• woyka

Problem med bäckenlederna efter tidiga missfall

Har haft fyra missfall varav det näst sista två för ett och ett halvt år sedan, och det sista nu i början av september.. Fick ryggskott i maj i fjol (då jag var gravid) var gravid till v.7 hade sedan problem med ryggen, var tvungen att stanna hemma en del dagar under vintern då jag hade jätte problem att gå, vända mig i sängen mm... Gick till naprapat som knäckte till ryggen på mig fyra ggr det resulterade bara i ännu mer smärta som avtog innan det var dags att gå dit igen sen gick jag inte dit igen utan åt smärtstillande istället. Nu sista gången jag var gravid var vi utomlands och gick en hel del i v5-6. Och jag fick så ont ryggen o höfterna, gick bättre då jag bara satt och låg. Då jag började jobba igen efter missfall i slutet av vecka sju, så fick jag jätteproblem med "ryggen". Gick till sjukgymnasten i fredags som kom fram till att jag hade ont i bäckenlederna, och sa också att det var väldigt ovanligt hos någon som inte varit gravid.... Har nu fått höftbälte och en hel del övningar. Undrar nu ifall någon annan fått sådana problem efter tidiga missfall? Vad jag har hört nu så vet jag nog vad jag har att vänta mig ifall jag lyckas genomgå en hel graviditet, men jag ska ju ta det jättelugnt enligt läkaren så jag blir riktigt tvungen.....

• Svar på tråden Problem med bäckenlederna efter tidiga missfall
  • ellber

Hej!
    Låter som om jag har samma problem som dig. Har varit gravid tre gånger det senaste året. Fått två tidiga missfall och ett utomkveds. Har sjukt ont i bäckenet/ljumskarna. Detta speciellt när jag rört mig mycket. Har tom sökt akut för smärtan. Då har läkarna bara kollat det rent gynekologiska som då varit OK. De har inte kunnat säga varifrån smärtan kommer.
    Intressant att läsa att fler verkar ha dessa problem.. tyvärr. Jag hoppas du blir bättre!
    Kram

• woyka

Är iallafall inte ensam om problemet då. Dock har det hjälp en del för mig att veta varifrån det kommer tror jag, har tidigare försökt att bara fortsätta att röra på mig då det varit som värst och det gjorde det bara ännu värre! Höftbältet och övningarna jag fått känns faktisk som det hjälper, hoppas jag inte säger för mycket för det verkar kunna bli mycket sämre bara så där..
    Har du varit till någon sjukgymnast? Det kan jag rekommendera annars. Hos läkaren fick jag bara smärtstillande(som hindrar ägglossning)Har själv varit på väg att söka akut.. Hoppas det går bättre för dig snart Kram

• morgonsolan

Jag fick problem med bäckkensmärtor redan i v 4 under min senaste graviditet. I v 6 fick jag börja använda kryckor. Vid sju fulla veckor fick jag missfall . Det tog ett tag för bäckenet att återhämta sig efter missfallet, men jag blev helt bra igen. Du gör helt rätt som använder bälte och gör bäckenstabiliserande övningar!

När jag väntade min dotter fick jag svåra bäckensmärtor i v 15 ungefär. På slutet var jag helt sängliggandes och kunde inte ens gå på toaletten själv. Jag satt i rullstol tills min dotter var ca tre månader, sedan fick jag lära mig att gå igen, sakta med kryckor.

Vill inte skrämma upp dig! Men inför en graviditet, då du kanske blir en av oss som drabbas svårt, så är det jättebra att planera så mycket av det praktiska som möjligt från början. Ta alla avlastning du kan få och viiiiila så mycket det bara går. Lycka till!

Svar på tråden Problem med bäckenlederna efter tidiga missfall