• isisisis

"Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?

Mirva skrev 2008-10-19 02:29:29 följande:
    mandrea skrev 2008-10-19 02:05:06 följande:
    Chanserna att bli gravid vid 40+ är betydligt större genom en IVF än naturlig befruktning, det hävdar samtliga fertilitetsexperter jag talat med. Varifrån har du fått sådana kontroversiella uppgifter och hur förklaras det?
    Enligt IVF Falun var mina chanser med IVF mycket lägre än vid egna försök.
    Då var jag 42 år.
    Så det stämmer inte.
    Falun är ganska framstående inom IVF.
  • isisisis

TS.

Jag tycker du ska råda din vän att läsa igenom trådarna här inne.
    Endel innehåller statistik.
    BLA Kodamas tråd.
    Att du lyckats med IVF vid 44 års ålder hör skulle jag vilja påstå till den mycket lilla minoriteten.

Din vän bör kolla upp sina hormonvärden och FSH nivåer hur som helst innan hon bestämmer sig för något tycker jag.

Annars måste jag säga att jag tycker det låter som ett ganska
    väl optimistiskt förslag.

Jag har varit på FL i snart 5 år,och lärt mig en hel del under tiden.Genom egna försök och genom andras erfarenhet och gemensamma efterfostkningar efter information.

Var och en bestämmer ju vad man vill göra med sina pengar.

Men själv skulle jag aldrig råda en vän jag bryr mig om att lägga pengar på en IVF behandling vid 46 års ålder.

Jag hade hellre rått henne till att fundera över äggdonation istället.

Den behandlingen behöver inte bli dyrare,och chanserna att lyckas är ca 30-50% beroende på hur man tolkar statistiken.

Men chansen vid IVF i den åldern är så gott som obefintlig skulle jag vilja påstå.

Man kan ju vara en stor optimist,eller så kan man se till kalla fakta.

Det är ju upp till var och en.

Inte min mening att vara dum,bara talar om vad jag anser.

• isisisis
    jagäraf skrev 2008-10-19 15:35:34 följande:
    Förlåt en ovanligt obildad ( ) 47-åring men vad innebär ivf? Alltså, tar man ut något ägg och befruktar eller är det insemination? Vad jag har förstått så är chansen att bli gravid i min ålder och därikring 0-1 % vilket alltså är i princip lika med noll. Skulle man bli gravid är risken för missfall över 50 % så att lyckas bära fram ett fullgånget barn är väl alltså högst en halv procents chans och det måste väl också gälla för ivf?
    Ja.man stimulerar med medicin för att få ut så många bra ägg som möjligt.
    Sedan ska de befruktas med sperma,och sedan växa i ca 3 dagar för att sedan sättas på plats igen.

Ett par stycken då.

De flesta kliniker har 43 som gräns vid IVF.
    Då är chansen ungefär 0-1 % som du sa.

Och precis som du säger är det en väldigt hög MF risk på det.
  • isisisis
    isisisis skrev 2008-10-19 15:40:36 följande:
    jagäraf skrev 2008-10-19 15:35:34 följande:Ja.man stimulerar med medicin för att få ut så många bra ägg som möjligt.Sedan ska de befruktas med sperma,och sedan växa i ca 3 dagar för att sedan sättas på plats igen.Ett par stycken då.De flesta kliniker har 43 som gräns vid IVF.Då är chansen ungefär 0-1 % som du sa.Och precis som du säger är det en väldigt hög MF risk på det.
    Jag skulle inte säga att de flesta kliniker har 43 som gräns förresten,det är att ta i...

Jag vet bara Falun.

Och så har jag hört talas om någon till,men har inte lagt det på minnet.
    42 är nog mer gängse.
  • isisisis
    karinblarin skrev 2008-10-25 14:48:44 följande:
    det är inte omöjligt att bli gravid på naturlig när man är 46- har man inga funktionsfel när det gäller fertiliteten mer än ålder så ökar inte Ivf chanserna.Tvärtom kan hormon stimuleringen göra att man få förtjockade slemhinnor.Oddsen är mkt små men det finns flera fall- mvc rekommenderar ju kvinnor i den åldern att ha spiralom det INTE vill bli gravida.
    Att de rekommenderar spiral även vid 46 är för att man faktiskt KAN bli gravid,men sen har man ju MF risken och DS risken,och om man inte planerar en graviditet så är det ju onödigt att utsätta sig för det.
Svar på tråden "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?