29+3) hade sepsis (blodförgiftning) + andra jobbiga infektioner ofta de första 5 levnadsveckorna. Första gången det hände den minsta (då vägde hon runt 900g) höll jag på att svimma, ville bara därifrån.De får alltid en mycket bred antibiotika som slår ut alla elaka bakterier, och ofta blodtransfusioner pga. lågt blodvärde.Läkarna i neonatalvården är några av de allra bästa på de flesta ställen, (fast en del verkar vara muppar), och de gör verkligen allt för att rädda varje liten unge, annars hade de inte jobbat där.Hang in there - det är jobbigt som f* men ni kommer att gå starkare ur det här tillsammans!
    och allting gick bra??? stolt du måste vara. jag hoppas jag oxå får känna glädjen igen. just nu känns allting som om jag vore i helvetet och jag undrar ofta vad jag gjort för att få detta som straff :/ mig kan man straffa men faaaan inte min dotter. jag bara önskar att hon kommer överleva.
Svar på tråden Klarar dom infektioner bra?