• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • goshheidi

Nån annan än vi som har dop/namnfest i helgen? Hinner inte riktigt vara här inne.... går an som ett tok medan Felix sover. Städar och pynjar... :/ Det ska bli skönt när allt är över. Har inte gjort nån grundlig städning sen han föddes. Som tur får jag hjälp av en nära bekant som kommer hit om en stund.

• Vilda Tiger

Lille
    Fem Fingrar, av Peter LeMarc, är jättefin! Annars funkar ju typ Idas Sommarvisa kanske, men så kan de sjunga nån lite rolig låt, so "upp och ner" av Astrid Lindgren. Kul att de ska sjunga! Jag behöver med de där egna stunderna då Lyckeli sover. Och så har jag ju M hemma så jag känner att jag får så mkt egentid jag vill. Vi snarare slåss om att få mata och byta blöja.

Heidi

Jag känner igen det där! Tur att du får lite hjälp. Och du - ingen kommer att se om du sopar in lite skit under sängen! De är där för att fira Felix, eller hur.

Lilla

Hahaha! Jag vill också ha en sån sportbh för röven! Det behöver jag!  

• Hallonsocka

Gääääsp vad trött jag ääär! Vi vakna visserligen först halv åtta men sedan var det ganska snart ut på promenad med en kompis och efter det har jag varit rätt trött och la mig för att vila med My, men det gick inget vidare hon sover lite oroligt...

jag måste fråga er som har bonusbarn/barn som är äldre. L är väldigt duktig på att hålla M men M gråter en väldig massa iaf. jag funderar på om det kan vara för att hon inte känner igen Ls doft, eller nått eftersom hon är här varannan vecka eller om det är för att hon (M) är mammig och pappig... eller för att hon helt enkelt har "mindre" famn? Hon skriker och gråter ofta då hon är hos L och det känns rätt trist eftersom L så gärna vill sitta med henne :-/ (vi brukar se till att hon är bytt och ammad så att det inte är nått sådant som "stör")

• Vilda Tiger

Hallon Men funkar det kanske bättre att L ligger intill henne på golvet? Eller att hon går runt med M? Lyckeli är mkt mindre tolerant då man sitter still med henne. Går man runt skiter hon i princip i vem det är som bär henne, för då händer det ändå massa annat. Nu var inte frågan ställd till mig då jag inte har bonusbarn, men jag tog mig friheten att gör ett inlägg om det ändå.

• S u s s

KaOl - Jättesnygg klänning, wow!

Nu sover båda barnen middag samtidigt, hur ofta inträffar det egentligen! Underbart.
    Nån vaknar säkert närsomhelst så jag får rappa på.
    Hann bara skumma lite.

Håller ni på med stegräkning? Skulle jag aldrig orka med, duktigt av er! Dessutom är vi nästan aldrig ute och promenerar, vi ska ju alltid ut och göra nåt och flyttar oss mellan platser mest. Ska två-åringen gå själv hinner vi inte så långt heller, man måste ju plocka tusentals stenar och varva varje träd ett par gånger.

Hallon - Själv tycker jag det är mycket annat som spelar in. Famnen måste vara mjuk och avslappnad på nåt vis. Spänner sig den som håller, eller inte är tillräckligt "gosig" i rörelserna liksom, så brukar spädbarn gråta. Man måste vara relaxed. Kanske nåt sånt som spelar in. Kan inte L få prova gå runt och vyssa och vagga henne lite i famnen och sjunga nån liten sång? Det brukar göra båda parterna lugnare!
    Vi har Crilles lillasyster till hjälp en hel del, och hon fick gå runt med Mirre avslappnat för sig själv i vårt sovrum i början.
    Sjal kan ju vara nåt att testa också.

