Fler som älskar att städa?
(kopierar in delar av svaret från en annan tråd jag skrivit i)
Jag har blivit inspirerad av www.flylady.net (men kör inte hela amerikanska hemmafru-kitet...) Det låter säkert lite överdrivet, men det har underlättat vardagen otroligt mycket hos oss. Jag gick heltenkelt genom hela lägenheten för att se vad som egentligen behöver göras, sen skrev jag listor. Alltihop började också med att vi försökte ta itu med alla små röriga hörn. När man har någorlunda ordning - var sak på sin plats kunde vi börja med följande system. Min man och jag delar på hushållssysslorna, men jag har för enkelhetens skull skrivit "jag" överallt
Vi följer inte schemat fullständigt alla veckor - det går mer på rutin nu när man fått upp farten... Sedan vi infört schemat har vi det oftast städat, trots att vi ägnar mindre tid åt städning. JUST NU ser det däremot inte klokt ut, eftersom vi varit sjuka i omgångar den senaste veckan och lämnat saker precis överallt...
Varje dag:
Plockar genom lägenheten snabbt, så att sakerna iallafall är i rätt rum.Sopar eller dammsuger vid behov (behovet finns sgs dagligen i hall o kök ) Lägger igång diskmaskin och plockar ur den före jag går och lägger mig. (så att det bara är att börja plocka i direkt från morgonen, lägger nästan alltid i disken direkt efter maten) Plockar fram kläder, ser till att ev. väskor är packade. Tar fram gröttallrikar, kastrull osv.
Varje vecka:
Storhandlar alltid på torsdagar (då har affärerna fått in färska varor, många erbjudanden på g) Har alltid en lista på kylskåpsdörren där jag skriver upp vad som tar slut eller behövs. Plockar/torkar ur kylskåpet på onsdagkväll, så att man gör plats för ny mat + att man vet vad som är slut. Skriver då också en ungefärlig veckomatsedel.
Har en typ av veckoschema där jag har skrivit upp alla rum i lägenheten och vad som behöver göras där, den listan har jag i en plastficka och så stryker jag över med vattenlöslig penna när jag gjort "uppgiften"
t.ex. köket
- spis och fläkt, micro
- kolla kakel och skåpdörrar
- kylen
- diskmaskinsfilter
- töm torkskåp
- torrdamma hyllan, slarvigt
- för ut specialsopor
- dammsug, torka golv
När jag vet vad som skall göras och har en viss rutin går det jättesnabbt. Det mesta kan man göra medan man väntar på att nåt ska börja koka el. dylikt. Eller att man tvättar handfatet när man borstat tänderna... Dessutom är jag en "listoman" Det säger ju sig självt att om man gör dethär varje vecka så hinner det inte bli så otäckt smutsigt, och gör heller inget om man hoppar över det en vecka.
Varje månad:
Jag har (enl. flylady) delat upp lägenheten i olika zoner, så en zon städas noggrannare varje vecka. dvs. på en månad hinner hela lägenheten gås igenom. T.ex. den veckan köket är på tur så kollar jag ugnen, våttorkar damm från lampa och fönsterbräde, torkar av dörrfoder och 3-åringens matstol.