• gnillrävs

"Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?

En vän till mig som är 46 år fyllda vill göra en "vanlig" ivf-behandling tillsammans med sin man, alltså pröva att bli gravid med sina egna ägg och sin mans spermier. Hon har ringt runt till de flesta privatklinikerna i Sverige och funnit att ingen vill ta emot henne eftersom hon är över 42 år gammal. Hon är väl medveten om att oddsen är dåliga men vill ändå ge det en chans.

Jag är själv höggravid efter en IVF-behandling gjord på Fertilitetscentrum i Göteborg, jag startade min behandling när jag var över 44 år så denna mer strama hållning tycks vara en ganska ny policy.

Är det någon som har något tips att ge min vän. Finns det kanske någon klinik utanför Sveriges gränser där man kan göra en "vanlig" ivf trots att man är 46 år?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?
  • gnillrävs

Tack så mycket för svar Mirva jag ska genast vidarebefodra till min vän! Hon kommer att bli jätteglad!

• gnillrävs

Tack för din input isisisis.

Min vän är smärtsamt medveten om oddsen för sin åldersgrupp särskilt efter sin rundringning. Jag har naturligtvis föreslagit henne äggdonation i första hand samt rekommenderat familjelivs trådar kring detta ämne. Jag är också medveten om att jag tillhör undantaget och ingen är mer förvånad än jag själv eftersom jag gav mig in i behandlingen med öppna ögon.

Självklart måste man låta undersöka sina förutsättningar med hormonanalys etc. Jag hade själv aldrig fått starta en behandling eller ens övervägt det ifall jag inte hade gjort det och fått så bra värden.

Min vän måste väl dock få analysera alla sina möjligheter och begränsningar och sen bestämma sig hur hon vill hantera sin situation. Det är ju en process med starka känslor inblandade och inte alltid helt lätt att hantera rent vetenskapligt. Jag är i alla fall säker på att hon i slutänden väljer att agera på ett sätt som är bra för just henne.

Svar på tråden "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?