• Hallonsocka

VT: Ja fast hon vill så gärna hålla i M och hon orkar inte bära gå och bära henne i famnen (M väger väl ca5,5kg kanske närmare 6 kg snart vilket är rätt tungt för L). Hon sitter ofta bredvid och är med henne då M är i gymmet eller sittern men det är väl inte riktigt samma sak tycker L (fritt fram att svara för alla fresten )

• Hallonsocka

Suss: Ja det kanske är det, hon tycker det är tungt att hålla och får ont i armen, så vi brukar hjälpa och stapla upp med amningskudden, men nu vill M så gärna "sitta" i famnen och då måste armen ge stöd vilket blir tungt för L, och hon orkar som sagt inte gå och bära :-/ hmmm, hon får börja bära mer kassar efter att vi handlat så hon tränar lite armstyrka

Kan säkert vara att hon spänner sig också eftersom M så ofta gråter i hennes armar vilket säkert gör L nervös och mer spänd inför varje ggn som en ond cirkel...

Vi har hittat ett sätt att M sitter med ryggen mot Ls mage och på så sätt har L som en stol men det är också det enda läget som funkar någorlunda och då ser de inte varandra... jaja, vi kan väl inte få allt

• Mareldsbarn

Hallon; Jag tänkte precis som VT. M är ju några dagar äldre än Julia och Julia ligger nu på samma vikt som du nämnde. Blir tungt men Julia köper vem som helst så länge det skumpas och bumpas och pratas osv. Tar någon Julia i sin famn och sitter blickstilla så blir hon förbannad och börjar grina. Kan L kanske "vagga" henne lite i sin famn när hon är sittandes? Julia tycker om att sitta i min famn när jag har hennes sittandes mmot mig så hennes rygg är mot mina uppvikta knän. Då pratar vi en massa med varandra och hon stör sig inte att hon sitter still så att säga utan är ju mer fokuserad på mitt ansikte. Kan ni lösa någon sådan funktion tillsammans med L?

VT; Det är ju du som har peppat en till att börja promenera! Eloge till dig!

Heide; Vi har inte dop denna helg men nästa helg. Dopet är på fars dag för vår del.

Lillskruttan har blivit lite snorig. Svårt att sova och så. Idag ligger vi hemma med myskläder och tända ljus och har det gott. Jag surfar runt på charterresor då jag min hjärna nu slagit slint och jag fått för mig att jag vill boka en vecka till solen i vår. Kanske överraska D?

• Mareldsbarn

Hallon; Du skriver om ett sätt som verkar fungera för M och L. Trist att dom inte ser varandra men kanske ni har någon stor spegel ni alt kan flytta på eller flytta M och L till så kan de prata på så vis genom att båda ser varandra?

• KaOl

tack alla igen för att ni skriver snälla saker om min klänning . Är i alla fall själv helt förälskade iden

Hallon: Min son är ju bara här varannan vecka, men han har nästan bäst hand med Måns av alla barnen, trots att tjejerna ju är här hela tiden. Hur är L i sitt sätt? E är väldigt intensiv, håller på o petar på M hela tiden, pratar högt o stirrigt osv o då blir Måns förtvivlad till slut. L men framförallt O är mkt lugnare i sättet, och det funkar bättre. Sedan håller de inte honom så mkt, just för att han ofta hamnar i obekväma ställningar då utan umgås mer m honom när han sitter i babysittern eller ligger på golvet så de kan ligga bredvid. Skulle inte riktigt våga låta någon av barnen gå o bära M; han väger så pass mkt o kan ju helt plötsligt kasta sig åt ngt håll o blir då svår att hålla..
    kanske My gillar om L har henne liggande på magen i sitt knä? då kan hon ju se sig omkring samtidigt, och L kanske inte spänner sig? (iofs ser de ju inte varandra i den ställningen - men de kan de kanske göra när de ligger ner bredvid varandra istället?)

Suss: hihi hittills är stegräkningen faktiskt rätt upplyftande - kommit fram till att jag nog far runt som en skållad råtta eller något, för UTAN promenad (mer än till o från bilen vid fikan) är jag redan uppe i 4400 steg idag

Svar på tråden Augustibebisar 2008